צילום: פלאש 90

"חבל שפרשנים שומרי שבת נגררים אחרי העיתונאים החילוניים"

עיתון 'המודיע' מפרסם הבוקר מאמר מערכת שבו נסקרת השתלשלות העניינים שהובילה להתפטרותו של ליצמן, לצד ההסברים שמאורי התנהלותו בנושא לאורך השנים. ויש גם ביקורת על חלק מהעיתונאים החרדים שרואים הכל במשקפיים פוליטית / לטור המלא

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הודעתו של שר הבריאות הרב יעקב ליצמן, על התפטרותו מחברותו בממשלה, על רקע חילולי השבת החוזרים על עצמם ב'רכבת ישראל' מדי שבת, לא אמורה להפתיע איש, נוכח המציאות – אליה הובילו האישים הרשמיים הנוגעים בדבר. שהרי, מעבר לשותפות הקואליציונית, קיימת אחריות נוספת למי שנושא בתפקיד שר בממשלה, המוגדר כשותף ישיר להחלטותיה ולביצועיה. ומסיבה זו, אגודת ישראל, לשיטתה, בהכוונת רבותיה, לא לקחה לאורך השנים תפקיד שר בממשלה, כדי לא לשאת באחריות הזו.

בקדנציה הנוכחית, נוכח הנסיבות המיוחדות שהותירה הממשלה הקודמת ובעקבות כפיית בג"צ, ניתנה הוראת השעה להרב ליצמן להתמנות כשר, אולם, הוא נדחק לפינה ולא יכול עוד להמשיך להיות שותף למהלכים הנותנים במודע וביודעין יד, להפוך את יום שבת קודש ל'יום שיפוצים לאומי', ובכך לעקור את השבת מרשות הרבים. אין ספק, ששרי הממשלה הנוגעים בדבר היו יכולים לנהוג אחרת. ניתן היה לדלג על הפקרות עבודות השבת של 'רכבת ישראל', או לפחות – לקיים פסק זמן כדי לבדוק זאת לעומק. אלא, שהם לא רצו זאת.

עדיף היה, אילו יכולים היינו להיות משוכנעים שרק שיקולים פוליטיים פנימיים ורצון להכשיל את ראש הממשלה היו כאן ולא התנכרות לשבת קודש. איננו יודעים איזה שיקול גבר אצל אותם שרים אולם, המציאות העגומה נותרה בעינה, הפרשנות שניתנת לה מבחינת הרס השבת היא חמורה. ועל כן, יהיו המניעים אשר יהיו, מבחינתו של הרב ליצמן – נציג אגודת ישראל האמור ללכת בדרך שהורו רבותיה – בלתי אפשרי להיות שותף להחלטות שענינן פגיעה מוצהרת בשבת קודש ועקירתה מרשות הרבים, ומכאן הצעד שנקט בו.

יחסה של כלל הנציגות החרדית לממשלה ואל המשך הדרך בה – יגזר על פי מעשיה, ובהתאם להחלטותיהם של מרנן ורבנן, חברי מועצות גדולי וחכמי התורה. נושא חילולי השבת, בעבודות רכבת, בפתיחת חנויות מסחר ומרכולים – ותיקון העיוותים החוקיים המאפשרים את פריצת הסטטוס­קוו, עומד ויעמוד על הפרק בכל תוקף» והתקוה והציפיה הן, שמי ששותפים לקואליציה אחת, ימלאו את חלקם ויכבדו את חתימתם על ההסכם הקואליציוני ערב הקמתה. אבל, מכל נקודת מבט שהיא, היום הזה נרשם ציון­ דרך.

הפרשנים הפוליטיים בתקשורת הכללית, מנסים – כדרכם, וזה טבעי – למצוא הסברים פוליטיים לצעד בו נקט הרב ליצמן. הם מדברים על הכל, חוץ מעל עצם הענין. חבל, שגם פרשנים מסוימים, שומרי שבת, נגררים אחריהם. משום שאין טעמים פוליטיים נסתרים, מדוע לא היה מנוס מהודעת ההתפטרות, אלא אך ורק עצם הענין, שאי אפשר לשאת באחריות הישירה של חבר ממשלה, למצב ולהחלטות שהם התרסה כלפי שמיא, חלילה. ואחרי שהדברים הגיעו לכדי כך, פשוט אין ברירה אחרת ליהודים יראי ה'.

ההיפך הוא הנכון, והדברים כבר נאמרו: הממשלה הנוכחית, היא אחת הטובות שהיו עבור הציבור החרדי. לא מעט נושאים קודמו, לא מעט עוולות שעוללו לציבור החרדי בממשלה הקודמת – תוקנו. ועדיין יש מה להוסיף ולתקן, להוסיף ולשמר. מסיבה זו, נעשו כל המאמצים כדי לשנות דברים כדי לבקש את תיקון המצב ומניעת העוול הנוראי של עקירת שבת מהמרחב הציבורי. לא צריך לחפש נימוקים אחרים, ויהודים שומרי שבת אינם אמורים שלא להבין דבר כה בסיסי, ואל להם לשחק לידי 'מקררי יהדות' למיניהם.

רוצים אנו לקוות, שראש הממשלה יתעשת, יבין – בראש ובראשונה, את המועקה האמיתית של מקדשי שביעי ולא יתן לפגוע בשבת קודש. רוצים אנו לקוות, שהוא יקרא את הקורה סביבו, ויבין שחורשי היפך­טובתו, מובילים אותו עם 'ראש בקיר', כדי להכשילו. חשוב לנו שיובן, שעם כל ההפסדים שעלולים להגרם לנו, השבת יקרה יותר. חשוב לנו שיהיה ברור, שאם במסגרת חברותנו בקואליציה, לא תהיה לנו השפעה על מניעת פרצות חדשות של חילולי שבת – הרי שהדלת נסגרת בעדנו.

שר הבריאות הרב יעקב ליצמן, המגיש היום את מכתב התפטרותו, יעשה זאת בראש מורם. כך אמור לנהוג יהודי ירא ה' החרד לקדושת השבת, ולא מוכן בעד שום כל הון דעלמא לתת יד ישירה לחילולה. הוא עוזב את משרד הבריאות עמוס בהישגים. הוא פעל במסירות ובנאמנות עבור כלל אזרחי מדינת ישראל. הוא ואנשי צוותו הקרובים, ניסו לסייע לכל פונה, להטיב עם כל יחיד, לצד הרפורמות והשינויים שחולל במערכת הבריאות שכבר נתנו ועוד יתנו אותותיהם שנים רבות. חבל לו שהעשיה נעצרת» אשריו שעשה זאת עבור כבוד השבת.

ועל כן, יש לחזק את ידיו של הרב ליצמן וידיהם של כל נציגי היהדות הנאמנה, בעמידתם האיתנה על משמר קדושת השבת. יבורך על כל אשר פעל בתקופת חברותו בממשלה» ויבורך על פרישתו ממנה לעת הזו. ואנו, נוסיף להתפלל, להרבות תחינה ובקשה לפני שוכן מרומים, ששומרי השבת ונוטריה, מכבדיה ומונעי חילולה, יתברכו בברכה ובהצלחה ויהיה מזלם עולה ואילו מחללי השבת, בוזיה ורומסיה – אל יראו ברכה, לא יידעו הצלחה ולא יהיה להם מזל. וזכות השבת תגן על עם ישראל להתברך ולהפקד בדבר ישועה ורחמים.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

דברים ברורים

התקשורת השמאלנית מבקרת את הימין ואת הדתיים, הימין מבקר את השמאלנים, מן הראוי שאנשי תקשורת החרדית יבקרו את השמאלנים ואם רוצים אז גם את הימנים אבל לא לזרוק חיצים שחוזרים עלינו בעצמנו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture