הספריה היהודית העתיקה בעולם יוצאת לאור במכירה פומבית • תיעוד

ספריית קרן ולמדונה היא האוסף הפרטי הכי נחשב של ספרים מודפסים עבריים. כעת מוציאה הספריה 200 פריטים בעלי ערך היסטורי-יהודי נדיר למכירה פומבית. בתפריט: התיאור הראשון בעברית של אמריקה, סידור התפילה המודפס הראשון ועוד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ספריית קרן ולמדונה היא האוסף הפרטי הכי נחשב של ספרים מודפסים עבריים. באוסף ישנם מעל 13,000 ספרים, באוסף יש עבודות מכל רחבי העולם, מהטקסטים העבריים הכי מוקדמים, עד לכרכים נדירים מאוחרים יותר.

הספרייה כולה הוצגה בפומבי, בפברואר 2009, בניו יורק. היא משכה מעל 10,000 מבקרים אליה. 12 ממטמוני הספרייה נמכרו במכירה פומבית בדצמבר 2015. אחד מהפריטים המיוחדים ביותר, הש״ס המהולל של בומברג נמכר בסכום של $9.3 מיליון. בינואר 2017, האוסף נקנה על ידי הספרייה הלאומית של ישראל, ויפורסם בבניין החדש שלה בירושלים בשנים הקרובות.

מאתיים פריטים שהוצאו מהספרייה יימכרו במכירה פומבית בבית המכירות Kestenbaum & Company ב9 בנובמבר. בית המכירות Kestenbaum & Company הוותיק והיוקרתי יקיים מכירה מיוחדת של פריטים נדירים: מאתיים פריטים שהוצאו מספריית קרן ולמדונה יימכרו במכירה פומבית ב9 בנובמבר.

מדובר בספרים עתיקים ונדירים במיוחד: ספר מיוחד שכזה הוא איגרת אורחות עולם שחיבר אברהם פריצול בויניציאה בשנים 1586-87. הנושא של הספר הוא גיאוגרפיה, והכותב מדבר על מיקומו של גן עדן ונהר הסמבטיון, ועל מסעות להודו. יש פה את התיאור הראשון בעברית של אמריקה. הכותב מתאר את הארץ ואת יושביה, האינדיאנים. מהדורה ראשונה.

כמו כן, יימכר ספר תהילים עם פירוש הרד״ק, מנאפולי, 1487.

וכך גם ספר מרתק נוסף: ספר מעיין גנים- ספר אלים, ספר חתום (שני כותרות בכרך אחד). מאת יוסף שלמה רופא (יש״ר) Joseph Solomon Delmedigo, שנכתב באמסטרדם בשנים 1628-29. זהו אחד מספרי המדע הכי מפוארים בתולדות ספר העברי על גיאומטריה, אלגברה, כימיה, אסטרונומיה, רפואה ופיסיקה. מהדורה ראשונה.

תורת העולה של הרמ״א מהשנים 1569-1570, פראג. מהדורה ראשונה, בספר ישנו את הידע העצום שלו בפילוסופיה הרציונליסטית, ובו הרמ״א מסביר את כל עבודת בית המקדש. כולל הדף האחרון הנדיר.

וכך גם ישנם הגדות וסידורים עתיקים, שיצאו לראשונה: הגדה- חוקת הפסח, סלוניקי 1569, מהדורה ראשונה. עם הדרכות בלדינו. היה שייך לשלמה זלמן שוקן. עם פירושים מר׳ משה פיזנטי (הרמ״פ) ור׳ שלום ברוך (הרש״ב), ועוד פירוש, שאף פעם לא הודפס במקום אחר.

הסידור תפילה המודפס הראשון- סידור תפילה לכל השנה ׳מחזור סונצינו׳, לפי מנהג רומא. שני כרכים. מהדורה ראשונה, שיצא בסונצינו בשנים 1485-86.

מחזור כפי מנהג רומא. מודפס כולו על נייר כחול. מנטובה 1557-60. היה שייך לשלמה זלמן שוקן; סידור תפילת ישראל, כפי מנהג הספרדים, כולל פיוטים. ירושלים, מודפס על ידי ישראל בק, 1842. זהו הסידור הראשון שמודפס בירושלים.

חידושי הרשב״א למסכות ברכות, חולין, גיטין ובבא בתרא. מהדורה ראשונה. ויניציאה 1523; תלמוד בבלי עם פירוש רש״י, תוספות, פיסקי התוספות, רא״ש, פירוש המשניות לרמב״ם, ועין משפט. אמסטרדם 1644-47. עם כריכה מפוארת.

מדרש תהלים. מהדורה ראשונה. קושטא, 1512.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture