גבול הרצועה - מבט מלמעלה. צילום: פלאש 90

לילה מתוח בעוטף עזה: "השעות הקרובות – קריטיות"

ארגוני הטרור ברצועה לא הגיבו עד כה לתקיפת המנהרה ע"י ישראל, וההערכות הן כי השעות הקרובות ילמדו האם פני הצדדים להכלה או להסלמה. בינתיים הודיע פיקוד העורף על ביטול ההנחיות המיוחדות לתלמידים בעוטף עזה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שקט מתוח: למרות החששות מפני תגובה אפשרית של הג'יהאד להשמדת מנהרת הטרור ע"י ישראל, לא נרשם במהלך הלילה אף אירוע חריג בגזרת עוטף עזה. במערכת הביטחון מעריכים כי השעות הקרובות יהוו אינדיקציה לשאלה המסקרנת האם פני ארגוני הטרור להכלה או להסלמה.

השקט המפתיע עד כה בגזרה מחזק את ההשערה כי הארגונים אינם מעוניינים בהסלמה, אך בצה"ל לא נוטלים סיכונים מיותרים וממשיכים לשמור על כוננות גבוהה במיוחד.

בתוך כך, לאחר הערכת מצב מחודשת שהתקיימה בשעות הבוקר המוקדמות, שינו בפיקוד העורף את ההנחיות שניתנו הלילה לבתי הספר בעוטף עזה והחליטו על חזרה מלאה לשגרה, לרבות יציאה לחצר בהפסקות וקיום פעילות מחוץ למבנים.

כזסכור, אמש הבהיר דובר צה"ל בהתייחס להפצצת המנהרה כי "מדובר בפעולה הגנתית מול הפרת ריבונות, הפיצוץ נועד לקטוע אותה ולהוציאה מכלל שימוש". לדבריו, "לא השתמשנו בשום אמצעי לא חוקי ולא מוכר". הוא גם הדגיש כי לא הייתה כוונה לבצע פעולת חיסול של בכירים.

לפי הערכות הן בישראל והן ברצועה, את המנהרה בנו פעילי הג'יהאד האיסלאמי – ארגון הטרור השני בגודלו ברצועת עזה – אחרי חמאס. הארגון לא קיבל אחריות רשמית לחפירת המנהרה אך איים כי הוא "בוחן את האפשרויות לתגובה על ההסלמה והתקופנות הישראלית".

(בוידאו: תיעוד פלסטיני מהמנהרה שהושמדה היום)

מקורות פלסטינים בעזה טענו כי התקיפה נעשתה בידי חיל האוויר, אולם לדברי שר הביטחון אביגדור ליברמן הפיצוץ נעשה באופן מבוקר. דובר משרד הבריאות ברצועה, ד"ר אשרף אל-קודרה, מסר שבאירוע נהרגו חמישה אנשים. ארבעה מההרוגים הם פעילי ארגון הג'יהאד האיסלאמי, ואחד פעיל חמאס. חמישה בני אדם נוספים נפצעו.

ראש הג'יהאד האסאלמי מוחמד אל-הינדי הודיע בתגובה כי "הסתיימה הפסקת האש עם ישראל".

"המנהרה הזאת היא חלק ממדיניות ההרתעה להגן על העם הפלסטיני. לא נהסס להגן על אדמתנו. התקיפה הישראלית שפגעה בקבוצה של לוחמים ואזרחים היא הסלמה מסוכנת ותוקפנות, וניסיון חדש לערבב את הקלפים. אנחנו בוחנים את כל האפשרויות כדי לא לאבד את האפשרות להגיב על התוקפנות הזאת".

גם בחמאס הגיבו בתקיפות, אך הארגון פועל מאחורי הקלעים בתיאום עם המצרים כדי למנוע הסלמה: "הפשע הציוני החדש הוא הסלמה חמורה נגד העם שלנו ונגד ההתנגדות שלנו כדי לפגוע בעמידתו האיתנה ואחדותו וכדי להרחיב את המאמצים להשבת האחדות הפלסטינית ולהשאיר את מצב הפילוג על כנו".

"ההתנגדות לכיבוש בכל צורותיה והחזקת אמצעיה השונים הם זכות טבעית שמובטחת לעמנו. המשך ההסלמה של האויב הציוני וביצוע פשעיו רק יגבירו את הליכתנו בדרך האחדות ובהתאם לברירת ההתנגדות והחשבון עם ישראל יעלה".

עפראת אבו מרשאד בכיר הגיהאד שנהרג

המנהרה אותרה באמצעות טכנולוגיים באזור שבו טרם הוקם הקיר לחסימת המנהרות, שבבנייתו עוסקת מערכת הביטחון בחודשים האחרונים. דובר צה"ל הגדיר את חפירת המנהרה כ"הפרה בוטה של הריבונות הישראלית" שחייבה תגובה צבאית. לדבריו, צה"ל רואה בחמאס אחראי לכל פעילות הנעשית ברצועה ומעריך כי הארגון היה מודע לחפירת המנהרה.

(בוידאו: תיעוד מרצועת עזה של השמדת המנהרה)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר השמדת המנהרה: "האחריות הראשונה של כל ממשלה זה לדאוג לביטחון אזרחיה. אנחנו עושים את זה. מי שמנסה לפגוע בנו אנחנו פוגעים בו. אמרתי לכם כבר פעמים רבות שאנחנו מפתחים טכנולוגיה פורצת דרך לטפל באיום המנהרות. אנחנו מיישמים את זה. היום איתרנו מנהרה וגם השמדנו אותה ונמשיך לעשות את זה. אנחנו רואים בחמאס אחראי לכל ניסיון לפגיעה בריבונות שיוצאת משטחו על ידי אנשים שכפופים לסמכותו ואנחנו נמשיך להגן על גבולות ישראל".

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר: "אני חושב שהמסר הוא ברור לכולם: אנחנו לא נסבול הפרת ריבונות ישראלית, ואני מדגיש שהפיצוץ המבוקר נערך בשטח שלנו. זו הייתה הפרה בוטה של הריבונות ושל כל הכללים המקובלים בין חברות, מדינות או בין ארגונים המכבדים את עצמם, וזה מוכיח שלמרות הפיוס הפלסטיני, רצועת עזה נשארה ממלכת הטרור ומבחינתנו האחריות היא ללא ספק של חמאס השולט בעזה.

"אין לנו שום עניין בהסלמה ואין לנו שום כוונה לאפשר למישהו לפגוע בריבונות הישראלית. אני רוצה להדגיש שבשום שלב לא נשקף איום מאותה מנהרת טרור בבנייה לתושבי עוטף עזה, אנחנו זיהינו אותה בזמן ועשינו מה שהיינו צריכים לעשות בעיתוי הכי נכון. ועוד פעם ברכות לכוחות צה"ל ולפיקוד הדרום".

//www.jdn.co.il/video/902275

//www.jdn.co.il/video/902237

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture