צילום מסך

פסק דין מכור מראש: הערכות להחלטת בג"ץ בעניין המרכולים בשבת

פסק הדין יוקרא ביום פרישת נשיאת בית המשפט העליון ולטענת העותרים, פסק הדין ידוע מראש. "בית המשפט העליון רמס את זכותנו למשפט הוגן עד עפר", טוענים בעלי המרכולים • "השבת היא ערך יהודי עליון וייחודי ולא קרדום לחפור בו ביום פרישה"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

ביום חמישי צפוי בית המשפט העליון בראשות הנשיאה היוצאת, מרים נאור, להכריע בשאלת חוקי העזר ופתיחת המרכולים בשבת – במה שאמור להיות פסק דינה האחרון של השופטת נאור. על פי דיווח בישראל היום, החליטו העותרים, התאחדות בעלי המכולות, למשוך את עתירתם. החלטה סופית תתקבל בהמשך היום בהתאם לבדיקות המשפטיות.

"ביום חמישי עתיד להתפרסם פסק הדין בעתירה המוסרית והצודקת שהגשנו נגד הרשתות הגדולות והטייקונים, שגזלו את מטה לחמנו ואת יום מנוחה השבועי שלנו בחברת בני משפחתנו. אנו מודיעים כבר עכשיו, לפני שניתן פסק הדין, כי תוצאתו ידועה לנו מראש ובית המשפט העליון רמס את זכותנו למשפט הוגן עד עפר", אמרו בעלי המכולות.

העותרים פירטו את טענותיהם: "הדברים החלו כאשר באופן תמוה הוחלף מההרכב השופט רובינשטיין, שפסק לטובתנו בשלב הראשון, והגיעו לשיא בשבועות האחרונים כאשר כל לוחות הזמנים של בית המשפט העליון הותאמו לצורך פרסום פסק הדין במסיבת הסיום של תיאטרון נאור".

לסיכום דבריהם אמרו בעלי המכולות כי "בעקבות האירועים הללו הגענו למסקנה העגומה שביהמ"ש העליון בישראל לא מוכן להקשיב לנו, 'האנשים הקטנים'. ביקשנו מעורכי דיננו למשוך את העתירה לדיון נוסף שהגשנו, אך הם הודיעו שיש קושי רב לבצע את הנחייתנו לאור העובדה כי נקבע כבר מועד להשמעת פסק הדין ומבחינתם כעורכי דין הדבר מהווה פגיעה בביהמ"ש העליון. בכל מקרה, אין בכוונתנו בכל מקרה להתייצב בשערי בית המשפט כקהל שבוי להצגה שסופה ידוע מראש".

חברי הכנסת של יהדות התורה הגיבו ביום שני השבוע על התנהלות שופטי בית המשפט העליון ופרסום פסקי דין שלהם בנושאי דת ומדינה בימי פרישתם מהתפקיד, והידיעות לפיהן נשיאת בית המשפט העליון השופטת נאור מתכוונת גם היא להקריא ביום פרישתה מהתפקיד את פסק הדין בנושא פתיחת המרכולים בתל-אביב בשבת. "שבת קודש היא ערך יהודי עליון וייחודי לעם ישראל – ובשום אופן הוא לא קרדום לחפור בו ביום פרישה או בכל יום אחר".

חברי סיעת יהדות התורה הביעו תקוה כי למרות פרסומים מוקדמים בענין זה – פסק הדין ימשיך את המגמה שביטא בית המשפט בפסק הדין בנושא זה, שיש לדון מחדש בעתירה לאור חשיבות ערך השבת בעם ישראל. יחד עם זאת הזהירו, כי כל ניסיון לפגוע בחומת השבת בארץ ישראל, יגרום לדאבון לב ולזעזוע קשה בלב כל יהודי באשר הוא, ויתקל בהתנגדות קשה ובלתי מתפשרת של נציגי הציבור שומרי שבת קודש, שייאבקו בכל כוחם כדי למנוע כל פירצה בחומת השבת.

"אם יש כבר מי שמבקש לשמור על שיוויון וחופש בעם ישראל, הרי שדוקא שבת קודש היתה מזה שנים רבות אור לגויים, אשר למדו מעמנו ערכים סוציאליים כמו חופש, שיוויון ומנוחה", ציינו חברי הסיעה. בכל מקרה, חברי הסיעה החליטו להעלות לדיון בכנסת את הצעת החוק לתיקון פקודת העיריות (חובת אישור חוקי עזר שעניינם ימי המנוחה על ידי שר הפנים), התשע"ז – 2017, המחייבת אישור שר הפנים לכל היתר של רשות מקומית לפתיחת עסקים השבת.

"במשך אלפי שנים מסרו היהודים את נפשם על שמירת השבת", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק מטעם יהדות התורה. "גם בתקופות קשות בהיסטוריה של העם היהודי, שבהן ניסו גורמים שונים לגזור גזירות ולאסור את שמירת השבת דוגמת זמן שלטונם של היוונים, הרומאים והקומוניסטים, ששמירת השבת הייתה כרוכה בסיכון לגזר דין מוות או בהגליה לסיביר, שמרו היהודים על השבת במסירות נפש".

בהצעת החוק מוזכר פסק הדין של בית המשפט העליון המתיר פתיחת מרכולים בשבת, ונמתחה ביקורת נוקבת על עמדת העליון, שלטענת יוזם ההצעה ניתנה בניגוד להחלטת הרשות המבצעת. "פעילות מסחרית המתקיימת בשבת פוגעת בבעלי עסקים קטנים שאינם יכולים להתחרות בגופים מסחריים גדולים המקיימים פעילות בשבת", נכתב בדברי ההסבר.

בהסבר להצעת החוק של ח"כ משה גפני נכתב עוד כי "אישור לפתיחת עסקים בשבת מעניק הלכה למעשה היתר לטייקונים תאבי בצע להתעשר ביום המנוחה על חשבונם של עובדיהם הזוטרים, אשר במקום לבלות את יום המנוחה השבועי בשלווה בחברת בני משפחותיהם, נאלצים לוותר עליו ולעבוד ברשתות בעלי הממון.

"לפיכך, מוצע לקבוע כי לא יהיה תוקף לחוק העזר המסדיר פתיחת עסקים וסגירתם ביום המנוחה, אלא אם כן אושר חוק העזר על ידי שר הפנים. כמו כן, לאור הפרת הסטטוס קוו בעקבות החלטת בג"ץ על אישורו של חוק עזר לעיריית תל אביב, מוצע לקבוע כי כל חוק עזר בעניין פתיחת וסגירת חנויות ומסחר שנחקק לאחר 1 בינואר 2014 לא יהיה תקף, אלא אם כן קיבל את אישורו של שר הפנים".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יאבקו בכל כוחם….? מה זה אומר?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture