צבא איראן. ויקיפדיה

איראן מתבססת בגבול הצפוני של ישראל במקביל לתמיכה בחיזבאללה

איום אסטרטגי חמור: הרפובליקה האסלאמית ממשיכה להתבסס באזור ומנסה להקים בסיסי טילים מדויקים בסוריה ולבנון, במקביל להמשך התמיכה בארגוני הטרור בעולם כולו. לדוגמה, איראן מעבירה 830 מיליון דולר בשנה לחיזבאללה, ועשרות מיליונים לחמאס

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

צה"ל ערך בשבועות האחרונים תרגיל צבאי המדמה לחימה מול חיזבאללה, ובכך הציף כמה מן האתגרים שיחכו לחיילי צה"ל בסבב הלחימה הבא. בפתח הכתבה, נדגיש כמובן כי יהודים מאמינים בני מאמינים כי המלחמה והניצחון מאיתו יתברך, ואנו עוסקים בהתמודדות הצבאית רק במסגרת חובת ההשתדלות, אך כפי הכתוב בתהילים, אם ה' לא ישמור עיר – שווא שקד שומר.

מקור דאגה מרכזי הוא איראן, שמשקיעה תקציבים גדולים לקידום טרור: 830 מיליון דולר מושקעים מדי שנה בחיזבאללה, מאות מיליונים בעיראק, בסוריה ובתימן, ו-70-60 מיליון דולר ברצועת עזה. ההחלטה של "כוח קודס" להעביר תקציבי ענק ללא בקרה של הממשלה, מציפה ביקורת רבה בטהראן – כותב הכתב הצבאי אמיר בוחבוט באתר וואלה.

בנוגע לשאלת ההכרעה של חיזבאללה, בצמרת צה"ל כורכים את התשובה לכך בדרג המדיני, שיכריע בזמן אמת לגבי התכניות שיופעלו. המסר הכללי מצמרת הצבא לשטח הוא תמרון גבוה בשטח האויב, עמידה בלוחות הזמנים, מניעת חדירות ופגיעה ביכולת שיגור הרקטות ובהתקפה כדי להשיג חופש פעולה. השיח הצבאי בקרב גורמים בכירים עוסק בניצחון על חיזבאללה בפרקי זמן קצרים.

כזכור, על פי דיווחים זרים, ישראל תקפה בסוריה בשבוע שעבר מפעל לטילים מדויקים. הכוונה בדיוק לפי המונחים הצה"ליים הוא טילים שדיוק הפגיעה שלהם הוא עשרות מטרים במטרה. בצה"ל רואים באיום הטילים המדוייקים כאיום "אסטרטגי חמור", כיוון שטילים אלה יכולים לפגוע בדיוק באתרים אסטרטגים בישראל, כמו בסיסי חיל האוויר, בניין מטכ"ל ומקומות רגישים נוספים בחיפה.

חשוב לזכור שעל אף מערכות ההגנה האווירית המתקדמות של ישראל – כיפת ברזל וקלע דוד, המערכות הללו לא מיירטות מאה אחוז מהטילים. כמו כן, יש מגבלה של מספר הטילים המיירטים היקרים שמחזיקה ישראל. מפעלי הטילים הללו נבנים בהנחייה צמודה של איראן השואפת להגמוניה אזורית, וכתוצאה מכך מבצעת פעילות ענפה גם בסוריה ובלבנון. במערכת הביטחון מזהים בתקופה האחרונה פעילות איראנית מוגברת בזירה הצפונית, כזו שלא נראתה בעבר.

צה"ל מתרגל מלחמה בצפון: "נכריע את חיזבאללה כבר בתחילת המערכה"

יואב זיתון מדווח כי בצה"ל מתכוונים לבקש מהדרג המדיני את הגדלת מבצעי המלחמה שבין המערכות (מב"ם), שמטרתם לסכל את התעצמות חמאס וחיזבאללה והצטיידותם בנשק מתקדם ומדויק, להרחיק בכך את המלחמה הבאה ולחזק את ההרתעה. צה"ל, כך מתברר, הגיע כבר לכמות של מאות מבצעי מב"ם מדי שנה ובמגוון אופנים, בהם התקפיים (רובם מהאוויר), מודיעיניים, קיברנטיים, כלכליים, מדיניים וחלקם אף בשיתופי פעולה אזוריים בינלאומיים.

אחת המטרות של המב"ם היא למנוע מחיזבאללה להחזיק ברשותו טילים מדויקים במשמעותם המלאה, כלומר כאלה שיוכלו בוודאות לפגוע במתקנים אסטרטגיים במדינת ישראל או בבסיסים קריטיים לניצחון במלחמה. בצה"ל לא רואים בהשגת טילים אלה לחיזבאללה כאיום קיומי על ישראל, אך בהחלט מגדירים אותו כאיום אסטרטגי חמור.

דגל חיזבאללה. מתוך ויקיפדיה

ניכר כי במערכת הביטחון, שצופה מהצד בפעילויות של רוסיה בסוריה, מביעים הערכה לכך שמאז שהגיעו לאזור, הצליחו הרוסים להשיג יעדים רבים שהציבו לעצמם עם הגעתם לסוריה בשלהי 2015. הרוסים הצליחו לרתום את סוריה, לייצר חיבורי אינטרסים עם הטורקים ועם ישראל, כמו גם עם האמריקנים והירדנים. בזכות התערבותם בסוריה דאעש נחלש משמעותית ואסד התחזק.

בישראל אולי לא שבעי רצון מהתנהלות הרוסים עם האיראנים באזורנו, אך ישראל ורוסיה השכילו לייצר מנגנון למניעת חיכוך בין המדינית, כאשר אחת למספר שבועות מתבצעות פגישות הדדיות בין קציני צה"ל לקצינים בצבא רוסיה למניעת חיכוך. המסר המרכזי הישראלי לרוסיה הוא למנוע נוכחות גורמים עוינים כמו איראן וחיזבאללה על גבול ישראל, ובישראל מבהירים כי מי שאינו "בן המקום" ויהיה בקרבת הגבול עם ישראל בסוריה, מסכן את חייו.

גורם צבאי אמר כי התיאום הביטחוני בין צה"ל לצבא רוסיה נשמר. מדי כמה שבועות מתקיימות פגישות בין הצדדים, ובמקרים חריגים מתקיים קשר טלפוני רצוף למניעת חריגות ואי הבנות. המסר הישראלי הכללי לרוסיה הוא למנוע נוכחות של גורמים עוינים בקרבת הגבול, במיוחד לקראת הסדרת "היום שאחרי" בסוריה. מי שלא בן המקום וינסה להתבסס, עשוי לסכן את חייו.

בכל הנוגע לפלסטינים, בצמרת המערכת הביטחונית הוחלט להסכים למהלכיו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בנוגע לקיצוץ שכר הפקידים ברצועה והפסקת מימון החשמל, מה שהביא את חמאס – לראשונה מזה שנים – להשקיע מכספו של הארגון בתשלומי החשמל במיליונים. ואולם, התיאום הביטחוני נמצא במגמת הידרדרות, לאחר שהתיאום בין בכירי צה"ל למנגנוני הביטחון בוטל בהנחיית אבו מאזן עקב מהומות הר הבית, ועבר לדרגי השטח.

במערכת הביטחון העריכו כי להחלטה הישראלית יהיו מחירים לנוכח הקשיים הכלכליים החמורים ברצועה, אך כעת כאמור חמאס נחלץ למען תושביו ומפנה ממשאביו לטובת אספקת החשמל הדלילה. בחמאס במקביל עוקבים אחר התקדמות הקמת המכשול הישראלי נגד המנהרות שתואץ בקרוב, תוך דילמה מבחינתם – אם כדאי להמשיך בפרויקט המנהרות או להשתמש בהן כעת גם במחיר פריצת מלחמה.

תרחיש האימים: מתקפה משולבת של חמאס וחיזבאללה מדרום ומצפון

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חברה, שמתם לב שהמצב לא פשוט, תרגלים צבאיים ואיומים בכל העולם, אנו זקוקים לרחמי שמים מרובים, תתעוררו!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture