Yaakov Naumi/Flash90

מצפה ומשתוקק / הפרשה החסידית – הרב ישעיה וינד

תגובת האם להריגת ילדיה - מה מניע את אברהם אבינו לשבת בחום ולהמתין לאורחים? - על השכר המיוחד של אוהבי ה' • הרב ישעיה וינד בזווית מיוחדת לפרשת השבוע, פרשת וירא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

פרשת השבוע פותחת בתיאור הנפלא על אבי האומה היושב בפתח האוהל כחום היום. אברהם בגילו המתקדם, (בן 99 שנה), כאשר אך לפני שלושה ימים עבר ניתוח לא קל, ברית מילה. השרב הכבד מניס הביתה את עוברי הדרך. אין מי שמעז לצאת החוצה בחמסין שכזה.

היחיד שנמצא בחוץ הוא אברהם אבינו, ובכל זאת רוחו סוערת עד כדי כך שעל אף חולשתו אינו מסוגל להמשיך לשכב במיטה. מה קרה? מתברר שהוא מחפש נואשות אחר אורחים, אינו יכול להרשות לעצמו לעבור יום אחד ללא עשיית חסד בגופו וממונו.

אברהם אבינו הינו סמל האהבה לבורא עולם, האוהב באמת מטבעו יחפש תמיד עוד ועוד דרכים להיטיב ולגרום לו נחת רוח גם בדברים שכלל אינו מחויב בהם. הנה דבריו המלהיבים של הרה"ק רבי חיים טירר זי"ע בספרו 'באר מים חיים': 'אם לבו של האדם נכון בעבודת ה', הוא שש ושמח לקיים המצוות מאהבת לבו בכל לב, מצפה הוא ומשתוקק לקיים את רצון ה' ורודף אחר קיום מצוותיו יתברך יותר מהרודף אחר מזונו וטרפו'.

כאשר סוף סוף הוא מבחין מרחוק בשלושה עוברי אורח, אין גבול לשמחתו, הוא רץ לקראתם ממש מפציר בהם להיכנס אליו הביתה, על אף חולשתו הוא בעצמו טורח להביא להם מים, לשחוט להם בקר, כדי לתת להם את החלק המובחר ביותר, לשון רכה. החסרים עבדים ומשרתים בביתו של אברהם? האם אין מי שיתנדב לעזור לו?

אלא 'שהאוהב את הבורא אם יזדמן לו לקיים מצוה שהוא יכול לעשותו בעצמו לא יסמוך בזה על שלוחו, על אף ששליח נאמן הוא, מכל מקום לרוב חביבתו ותשוקתו חוטף לעשותה בעצמו בלבב שלם בנפש חפצה בכל כוחו ומאמצי גופו. זה לעומת זה הקב"ה מודד לו במידה כנגד מידה, אינו שולח מלאכים להשגיח עליו ולשמור את צעדיו להצליח בכל דרכיו, אלא הוא יתברך בכבודו ובעצמו שומר אותו ומשגיח עליו, כמו אב ששומר את בנו אהובו.

אך אדם המתעצל במצוות הבורא, מחוסר אהבת ה', יבקש לעצמו הנחות ותירוצים בקיום המצוות. מצוה שהוא יכול לקיים על ידי אנשים אחרים הוא ישתמט ממנה וישלח שליח כדי לעשותה. בענייניו ועסקיו הפרטיים לא יסמוך על אנשים אחרים. אלא הוא בעצמו יעמוד בחנותו גם בימי הקור והחום, לא יעשה לעצמו הנחות כאשר הוא צריך לסגור עסקה, כי מי יודע אם אדם אחר יעשה זאת באופן מוצלח כמוהו. זה לעומת זה גם הקב"ה אינו רוצה לשמור עליו בעצמו, אלא ישלח את שלוחיו לשומרו. שמירה שכמובן אינה דומה כלל לשמירת הבורא בעצמו, הרבה נזק צער היו יכולים להימנע ממנו אילו היה הקב"ה בעצמו שומר עליו.

כאשר הבורא רואה את דרגתו הגבוהה של אברהם אבינו באהבת ה', הוא מחליט להעלות אותו בדרגה כדי להרבות את שכרו, וזאת על ידי נסיון ומבחן קשה ביותר; אחרי עשרות שנים של המתנה, כאשר סוף סוף נולד לו בנו יחידו, נאמר לו הנסיון העשירי 'קח נא את בנך את יחידך אשר אהבת'. אומר לו הבורא אמנם אני רואה את אהבתך הגדולה אלי, אך הבה נראה את מי אתה אוהב יותר, את בנך היחיד או אותי. אין ספק, נסיון קשה עד מאד, אך אברהם בכוחות נפש אדירים עומד בכך בגבורה.

סיפור מפעים על אהבת הבורא, של אם יהודייה התרחש בספרד בתקופת האינקוויזיציה. כאשר תפסו שליחי הכנסייה הנוצרית משפחה יהודית שבסתר שמרו על יהדותם. עונשם היה אכזרי ביותר, צמאי הדם שחטו לעיני האם הצדקנית את שני ילדיה…

אך אשת החיל נשאה את עיניה למרום ובלב מחושל לחשה תפילה: 'רבש"ע אמנם מאז מאז ומעולם אהבתי אותך, אך כל עוד היו לי את ילדי היקרים והחביבים היה לבי חלוק לשנים, עוד נתבצר שם מקום לאהוב גם אותם. ואילו עתה לאחר שילדי כבר אינם הפך לבי כולו קן לאהבתי הלוהטת אליך. עתה יכול אוכל לקיים באופן נעלה יותר מצווה זו של 'ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך'…

סיפור זה סיפר החפץ חיים זצ"ל כאשר נפטר בנו הצעיר ר' אברהם ז"ל סיפר. וסיים באומרו 'רבש"ע את האהבה שאהבתי עד עתה את בני הריני מוסר לך מעתה'.

הכותב הינו מרצה ומנהל רוחני ב'הידברות' וראש כולל אהבת תורה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture