אילוסטרציה. Olivier Fitoussi /Flash90

ה'תשע"ח, שנת מעשר עני • הפרטים וההלכות שצריכים לדעת

למעשה חובת נתינת המעשר היא על מגדל הפירות, או על הירקן באם יודע שהפירות או הירקות הינם טבל וודאי. אך לנו כצרכנים הרוכשים פירות שהם בספק, אין חובה לתת לעני. הרב יוסי שטיינברגר, בהלכות הרלוונטיות לשנה זו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מאת הרב יוסי שטיינברגר, מתוך הספר "מושגים בכשרות המזון"

שנת מעשר עני:

שנת תשע"ח בהיותה השנה השלישית לשמיטה היא שנת מעשר עני, לפי סדר השנים של שנות המעשר. לפי ההלכה יש לתת לעניים 10 % מעשר עני, מפירות וירקות שהם טבל וודאי.

בפירות: אלו שיחנטו החל מט"ו בשבט תשע"ח

בירקות: שנלקטו החל מד' תשרי תשע"ח 

בקטניות: תוצרת שהביאה שליש לאחר ראש השנה תשע"ח.

אלוקים אוהב עניים? 

שאל טורנוסרופוס הרשע את רבי עקיבא: "אם אלוקיכם אוהב עניים הוא, מדוע אין הוא מפרנס אותם בעצמו"? השיב לו רבי עקיבא: "כדי שניצול אנו בהן מדינה של גיהנום" (בזכות הצדקה שאנו נותנים). המשיך טורנוסרופוס הרשע ושאל – אמשול לך משל למה הדבר דומה  – למלך בשר ודם, שכעס על עבדו וחבשו בבית האסורים, וציוה שלא להאכילו ולא להשקותו, והלך אדם והאכילהו והשקהו. כששמע המלך, האם לא יכעס עליו בשל העובדה שהמרה את פקודתו? "ואתם קרויין עבדים לה', כמו שנאמר  "כי לי בני ישראל עבדים", ואם ה' בחר לעשות את עבדיו לעניים, אל לכם להתערב במעשיו!"

השיב לו רבי עקיבא: "אמשול אני לך משל, למה הדבר דומה. למלך בשר ודם שכעס על בנו, וחבשו בבית האסורים, וציוה עליו שלא להאכילו ושלא להשקותו. והלך אדם אחד, והאכילו והשקהו. כששמע המלך, האם לא ישגר לו דורון? "ואנחנו קרויין בנים, כמו שכתוב (דברים יד): "בנים אתם לה' אלוקיכם". 

מעשר עני:

נאמר בתורה: מִקְצֵה שָׁלשׁ שָׁנִים תּוֹצִיא אֶת-כָּל-מַעְשַׂר תְּבוּאָתְךָ בַּשָּׁנָה הַהִוא וְהִנַּחְתָּ בִּשְׁעָרֶיךָ. וּבָא הַלֵּוִי כִּי אֵין-לוֹ חֵלֶק וְנַחֲלָה עִמָּךְ, וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ, וְאָכְלוּ וְשָׂבֵעוּ לְמַעַן יְבָרֶכְךָ יְהוָה אֱלוקֶיךָ בְּכָל-מַעֲשֵׂה יָדְךָ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה… כִּי תְכַלֶּה לַעְשֵׂר אֶת-כָּל-מַעְשַׂר תְּבוּאָתְךָ בַּשָּׁנָה הַשְּׁלִישִׁת שְׁנַת הַמַּעֲשֵׂר, וְנָתַתָּה לַלֵּוִי לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה וְאָכְלוּ בִשְׁעָרֶיךָ וְשָׂבֵעוּ…"

שנות אבדה:

לאחר שמפרישים תרומות ומעשרות לכהן וללוי, ישנה הפרשה נוספת בכמות של עשרה אחוזים מהתוצרת. ייעודו של מעשר זה משתנה משנה לשנה. בשנה הראשונה, השנייה, הרביעית והחמישית, למניין שנות השמיטה, מעשר זה הינו 'מעשר שני'. ובשנה השלישית והשישית למניין שנות השמיטה, עשרה אחוזים אלו הינם 'מעשר עני' הניתנים לעניים. הסימן לשנות מעשר שני, הוא שנות 'א.ב.ד.ה'.

בזמן הזה: 

לגבי מעשר שני קיים הבדל בין זמן המקדש לבין הזמן הזה. שכן מעשר שני הינו קדוש, ויש לאוכלו בטהרה, ובזמן הזה שאנו בחזקת טמאי טומאת מת, המעשר  אסור באכילה, ולכן אין אוכלים את המעשר השני בזמן הזה, אלא מחללים אותו על מטבע, והמטבע אסור בשימוש, ויש לבערו על ידי התכתו, או זריקתו לים הגדול.

מעשר עני: 

מעשר עני הינו חולין ומותר באכילה לכל אדם אף בטומאה, ונוהג בזמן הזה כפי שנהג בזמן המקדש, ובשנה השלישית והשישית למניין שנות השמיטה, חובה להפריש עשרה אחוזים מהתוצרת ולנותנה לעני.

גזל עניים:

למעשה ההפרשה מתחלקת לשתיים, החלק הראשון – ההפרשה, והחלק השני – מסירתה לעני. כל זמן שלא בוצעה ההפרשה, התוצרת אסורה באכילה. משבוצעה הפרשה, התוצרת מותרת אף לפני שנמסרה בפועל לעני. אלא שאם לא ניתנה בפועל לעני, הרי בעל התוצרת גוזל את העניים.

דמאי: 

כאשר מפרישים מתוצרת 'דמאי' – ספק טבל – כלומר כשאין וודאות שלא הופרשו ממנה תרומות ומעשרות, יש אומרים שאין חיוב למוסרה לעני, שכן –  'המוציא מחברו עליו הראייה' ועל העני מוטלת חובת ההוכחה להוכיח שמתוצרת זו לא הופרש מעשר עני.

בכל מקרה, אף באם לא נותנים לעני את עשרת האחוזים, מאיזו סיבה שהיא, כגון מסיבת הספק האמורה, את ההפרשה עצמה חובה לבצע.– שכן ללא ההפרשה, התוצרת עדיין טבל ואסורה באכילה.

טבל וודאי: 

בטבל וודאי – כלומר כשיש וודאות שלא הופרשו מפירות וירקות אלו מעשר עני, יש לתת לעני מהתוצרת עצמה, ולא מספיק לתת את שוויה בכסף.

גזל: 

המשנה במסכת אבות אומרת: "בארבעה פרקים הדבר מתרבה…ברביעית- מפני מעשר עני שבשלישית. בשביעית- מפני מעשר עני שבשישית… ובמוצאי החג שבכל שנה ושנה, מפני גזל מתנות עניים".

השנה: 

כאמור השנה שנת תשע"ח היא שנת מעשר עני, אך קיימים עדיין פירות השייכים לשנה שעברה שהייתה שנת מעשר שני. ולכן בנוסח ההפרשה לאחר שמפרישים מעשר שני, נהוג לומר: "ומעשר שני בצד דרומו, ואם צריך מעשר עני יהא מעשר עני בדרומו". וכך באם התוצרת שייכת למעשר שני יצאנו ידי חובת הפרשת מעשר שני, ובאם ייעודה הוא מעשר שני, הרי הפרשנו מעשר עני.

למעשה:  

למעשה חובת נתינת המעשר היא על מגדל הפירות, או על הירקן באם יודע שהפירות או הירקות הינם טבל וודאי. אך לנו כצרכנים הרוכשים פירות שהם בספק, אין חובה לתת לעני. כמובן שהמגדל בחצרו פירות או ירקות חייב לתיתם לעני. למעשה יש לתת לעני את הפרי עצמו , ולא ניתן לתת לו כסף בשווי הפירות. בגמ' בגיטין דף ל' יש דרך מעניינת לנתינת מעשר עני. והיא להלוות לעני מראש סכום כסף. ולאחר מכן בזמן ההפרשה לזכות את המעשר עני לאותו עני, באמצעות זיכוי ע"י אחר שזוכה עבור אותו עני את אותם פירות. ושוב לאחר שהעני זכה בזה, להשאיר את הפירות אצלך, והעני מקזז מההלוואה את הסכום של הפירות שהשתמשת, ומציינת הגמרא שאפשר לחשב עם העני כשער הזול, וכתבו הפוסקים שאפשר לחשב עד שליש דמיו, כלומר אם ק"ג פרי עלותו 3 ₪ , באפשרותך לחשב זאת לפי 1 ₪ בהתחשבנות בינך לבין העני שיקזז מההלוואה.

רצוי לעשות חוזה מסודר עם העני, ויהיה בזה תועלת שלא תצטרך בכל פעם לזכות ע"י אחר אלא שייחשב כ"מכירי עניים" כיון שבחוזה אתה מתחייב לתת רק לעני זה, ועוד מעלות יש בזה. למעשה ההסכם מעט מסובך ועל כן כדאי לעשות זאת באמצעות קרנות המעשרות השונים אשר יבצעו עבורנו את החוזים עם העניים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תודה רבה רבה
ברור עניני ויפה…

אכן יפה מאד.
רק צריך קצת לשפר את הלשון פה ושם. רק דוגמה אחת: אין לומר/לכתוב "באם יודע שהפירות …", אלא "אם יודע שהפירות…". אין כזו חיה "באם".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture