Nati Shohat/FLASH90

שֶׁתְּחַדֵּשׁ עָלֵינוּ שָׁנָה טוֹבָה וּמְתוּקָה: כמה זה יעלה לנו?

האם מחירי הדבש עולים או יורדים לקראת חודש תשרי, בן עולה צריכת הדבש בישראל בצורה משמעותית ולפי הנתונים נצרכים במהלך החג 40% מהצריכה השנתית בישראל? והאם הדבוראים מצליחים לעמוד בביקוש הגובר?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ראש השנה בפתח וזה הזמן לתת הצצה כלכלית לאחד הנוזלים המתוקים שמלווים אותנו לפי שנים – הדבש. ענף הדבש מגלגל כ-150 מיליון שקל בשנה כאשר עיקר הצריכה נרשמת מידי שנה סביב ראש השנה וחגי תשרי. 40% מהכמות השנתית של הדבש בישראל נמכרים בתקופה זו.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הצריכה המקומית השנתית נאמדת בכ-4,000 טון, בממוצע. התפוקה המקומית אינה מספקת בדרך כלל את כל הביקוש המקומי לדבש, על כן נדרש ייבוא של דבש שמשלים את הביקושים. בשנת תשע"ו נאמדה תצרוכת הדבש בכ-4,000 טון דבש, ירידה של כ-2.5% ביחס לשנה קודמת בה הסתכמה תצרוכת הדבש בישראל בכ-4,100 טון.

ביזנעס שימושי

מחיר הדבש (לצרכן) ברשתות נע ברוב ימות השנה סביב מחיר של 40 שקלים לק"ג, פי שניים ממחיר הדבש ליצרן (המרווח מתחלק בין המשווקים לרשתות השיווק). יחד עם זאת, לקראת ראש השנה, נעשים מבצעים נרחבים, עקב התחרות בין הרשתות, ומחירו לצרכן יורד לכ-30 שקלים לק"ג.

בשוק המבורקד, המהווה כ-80% מהשוק הכללי, קיים מונופול. 'יד מרדכי', מקבוצת 'שטראוס', היא מובילת השוק והיא מחזיקה בכ-55% מהשוק המבורקד, אחריה צועדות 'מכוורת עמק חפר' עם כ-20% (כולל מכירות המותג הפרטי של שופרסל המיוצר על ידה) ו'מכוורת עין חרוד' עם כ-5%-10% מהשוק המבורקד. יתר השוק, כ-15% בחישוב מצרפי, מיוחס למשווקים הקטנים ולמכוורות בוטיק, בהם 'דבש שלנו', 'משק לין', 'מכוורת גליל', 'ברקו' ו'דבש כפר חב"ד' (למגזר החרדי) ועוד.

רק חמש מאות דבוראים

על פי נתוני מועצת הדבש פועלים כיום בישראל כ-500 דבוראים, מתוכם כ-100 דבוראים שאחראים על למעלה מ-80% מהתפוקה הענפית. יתר הדבוראים כוללים עסקים קטנים יותר, מכוורות בוטיק, חובבים, וכאלה שעבורם דבש אינו מהווה תחום העיסוק העיקרי.

דבוראים אלה מפעילים כ-110,000 כוורות הפזורות ברחבי הארץ, כאשר היבול הממוצע בכל כוורת נאמד בכ-27 ק"ג. על רקע הבנייה המואצת באזור המרכז בשני העשורים האחרונים, הצטמצמו באזור זה אזורים מתאימים להפקת דבש. כך, את מקומם של שטחים פתוחים, פרדסים ומטעים תפסו שכונות מגורים חדשות. כתוצאה, הפעילות הענפית עברה לאזור הצפון, המאופיין במזג אוויר נוח יותר ביחס לדרום (מזג אוויר גשום יותר וצמחיה עשירה יותר). כיום ממוקמות רוב הכוורות בצפון הארץ.

לקראת ראש השנה: יבוא 560 טון דבש מכל העולם בפטור ממכס

תפוקת הדבש בישראל בשנה הקודמת (2016) עמדה על 2,500 טון, לעומת תפוקה של 3,000 טון בשנת 2015. ירידה של כ-17%, בהמשך לירידה של כ-6% בשנת 2015. ירידה זו בייצור בשנים 2015-2016, נבעה בעיקר ממחסור בפריחה בעונת האביב שנגרמה ממיעוט משקעים.

ייבוא הדבש לישראל בשנת 2016 הסתכם בכ-1,500 טון, לעומת כ-1,100 בשנת 2015. הגידול בדבש המיובא נועד להשלים את הביקושים על רקע הירידה הניכרת בתפוקה בשנה זו. בכך היווה היבוא כ-38% מסך התצרוכת בשנת 2016, לעומת כ-27% מסך התצרוכת בשנת 2015.

Nati Shohat/FLASH90

יבוא הדבש נעשה כיום מאירופה ומדרום אמריקה, בהתאם להסכם הסחר עם האיחוד האירופי והסכם הסחר מרקוסור (עם מדינות דרום אמריקה). בעבר היו מייבאים דבש מארצות הברית, אולם עלייה ניכרת במחיר הדבש בארצות הברית בשנים האחרונות הביאה להפסקת הייבוא משם מטעמי חוסר כדאיות, ולמעבר ליבוא מאזורים אחרים.

שתהיה לכולנו שנה טובה ו…מתוקה.

מקור: http://bizzness.net/

שנה טובה ומתוקה: שלושה מתכונים לעוגות דבש מעולות

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture