pixabay

מבחן הכסף: ההסבר הכלכלי להתנגדות לעצמאות הכורדים והקטלונים

בין ארביל לברצלונה עובר קו ישר אחד וצבעו כסף. בשבועיים האחרונים התקיימו שני משאלי עם מאוד גורליים, בשני המקרים היה זה משאל על עצמאות והיפרדות ובשני המקרים נערכו המשאלים בניגוד מוחלט לעמדתו של השלטון המרכזי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בין ארביל לברצלונה עובר קו ישר אחד וצבעו כסף. בשבועיים האחרונים התקיימו שני משאלי עם מאוד גורליים. האחד במזרח והשני במערב. האחד בכורדיסטאן העיראקית שבמזרח התיכון והשני בקטלוניה שבצפון מזרח ספרד.

בשני המקרים היה זה משאל על עצמאות והיפרדות ובשני המקרים נערכו המשאלים בניגוד מוחלט לעמדתו של השלטון המרכזי. בשני חבלי הארץ הללו ישנו רוב ברור ומוצק ללאומיות המקומית ובשני המקרים מדובר במחוזות שנהנים מאוטונומיה כזו או אחרת.

הקטלונים מתהדרים בהיסטוריה בת אלף שנים וגם לכורדים יש במה להתגאות. אגב, בארביל שכנה ממלכת חדייב הקדומה, הממלכה היהודית של שושלת הלני המלכה. כן. כמו תמיד, גם כאן יש קשר יהודי אבל הוא לא סיבת התכנסותנו.

ביזנעס שימושי

ישנו מכנה משותף נוסף בין שתי האוטונומיות הללו והוא הסיבה להתנגדות הנחרצת של השלטונות בעיראק וספרד לשאיפות העצמאות של הלאומים הללו. כמו תמיד, גם כאן יש לחפש את הכסף ולמרות שממעטים לדבר עליו, הוא הכוח המניע במדריד ובבגדאד.

גם כורדיסטאן העיראקית וגם קטלוניה הספרדית נהנים ממשאבי טבע ומכלכלה מוצלחת. קטלוניה היא אחת משלוש המדינות הספרדיות העשירות ביותר. אם היא תכריז על עצמאות, יבקשו גם הבאסקים עצמאות וספרד שמצבה הכלכלי גם כך אינו מהמשופרים באירופה, תהפוך ליוון של מערב אירופה.

כורדיסטאן העיראקית היא סיפור דומה אבל הרבה יותר מורכב. זו שולטת על מאגרי נפט ענקיים שרוב ההכנסות מהם זורמים לקופתו של הממשל האוטונומי הכורדי. העיראקים לא מוכנים לוותר על ביצת הזהב השחור הזה למרות שהם כמעט לא רואים ממנו כסף.

מעניינת העובדה כי בשני המקרים מדבר השלטון המרכזי על אחדותה של המדינה ומסתיר את הסיבה המרכזית והאמיתית להתנגדותו הנחרצת לדרישת העצמאות. ובכל זאת יש הבדל מאוד מהותי בין שני המקרים. בעוד שבמזרח התיכון קרסו מזמן מדינות הלאום המומצאות והמאולצות שיצר הסכם סייקס-פיקו לפני כמאה שנה, בספרד עדיין מאמינים באיחוד הרוע והטיפשות וחיים באשליה שניתן יהיה לשמר את מבנה המדינות הקיים ואת האיחוד.

יש עוד הבדל והוא בא לידי ביטוי ביחס של שתי האוטונומיות הללו לישראל. אבל לא ניכנס אליו ביריעה זו. בשני המקרים מה שהיה לא יהיה עוד. ייתכן שהפרלמנטים העצמאיים בארביל ובברצלונה ידחו את הכרזות העצמאות של מדינותיהם. ייתכן שיימצאו הסדרים כאלה ואחרים שיכילו את שאיפות הלאום של הקאטלונים והכורדים, אבל העולם שאנחנו מכירים לא ייראה כך בעוד כמה עשורים. ההתפרקות שהחלה במזרח התיכון תגלוש לאירופה, ויש אומרים גם לארצות הברית. כבר היום נשמעים בקליפורניה קולות שדורשים משאל עם על התנתקות מהשלטון הפדראלי בוושינגטון הבירה.

לא ברור מה יעלה בגורלן של כורדיסטאן וקטלוניה. אבל ברור שכמו תמיד הכסף הוא זה שמניע את העולם. זוכרים שבעים פרים? אומות העולם על סיפה של התפרצות געשית ששני המקרים הללו הם סנונית המבשרת את בואה.

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מיוחד

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture