"זעקת השבת"

אמיר שאול עשה את הצעד הזה לפני מספר שנים. זה לא היה קל עבורו, אך ברגע שהחליט שהאתר שבניהולו לא יחלל יותר את השבת, הוא היה נחרץ וחד משמעי. מטבע הדברים, הוא גם ציפה שהציבור החרדי ינהר למקום בהמוניו. ככלות הכל, רובם המכריע של אתרים דומים, ולמעשה כולם, פועלים בשבת. אך מה רבה היתה אכזבתו כשהוא נוכח לדעת, שציבור חרדי לא קטן ממשיך ללכת לאותם אתרים מחללי שבת. "אני מרגיש בודד במערכה. אם הציבור החרדי לא יעזור לנו אז מי יעזור?" הוא שואל, ובקולו אפשר לשמוע נימת אכזבה גדולה. אם את אמיר זה איכזב בפן הכלכלי, הרי עבורנו לשמוע את הדברים זה היה בגדר השפלה.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

המוני בית ישראל בכל אתר ואתר מקדשים את השבת ומסתופפים בצל קדושתה המרוממת. שוב נישא את השלט המכריז כי אנו יהודים, כמאמרו של מרן החפץ חיים זצוק"ל. אך בעוד אנו נסב אל שולחן השבת, יש רבים שיהיו עסוקים בנסיעה לכל אותם מקומות המתהדרים בכותרת שלהם: "פתוחים בשבת", ובכך הם מנסים "לזכות" את ההמונים במרמס קבוצתי ומשפחתי תחת חסותם. כך הפכו להם מה שהם מכנים "סופי שבוע" לטיולים וסיורים בכל קצות הארץ, כדי לגלות עוד אתר שעשועים, מוזיאון או אטרקציה המוותרת על יום המנוחה, כדי למלא את הריקנות המשמימה ב"יום החופש" שהופך למטרד עבור הילדים והוריהם.

התמונה קשה וכואבת. מרבית אתרי השעשועים לילדים רומסים את קדושת השבת בריש גלי. ולא רק. כל תגלית על מחלל שבת חדש שפתח אתר כלשהו, בריכת שחיה, חדר כושר, תערוכות למיניהן, ועוד כהנה מרכזי קניות – הופכת למוקד בילוי בשבתות. ישנם אף אתרים מקוונים רבים שמתבססים על הנישה הזו ומהווים קונטרה עגומה לפרסום האתרים שומרי השבת במדינת ישראל, שנמשכת ללא ליאות. אף אחד מהם לא מתחרה באתר "פתוח בשבת", שחרט על דגלו את פרסום חילולי השבת במדינת ישראל בכל תחום וזירה אפשרית, החל בטיולים ופיקניקים בגני טבע, יערות, פארקים ושמורות, הפתוחים בשבת ומציעים מגוון פעילויות אתגריות, וכלה בסיורי שבת מודרכים ועוד כהנה וכהנה פעילויות.

למרבה הצער והכאב, הם לא צריכים לעמול ולטרוח רבות. חרף כל המאבקים החשובים והמוצלחים שנערכו במהלך השנים האחרונות נגד נגע חילולי השבת, הרי ששבת קודש עדיין נרמסת בראש כל חוצות ובכל קטגוריה אפשרית. בחודש הקרוב יהיה מבחן נוסף של הציבור החרדי לאן פניו מועדות. בין הזמנים בפתח, ימים בהם נוהגים משפחות רבות לצאת ולטייל עם ילדיהם באתרים שונים כדי להנות בימי החופש.

מעת לעת מפרסמת ועדת הרבנים למען השבת את כל האתרים בהם נשמרת קדושת השבת, בליווי קריאה לציבור הרחב להקפיד וללכת אך ורק לאתרים אלו, אך בפועל, בצער רב ניתן לקבוע, כי רבים מהציבור החרדי יגיעו לאתרים מחללי שבת, למקומות שאין בהם כל הקפדה על צניעות. לרגע קט הם לא עוצרים וחושבים: הרי יש בזה משום סיוע בידי עוברי עבירה. אם לא די בכך, בעצם הכניסה למקום שמחלל את השבת בריש גלי, מחללים שם שמים. ומה עם חינוך הילדים שרואים כיצד הוריהם לוקחים אותם למקום שדורס ופוגע בציפור נפשו של כל יהודי באשר הוא?

העיתונאי בני רבינוביץ בכניסה לפארק

כותב השורות בשערי אתר 'אקשן פארק', נראה בתווך: איש החינוך ר' מרדכי בלוי

לאותם אלו שלא עוצרים לרגע וחושבים, החלטנו לצאת לאחד האתרים שהחליט לשנות כיוון מהקצה אל הקצה, ולפנות לקהל היעד של הציבור החרדי. לפני מספר ימים יצאנו ל"אקשן פארק", המצוי בחבל לכיש המדהים ביופיו. התלווה אלינו הרב מרדכי בלוי, מראשי "משמרת הקודש והחינוך", אשר דחף ועודד את אמיר שאול לסגור את האתר בשבתות ובמועדי ישראל, זאת בנוסף לכל התנאים שהציב הרב בלוי לפניו על שמירת גדרי הצניעות באתר, ואמיר נענה לכל התנאים ברצון רב.

אמיר שאול עשה את הצעד הזה לפני מספר שנים. זה לא היה קל עבורו, אך ברגע שהחליט שהאתר שבניהולו לא יחלל יותר את השבת, היתה החלטתו נחרצת וחד משמעית. מטבע הדברים, הוא ציפה שגם הציבור החרדי ינהר למקום בהמוניו. ככלות הכל, רובם המכריע של אתרים דומים, ולמעשה כולם, פועלים בשבת. מה רבה היתה אכזבתו כאשר נוכח לראות, שציבור חרדי לא קטן ממשיך ללכת לאותם אתרים מחללי שבת. "אני מרגיש בודד במערכה. אם הציבור החרדי לא יעזור לנו אז מי יעזור?!" הוא שואל, ובקולו אפשר לשמוע נימת אכזבה גדולה. אם את אמיר זה איכזב בפן הכלכלי, הרי שעבורנו לשמוע את הדברים זה היה בגדר השפלה.

באחד הימים יצאנו לאתר הממוקם בסמוך לקרית גת, בינות לכרמים הרבים הפזורים בכל האיזור. נוף עוצר נשימה הנשקף לכל הבאים לחבל ארץ זה. אמיר שאול יחד עם מנהל האתר, יניב אטיאס, מקדמים את פנינו. בסיור שערכנו במקום ראינו פינת חמד יפה, עם מגוון גדול של אטרקציות לילדים בכל הגילאים. מיני ג'יפים, קארטינג, סירות פדלים, מתקני ספורט, משחקיה מקורה, בריכות שכשוך ומתנפחי מים (בעונת הקיץ), קיר טיפוס מתנפח, פינת חי קטנה, מיני אומגה ועוד כהנה וכהנה מתקנים ומשחקים לילדים.

כבר בתחילת הסיור מספר לנו הרב בלוי, כי הקשר בינו לאתר נוצר בעיקר בנושא שמירת גדרי הצניעות, כאשר הביא למקום במשך השנים את ילדי הקייטנות של ארגון "תודעה". "נושא הצניעות חשוב עד מאוד, בעיקר בתקופת הקיץ, באותם ימים יעודיים שמגיעים למקום הציבור החרדי, וגם בימים אחרים כשמגיעות לכאן קבוצות גדולות, חשוב לתאם ולארגן את הכל בצורה הטובה ביותר. על כן, עיקר העיסוק שלי כאן היה בנושא הצניעות, בהזדמנות זאת הצעתי לאמיר שיסגור את האתר בשבתות. לכאורה, מדובר במקום שיכול להכניס הרבה מאוד כסף בשבתות, אבל הוא קיבל על-עצמו החלטה עקרונית, בלי שום תנאים מוקדמים, לסגור את המקום בשבתות".

אמיר מספר לנו, כי במקור הוקם האתר לטיולי טרקטורונים, ובשלב מסויים מצא לנכון להקים גם פארק שעשועים, כדי שבמקביל לטיול שעושים המבוגרים בטרקטורונים יהיה לילדים מה לעשות. כך הוקם פארק "סיירי לכיש" בשמו הקודם, אולם בשלב מסויים החליט לסגור את טיולי הטרקטורונים עקב העלויות הגבוהות של האחזקה, אם זה ביטוחים גבוהים, וגם תאונות שקרו במקום. "זה הביא אותי להחלטה להפוך את המקום לפארק שעשועים בלבד, עם תשלום כניסה חד פעמי למשך כל היום".

לדבריו, הציבור הדתי והחרדי גילה את המקום כבר בתחילת הדרך, לאור העובדה שמחיר הכניסה נמוך ביחס למקומות דומים, ובפרט כשמדובר בקבוצות גדולות. "הצבנו לעצמנו יעד של מספר מבקרים בקבוצות גדולות מקרב הציבור החרדי. אנחנו פונים למנהלים ומנהלות של תלמודי תורה ובתי ספר, אבל לצערנו, זה לא מצליח לנו. בשיחות הטלפון שאנחנו מקיימים מתברר לנו, שלוקחים את הילדים לאתרים אחרים, למרות שאנחנו האתר היחיד עם מתקנים בסגנון הזה שומר שבת".

לדברים של אמיר מצטרף גם מנהל האתר יניב אטיאס. "מנהלים אומרים לי הרבה פעמים שהם הולכים למקומות אחרים. שאלתי אותם: אבל אנחנו שומרים שבת מדוע שלא תבואו אלינו ותחזקו אותנו?" הרב בלוי מחרה מחזיק אחריו ואומר, כי אין כל ספק, שאם הציבור החרדי היה מגיע בהמוניו לאתר הזה, היה אפשר לפתח את המקום עוד יותר. "הכל תלוי בנו", הוא אומר. "אפשר לשלב את הביקור באתר יחד עם טיול מהנה בסביבה, המלאה בעתיקות, במערות, ואפשר גם לערוך סיורים בכרמים וללמוד את כל ענייני ההלכה הקשורים לכרמים". יניב אטיאס מספר לנו, שהנהלת האתר משקיעה כל העת משאבים כספיים כדי להכניס אטרקציות נוספות להנאת הילדים.

העובדה שמדובר באתר יחיד – בסגנון כזה – השומר על קדושת השבת, לא גרמה לאמיר שאול לחשוב לנצל זאת כדי לגבות מחירים גבוהים. ההיפך הוא הנכון. "אנחנו מודעים היטב לכך שהציבור החרדי התברך במשפחות גדולות, לכן קבענו מחיר נמוך ביחס למקומות אחרים (50 שקל לילד ו-25 שקל למבוגר), ובקבוצות אפשר אף להשיג מחירים זולים יותר. אנחנו עושים כל מאמץ כדי לאפשר לציבור הזה להגיע לאתר במחיר שהוא זול יחסית לכל המקומות האחרים. גם הגישה אלינו נוחה מאוד, מרחק של 6 ק"מ מכביש 6 לאלו שבאים ממרכז הארץ, וקרובים מאוד לבית שמש, אשדוד, ולכל ישובי הדרום".

אך למי שקדושת השבת יקרה וחשובה בעיניו, כל הדברים הללו מהווים רק משום תירוץ נוח כדי להגיע ל"אקשן פארק". אנו לא צריכים לחפש תירוצים ונוחיות כדי לתור אחר מקום שמקדש את שבת קדשנו. בשביל דבר חשוב ויקר לנו, אנו מתאמצים לא אחת, ומדוע כאשר מדובר בשבת קודש, אותה מתנה יקרה שנתן לנו הקב"ה מבית גנזיו, אנחנו לא מוכנים להתאמץ מעט? התשובה בידי כל אחד ואחת מאיתנו!

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

רק צריך לבדוק את המחירים ואת רמת הפארק, אבל אם אין הבדל, והציבור החרדי בכל זאת לא הולך לשם בהמוניו, זו בושה!
אני יושב ומסמיק מלחשוב על זה…
אני פונה בקריאה להנהלת האתר, לקבע מאמר זה לדף הבית למשך החודשיים הקרובים, בכדי לעורר את תשומת ליבו של כל אחד שנכנס לכאן, ללכת ולתמוך במנהל הפארק.
ואליך, אמיר שאול היקר!
אל תיחלש!
המשך לשמור שבת בעוז, ובסופו של דבר, הציבור ינהר בהמוניו!
גוט שבת, אמיר!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture