כאבק פורח וכשחקן אורח / אברומי נויבירט

הם כולם שחקנים. כולם. אברומי נויבירט בטורו השבועי כותב על הצד השני של חוש ה'משחק' וכשרון העמדת הפנים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הגיע הזמן לומר את האמת. הם פשוט שחקנים. הם, כלומר כל הכותבים למיניהם. צר לי לפוצץ את הבועה, אבל כותב טור הוא לא באמת אינטליגנט כמו שזה נראה. כשמושך בעט משתמש, נניח, במשפט נוצץ כמו: "הערכאה השיפוטית העליונה נוקטת בגישה טריבונלית של דיסקרמינציה סיסטמטית רציפה ומניפולטיבית". הוא התכוון בעצם לספר לכם ש"בבית המשפט העליון יושבים חבורת נבלות, שמרגישים שהמדינה רשומה על שמם בטאבו, והם יורדים לחיי כל האזרחים נחותי הגזע החיים באשליה שבהצבעתם אחת לשלוש שנים בקלפי הם באמת בוחרים ראש ממשלה". אלא שאם הכותב יתבטא כך, מהר מאוד הוא יקבל מכתב פיטורין. אשר על כן הוא עובר למצב של פוזה. ניגש למילון העברי־עברי הקרוב לאיזור מגוריו ומחפש חלופות מרשימות למילים מאוד פשוטות.

וכך ידווח על "פעולת הזרוע המבצעת האחראית על ביטחון האזרחים שיצאה מכלל שליטה וזלגה למעשים ברוטאליים". במקום לדווח כמו בנאדם מן היישוב על "חיות אדם רפי שכל ובעלי זרוע שמצאו באופן טבעי את המשטרה המסואבת כחממה מתאימה לממש בה את נטייתם הסדיסטית והאנטישמית". אך כמובן, זה לא פוליטיקלי קורקט. חובה לשמור על פאסון ועל שיח תקין.

כל אחד יודע לנצל את כשרון המשחק בתחומו. גם כותב השורות אינו יוצא מכלל זה. הנה למשל השבוע יצרו איתי קשר ממערכת העיתון בהצעה נדיבה להכפיל ולשלש לי את שכר הכתיבה בנוסף לכרטיס לאומן – מלון חושן – וחזרה, פלוס סוכת קרח מסתובבת על סיפונה של אוניית קרוז למשך שבעת ימי חג הסוכות הבעל"ט, בגלל רמת הפופולריות של טור זה – סירבתי בנימוס ובנימוק שדי לי בקב חרובין ובמשכורתי הצנועה, ושעיקר כוונתי לתועלת הקוראים. על כן הריני מוסר מודעה: שיקרתי.

ככה זה. כדור הארץ זרוע שחקנים לרוב. העולם הוא במה והאדם הוא שחקן בחצי משרה.

הערת המערכת:
המילים נכתבו על דעתו של הכותב ועל אחריותו בלבד.

הערת הכותב:
קשקוש! גם 'הערת מערכת' עשויה להיות אשליה וכסות עינים לכותב מוג הלב שמסתתר מאחוריה. ובכל אופן, גם לכל הנכתב לעיל יש להתייחס בזהירות הנדרשת. בכל מקרה של פגיעה, יש לשטוף בהרבה מים ולפנות לרופא המטפל.

מעמידים פניהם בזכרון קדוש

כידוע, לכל מידה רעה יש את הצד הטוב, ולכל ענין שלילי יש מקום ראוי בעולמו של יהודי. כמו שמייחסים לאחד הצדיקים מדורות עברו את האמירה: היכן מצינו אפקורסות במובנה החיובי. כשיהודי רואה חבר הזקוק לעזרה, לא יאמר 'יעזרוהו משמים' אלא יפשיל שרוול ויאמר לעצמו, 'אם אני לא אעזור, אף אחד אחר לא יעזור לו'. כך גם בענין ההתחזות והעמדת הפנים. אם זאנויל פוגש בשמער'ל ואין לו לשמערל סבלנות לטרחנותו ובכל זאת מקדיש דקה והוא 'מתחזה' ומצהיב פניו באקט של חסד כדי שההוא לא יחוש כלא רצוי, הרי זה הצד היפה של המשחק. ואם געציל עלב בבער'ל והצית לו את כל הפיוזים. והוא כובש את כעסו בקרבו, מעמיד פנים שלוות ומכוון לבו לשמים ולא כדי להראות טוב בעיני הבריות, הרי זו תקרא עבודת המידות.

ובנימת ימי התשובה, כמובא בספרים שמי שאינו מסוגל להזיל דמעה בעת התפילה ולבו שדוף כחציר יבש ומוחו פזור כרוח נושבת – שיתן קולו כאילו הוא בוכה. כי אחר הפעולה נמשך הלב לכוונה ואולי אף לדמעות. למותר לציין שבכי יכול להתבטא גם בצורה אילמת. ואין כל עניין להגביר קולו בבכי ולגרום למתפלל הסמוך למבוכה במקרה הטוב, לבלבל את מחשבתו במקרה הגרוע, או לגרום לו להתפרצות צחוק במקרה היותר גרוע.

וכן על זו הדרך בתפילות הבלתי רשמיות הנאמרות כל אחד בלשונו ובשפת אמו. לעתים צריך 'להעמיד פנים' ו'להתניע' בדיבור גם כשהמילים מנותקות מהלב, כאמצעי יעיל לתפילה קולחת.

בהזדמנות זו אבקש מחילה מזאנויל ובער'ל, געציל ושמער'ל שאני נוהג מידי פעם לחשוף קלונם מעל גבי שורות אלו, כוונתי רק לטובה. והשימוש בהם רק כמשל למליצה.

גמר חתימה טובה

להערות: [email protected]

טור זה התפרסם בעיתון 'בקהילה'.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

וכבר אמרו שגירוד מסיבי בכף הרגל מעורר את המוחין. גמח"ט

את האימרה על הצד החיובי של האפיקורסות מייחסים לרבי מאיר מפרמישלאן זי"ע

דברים נכוחים. וכמו"כ משנים מן האמת מפני דרכי שלום ועוד הרבה דברים שנצרך בהם העמדת פנים. ובכל מקום שיש בו כעס צריך להתחזות כאילו אין בו כעס. וכן בכיבוד הורים שיכול להיות שיצר הכעס בוער בקרבו אך אסור להראות מפניו חוצה.

בכל פעם שאדם מרגיז יצר טוב על יצר הרע הוא צריך להפעיל את חוש המשחק

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture