Moshe Shai/FLASH90

איום הרחפנים: "גורמי טרור עלולים לפגוע בביטחון המדינה"

"גורמי טרור או גורמים פליליים עלולים לנצל מצב זה ולעשות שימוש לרעה ברחפנים", מזהיר מבקר המדינה, המתריע כי שום גוף לא לקח אחריות על אלפי הרחפנים שיש כיום בישראל, וכי חיל האוויר לא נערך להתמודד עם רחפני הטרור

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מבקר המדינה פרסם היום (רביעי) דוח חמור העוסק בהיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים. "זמינות השימוש ברחפנים והשיפור הטכנולוגי המתמיד בהם יוצרים איום מתפתח במישור הביטחוני, הפלילי והבטיחותי", הוא קובע. לדבריו, התגברות האיום טומנת בחובה סיכונים שעלולים להגיע עד כדי פגיעה בחיי אדם ובביטחון המדינה: "ההתמודדות עם האיום מחייבת פעולה לאומית משולבת של גורמי הביטחון וגורמי אכיפת החוק".

המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, פתח את הדוח בביקורת חריפה על ההתנערות של צה"ל והמשטרה לאורך השנים מהתמודדות עם איום הרחפנים שמקורם בישראל. על פי הדוח, הגופים לא ראו עצמם אחראים להתמודד עם איום כזה. "גורמי טרור או גורמים פליליים עלולים לנצל מצב זה ולעשות שימוש לרעה ברחפנים", קבע המבקר.

עוד עולה כי הקבינט המדיני-ביטחוני טרם קיבל כל החלטה אודות דרכי להיערך לאיום ברמה הלאומית. "עקב כך גדל הסיכון לפגיעה בביטחון המדינה", קבע המבקר. "משכך ונוכח התגברות איום זה, ראוי כי הקבינט יקבל החלטה בעניין זה ללא דיחוי".

לדבריו, על אף שדיונים ראשוניים בנושא החלו כבר לפני כשנתיים וחצי ועם זאת, טרם התקבלה החלטה כוללת ומוסכמת על ידי הקבינט. "עקב כך, קיים למעשה ריק (ואקום) בתחום זה באופן שלא ניתן מענה הולם ברמה הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים שמקורם בשטח מדינת ישראל, וגדל הסיכון לפגיעה בביטחון המדינה", טען המבקר.

השופט בדימוס יוסף שפירא, מציין כי כיום כמעט כל מי שחפץ לרכוש רחפן יכול לעשות זאת. ניתן גם להפעיל את הרחפן בכל מקום, ללא אמצעי הטסה מיוחדים וללא הכשרה מוקדמת. על פי הערכות רשות התעופה האזרחית, בשנה שעברה עמד מספר הרחפנים בישראל על כ-15 אלף. המבקר כתב כי המספר עולה בהתמדה, ועד סוף השנה יהיו בארץ לא פחות מ-20 אלף רחפנים. יכולות הרחפנים, השימוש הגובר בהם והשיפור הטכנולוגי המתמיד טומנים בחובם סיכונים – גם בטיחותיים.

(בוידאו: הרחפנים של צבא העתיד. צילום ארכיון: משרד הביטחון)

המבקר קבע גם כי רשות התעופה האזרחית אינה אוכפת ביעילות את חוק הטיס כלפי מפעילי רחפנים, והעיצומים הכספיים שמוטלים על אלו העוברים על החוק אינם משמעותיים ולא מרתיעים מספיק. המבקר קבע כי יש בדבר סיכון משמעותי לתעופה האזרחית הפועלת בארץ. בנוסף, ציין כי השר לביטחון הפנים לא הסמיך את מפקחי רשות התעופה להפעיל סמכויות חקירה בהתאם לסמכותו בחוק הטיס, ולכן כדי לבצע אכיפה פלילית של דיני הטיס עליו לפנות למשטרה.

בדו"ח נכתב כי ריבוי הרחפנים בשמי המדינה מעמיד סיכון בטיחותי, שכן רחפנים עלולים לסכן, בין היתר, את בטיחות התעופה האזרחית. לדוגמה, בינואר 2016 חלף מסוק במרחק של כ-50 מטר מרחפן באזור קו החוף בהרצליה בלי שהייתה לטייס המסוק התרעה מוקדמת על הימצאות הרחפן.

חודשיים לאחר מכן חלף רחפן בנתיב טיסה של מטוס באזור הרצליה ולכן נאלץ הטייס לסטות מנתיב הטיסה. במאי אשתקד זיהה מגדל הפיקוח באילת רחפן שמנע גישה למסלול הנחיתה בשדה התעופה, ובעקבות זאת עוכבה תנועת המטוסים. המקרה החמור ביותר אירע ביוני 2016, אז נצפה רחפן בטווח של כ-2.5 ק"מ ממסלול הטיסה של מטוס שהמריא מנמל התעופה בן-גוריון. בעקבות זאת הוסטה תנועת המטוסים לנתיב אחר עד לסיום סריקת האזור.

המבקר התייחס בדוח גם לרחפנים שמקורם אינו בישראל, שהטיפול בהם מצוי תחת אחריותו של חיל האוויר. על פי הדוח, לצבא עדיין אין מענה הולם לאיום ותהליכי בניין הכוח בנושא טרם אושרו. "בשל ההערכה בצה"ל שאיום הרחפנים הוא איום מתפתח, ייחודי ומדאיג, ונוכח העובדה שעדיין אין בידי צה"ל מענה שלם לאיום, גובר הסיכון כי איום השימוש ברחפנים על ידי האויב יישאר ללא מענה מספק", קבע המבקר. "יש חשיבות רבה לכך שצה"ל יפעל ללא דיחוי להשלים את עבודת המטה בנושא".

את הדוח הוא חתם בקריאה לביצוע עבודת מטה מעמיקה שתסדיר את ההתגוננות מפני האיום החדש. "על צה"ל להשלים בהקדם את עבודת המטה הפנימית שלו להגנה מפני איום הרחפנים שמקורם מחוץ לשטח המדינה כדי לקדם את גיבוש המענה, תוך הקפדה על תיאום עם יתר הגופים הרלוונטיים לסוגיית איום הרחפנים ובשיתוף עמם", קבע המבקר. "עבודת מטה מתואמת תסייע גם לגיבוש המענה לאיום הרחפנים שמקורם בתוך המדינה".

תגובות:

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מקדם בברכה את דוח המבקר, ילמד בקפידה את ממצאיו ויפעל ליישום הליקויים. כפי שצוין בדוח, מדובר באיום מורכב המהווה אתגר טכנולוגי המשותף לצבאות רבים בעולם ופתרונות המדף הקיימים אינם מספקים. בחודשים האחרונים האיץ צה"ל את פעילותו באופן משמעותי במטרה להגן על מדינת ישראל מפני רחפנים בתחומי אחריותו".

עוד נמסר כי "עבודת המטה בנושא נעשית בשיתוף הגופים הביטחוניים האחרים ולאחרונה הוקמו שני צוותים משותפים: צוות לבניין הכוח בהובלת משרד הביטחון וצה"ל אשר יעסוק בהיבטי הפיתוח של היכולות הטכנולוגיות וצוות לתיאום תפיסת ההפעלה בין כלל הגורמים. צה"ל יקצה משאבים לקידום דרכי ההתמודדות עם איום הרחפנים בהתאם לסדרי עדיפויות במענה לכלל האיומים, זאת תוך ניהול סיכונים מושכל. צה"ל ימשיך לפעול בהגנה על מדינת ישראל ושטחה האווירי. יודגש כי בשנה האחרונה הביא חיל האוויר להפלתם של מספר רחפנים כחלק ממשימותיו להגנת שמי המדינה".

מהמשרד לביטחון הפנים נמסר בתגובה: "המשרד לביטחון הפנים באמצעות משטרת ישראל אשר לא טיפלה ולא הוסמכה בעבר לטפל במרחב האווירי פועלים יחד ולחוד בהיערכות הנדרשת לנושא הרחפנים. המשרד ביצע עבודת מטה במהלך השנים האחרונות שמטרתה להגדיר את תחומי האחריות והמשאבים הנדרשים לטיפול באיום החדש. רשות התעופה האזרחית לא פנתה מעולם למשרד להסמיך מפקחים לביצוע חקירות פליליות בתחום ועל כן, ולטענתה אין לה כלל כח אדם למשימה והנושא טרם הוסדר".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture