הנתונים: כמה חרדים עובדים ומאיזה גיל מתחילים לעבוד?

מחקר של משרד האוצר שפורסם היום מעלה מספר ממצאים מעניינים: העלייה בתעסוקת הגברים החרדים מאז תחילת שנות האלפיים נבלמה בשנה וחצי האחרונות • יותר עובדים באלעד ובביתר עילית מאשר במודיעין עילית ובבני ברק • ממצאים מרתקים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בעשור וחצי האחרונים תפסה סוגיית התעסוקה של האוכלוסייה החרדית מקום מרכזי בשיח הציבורי. מתחילת שנות האלפיים החלו יוזמות מגוונות לשילוב האוכלוסייה החרדית בשוק העבודה: מסלולים ייעודיים לשירות צבאי ואזרחי; תמיכה בהכשרה מקצועית וברכישת השכלה גבוהה; ומרכזי הכוון, ייעוץ תעסוקתי וסיוע בהשמה. מעבר לכך, נבנה מערך תמריצים כלכליים לעידוד תעסוקה במגזר החרדי.

בעוד שתכניות אלו הניבו הצלחה מרשימה ומהירה בשילוב נשים חרדיות בשוק העבודה – אלו עברו כבר בשנת 2012 את יעד התעסוקה הממשלתי לשנת 2020 (63%) ומתקרבות בקצב מהיר לשיעור התעסוקה של הנשים היהודיות הלא חרדיות – השיפור בתעסוקת הגברים החרדים איטי יותר ונותר רחוק מהיעד הממשלתי. שיעור התעסוקה של הגברים החרדים עומד כיום על 51%, רחוק בכ-12 אחוזים מהיעד הממשלתי (גם כן 63% בשנת 2020), והפער בינם ובין הגברים היהודים הלא חרדים נותר גבוה במיוחד (כ-37%).

ביזנעס שימושי

מחקר של משרד האוצר שפורסם היום (ב) מעלה מספר ממצאים מעניינים: העלייה בתעסוקת הגברים החרדים מאז תחילת שנות האלפיים נבלמה בשנה וחצי האחרונות. מגמת העלייה התחזקה מאד בין הרבעון האחרון של 2014 ועד סוף שנת 2015, ומאז חלה בלימה בשיעור התעסוקה, שעמד ברבעון השני של השנה הנוכחית על 50.9%.

באוצר מתקשים לספק הסבר מניח את הדעת לסיבת הבלימה אולם די להיזכר שבאותה תקופה החל שלטונו של לפיד כשר האוצר והגזירות שכוונו במיוחד לציבור החרדי יכולים להסביר מדוע נרתעו רבים להיכנס לשוק העבודה והעדיפו להסתגר בתוככי החממה החרדית.

נתון נוסף שאינו בגדר חידוש, הוא ששיעור התעסוקה של הגברים החרדים נמוך במיוחד בגילאי 25-34 (בשל השיעור הגבוה של האברכים בגילאים אלו). עם זאת, עיקר העלייה בשיעור תעסוקת הגברים החרדים בשנים האחרונות הוא בקבוצת גיל זו ובגילאי 35-44.

ממצא נוסף הוא שעיקר העלייה בשיעור התעסוקה בקרב גברים חרדים חל בגילאי 44-25. שיעור התעסוקה בקבוצות הגילאים הנ"ל עלה בצורה ניכרת בשנים 2001-2011 ואף יותר מכך בשנים 2012 ועד מחצית 2017. שיעור התעסוקה של גילאי 45-54 נותר קבוע יחסית לאורך התקופה ועלה במעט במהלך השנה האחרונה. במילים אחרות, מי שכבר שרד בכולל עד אמצע שנות הארבעים, יתקשה לעזוב.

עם זאת, קיימת שונות גבוהה בשיעורי התעסוקה בערים החרדיות, כאשר בחלקן חלה עליה מרשימה בשיעור התעסוקה. בעוד ששיעור התעסוקה הממוצע של החרדים עמד בשנתיים האחרונות על 52%, באלעד הוא הגיע ל-61%, ובביתר עילית הוא עמד על 58% ובמודיעין עילית ובבני ברק על 40% בלבד.

באוצר טוענים כי בין הגורמים שיכולים להסביר את שיעור התעסוקה נמנים מיקום העיר וקרבתה למרכזי תעסוקה, שטחי התעסוקה בעיר, איכות התכניות להשמה בעבודה, מוטיבציות שונות להשתתף בשוק העבודה אם בשל שוני במחירי הנדל"ן ואם בשל גורמים אחרים, השכלת התושבים ומאפייניהם הדתיים (למשל החוג אליו הם משתייכים).

אלעד למשל, נמצאת בקרבת מרכזי תעסוקה גדולים יחסית; אחוז החרדים המשתייכים לזרם הליטאי או לחסידות (כפי שמשתקף בשיעור ההצבעה למפלגת יהדות התורה בבחירות לכנסת) נמוך בהשוואה לערים חרדיות אחרות (ולעומת זאת אחוז ההצבעה למפלגות ש"ס או יחד, המייצגות את הזרם הספרדי, גבוה באופן יחסי); ואחוז הניגשים בה לבחינות הבגרות בקרב תלמידי י"ב בחינוך הדתי, גבוה.

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תקראו ניתוח מעניין שהעלתי בחכתי, אם נכון במדוייק או לאו אפשר להתוכח, אבל מתבסס על נתונים חזקים.
מהסקירה הנהדרת של JDN אם ננתח את הנתונים, נגיע למסקנה שכל טענת החילונים על הגברים החרדים שאינם עובדים מסתכם במספר זעום יחסית, נצא מנקודת הנחה שהציבור החרדי מונה כמליון נפש כ"י, חלוקה מגדרית גברים נשים, הגברים מונים חצי מליון, מתוכם לפחות 60 אחוזים נערים ובחורים, נשארנו עם 40 אחוז גברים בוגרים שזה מונה מאתים אלף, מתוכם 51% עובדים הרי שמספר הלא עובדים 99 אלף אם נוריד את 15% המובטלים בציבור הכללי הרי שהציבור החרדי סך הכל 84 אלף לא עובדים מתוך מליון נפש, וזאת עוד בהנחה שהצערים מונים כמחצית ממספר הבוגרים, בקיצע'ר כל התלונות של לפיד וחבר מריעיו מתיחסים ל-8.5% מהציבור החרדי
רק במאמר מוסגר, קצת מצער שרוב הציבור החרדי אינו מוגדר כאברך אבל זו המציאות..

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture