שורש הבעיה בפעילות למען השבת – חוסר תשומת לב

העיתונאי ר' בנימין י. רבינוביץ נפגש עם הרה"ג צבי אודסר שליט"א מחברי ועדת הרבנים למען השבת לשיחה גלויה על הפעילות המבורכת של וועדת הרבנים למען השבת, האם הפעילות מביאה תוצאות? הכל בראיון שלפניכם

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

החופש הגדול´ כבר בעיצומו ואנו כבר מתקרבים גם לימי ´בין הזמנים´, ושוב יש צורך לחזור ולהסביר לציבור את חומרת ההליכה לאתרים מחללי שבת. מדוע הדבר לא פשוט ומובן לציבור שומרי השבת, שאין ללכת למקומות האלו ולסייע בידי עוברי עבירה?

הרב אודסר: גדולי ישראל ובראשם רבינו מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א ומרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן שליט"א פנו בכרוז מיוחד לציבור יראי ד´, ולאחר הזכרת הפרצות הגדולות בחומת השבת כתבו; ´מה גדול הכאב אשר רבים אשר אינם שמים על לב וקונים ומבקרים במקומות המחללים שבת´ וכו´. אם נרצה ניתן לראות במילים אלו את שורש הבעיה בפעילות למען השבת — חוסר בתשומת לב. הרי כל בר דעת שיתבונן בדבר משמעות פרסומות אתרי תיירות השונים ובהם הכיתוב ´פתוח בשבת´ — ´פתוח בשבתות וחופשות´ — ´פתוח 7 ימים בשבוע´ — ´פתוח בשבת סגור ביום שישי או ראשון´ וכדומה, לא יהין לבקר ולסייע ביד אלו הפורצים ומקעקעים בריש כל חוצות את חומות שבת קדשינו, וזאת אף ללא קריאתם הברורה של גדולי ישראל שליט"א. גדולי ישראל שליט"א אף כתבו במכתבם הראשון דברים כדורבנות אודות קניה וביקור במקומות החללים שבת ´ומה גדול הכאב… ועל ידי כך יש להם חלק בהרס השבת ובחילול ד´ הנגרם מכך´.

האם הפעילות עד כה של ועדת הרבנים הביאה הישגים מעשיים בנושא הזה?

הרב אודסר: השאלה הזו נשאלת לעיתים קרובות, אך לפני שנמנה את ההישגים יש לתת את הדעת, שגדולי ישראל שליט"א אף פעם לא הורו שסיבת אי הביקור במקום הרומס את השבת קשורה לסגירתו בשבת וממילא במקום שלכאורה אין סיכוי לסוגרו בשבת אין מניעה מלבקר בו. אלא כל מקום שלדאבון לב מחלל את השבת יש חילול ד´ בביקורים בו, וזאת מלבד הסיוע והחיזוק שיש בביקור כזה. הנה כשנכנסו לרבינו מרן הגרי"ש שליט"א לפני כחמש שנים עם הכרוז המיוחד בנושא ביקור באתרים מחללי שבת, מחק מרן שליט"א את השורה שנכתבה לקראת סוף הכרוז ´ובזה יתוספו אתרים נוספים לרשימת שומרי השבת´, ואמר, שאינו מן הענין שנכתב קודם, ומשמעות הדבר, שאנחנו מחוייבים למחות ולא לחזק ולסייע למחריבי השבת בלי קשר לתוצאות. בנוסף, שמירת הקיים באתרים הינו הישג גדול, ופירושו של דבר, שאתרים רבים הנמצאים בבעלות כאלו שעדיין לא שומרים שבת בהנהגתם הפרטית, ממשיכים לסגור את שעריהם ועומדים בלחצים הקשים, וכן אלו הנמצאים בבעלותן של שומרי שבת ואינם צריכים לסגור את האתר או למוכרו לאחר.

במה שונים כל אותם אתרים מחללי שבת שלגביהם התייחסו גדולי ישראל שליט"א במכתבם, לעומת תחבורה ציבורית וגופים נוספים שמחללים את השבת?

הרב אודסר: קיים חילוק ניכר בין תחבורה ציבורית לאתרי ביקור, שהוא הפרהסיא שבדבר, לדוגמא, ברוך ד´ נכון להיום, רוב קווי האוטובוסים בארץ לא פעילים בשבת. ההחלטה להפעיל קו זה או אחר בשבת, נתונה בידי הרגולטור, שהוא משרד התחבורה בלבד, בשונה מהאתרים שרובם פתוחים בשבת, כשההחלטה בדבר נתונה בידיהם עפ"י רוב, והעיקר, כשחלקם הגדול מכריז על פעילות זו בריש גלי — ´פתוחים בשבת´ — פתוחים 7 ימים´ וכדומה, וממילא לא ניתן להשוות בין הזילותא דשבת וחילול ד´ (וקרירות בענין קדושת השבת אצל ילדיו), כששומר שבת מבקר ומשלם בכניסה לאתר שרומס את קדושת השבת, ועפ"י רוב, גם יתכן שבשלט הכניסה לאתר כתוב בגדול ´פתוח בשבת´.

כמובן שכואב לנו מאוד חילול השבת הקיים בתחבורה ציבורית, וע"כ הוסיפו גדולי ישראל שליט"א בכרוז השבת השני ´להעדיף כל מקום וענין שנשמרת בהם השבת´, וכוונתם היתה שמתי שהדבר אפשרי ישתמשו בתחליפי החברות שאינם שומרות שבת. ב"ה היום ישנם שני חברות תחבורה ציבורית שחרטו על דגלם את שמירת השבת; ´סופרבוס´ וחברת ´וויאוליה-קונקס´ מפעילת קו 422 בין ירושלים לבני ברק, ששומרת שבת בגאון ובעוז אף בטבריה שהמפעילים הקודמים חיללו שם שבת.

ובכל זאת נשוב לאתרים שמהווים מוקד משיכה בתקופה הקרובה, האם תוכל לפרט את ההישגים החשובים שלכם בתחום הזה?

הרב אודסר: אוכל למנות רשימה ארוכה של אתרים, אך אמנה את העיקריים שבהם; ספידי כיף במבוא ביתר, אקשן פארק בחבל לכיש, אקטיבי כייף פארק בגין בדרום ת"א, פארק המים אשקלונה, שייט מעל הגלים באשדוד, טרקטרוני היער והגולן ברמות נפתלי, מספר אתרים בעיר טבריה- סירות הטיילת, מרכז הספורט הימי, עולם המים, מוזיאון לוחמי הגיטאות, חוות יהודה בקיבוץ צרעה, עולם האווז במושב גן חיים, ברווזים בכפר שבכפר ברוך, וכמובן שיש לצרף את עשרות האתרים שנוספו בשנים האחרונות לרשימת שומרי השבת ללא שבעליהם חיללו שבת.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture