צילום: פלאש 90

חוק ההמלצות עבר בקריאה ראשונה בכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את החוק שימנע מהמשטרה לפרסם אם יש תשתית ראייתית לכתב אישום. בכירים במערכת אכיפת החוק טוענים כי היועמ"ש עשוי לבקש המלצות על תיק המתנות. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד: "כל מה שנותר מהממשלה זו ועדה להצלת נתניהו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

חוק ההמלצות של ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) אושר הערב (ב') בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. השר לביטחון פנים גלעד ארדן, הממונה על המשטרה, לא נכח בהצבעה.

החוק עבר מוקדם יותר בוועדת הפנים של הכנסת, שאמסלם עומד בראשה. במקביל, גורמים במערכת אכיפת החוק אמרו: "זה לא יעזור ולא ישפיע עלינו, אנחנו ממשיכים בעבודה שלנו ולכולם ברור מה הולך להיות".

בתוך כך, בכירים במשרד המשפטים אמרו כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט עשוי להשתמש בסמכותו ולבקש מצוות החקירה בתיק 1000 להעביר אליו המלצות בכל זאת, אך לפי החוק החדש – אם ייכנס לתוקף – אלו לא יפורסמו ברבים. הם הסבירו זאת בשל רצונו של מנדבליט להתקדם עם ניתוח הממצאים והמלצות ולהכריע בתיק.

בדיון במליאה אמר ח"כ אמסלם כי "אני בא מהזווית של זכויות האדם בחוק הזה. זה בכלל לא קשור לראש הממשלה, לא התייעצתי איתו. במדינת ישראל יש 30 אלף תיקים שמגיעים לפרקליטות מתוך איזה 350 אלף. מתוך 30 אלף, זה נתונים לא שלי אלא של שי ניצן, 12 אלף תיקים המשטרה ממליצה לפרקליטות לסגור.

"נשארו 18 אלף, המשטרה כותבת לפרקליטות ש'יש תשתית ראייתית להעמדה לדין' ומתוך זה, הפרקליטות, תקשיבו טוב, סוגרת 14 אלף ומעבירה 4,000 להתנהלות מול בתי המשפט. קרי, 80% מהתיקים שהמשטרה כותבת המלצה נסגרים על ידי הפרקליטות. אז מה קורה בדרך? החיים של אותו בן אדם נהרסו לחלוטין".

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, טען מעל הדוכן כי מדובר בחוק שקשור לחקירות ראש הממשלה. לדברי לפיד, "יש גבול כמה יעמדו פה אנשים וישקרו. זה נוגע ל-30 אלף תיקים? זה חוק שנוגע לכמה עשרות תיקים, שרק להם יש פרקליט מלווה, ואפילו זה לא חשוב. זה חוק שנועד לבן אדם אחד ולחקירות של הבן אדם הזה. עאלק 'טובת הציבור' ועאלק 'לא חוק פרסונלי'. ראש לשכת ראש הממשלה הורוביץ ישב כל הזמן איתם ביחד בשביל לוודא שהחוק תואם בדיוק בתפירה את כל מאיוויו של ראש הממשלה ושמישהו יציל אותו מהחקירות שלו כי הוא פוחד פחד מוות".

לפיד אמר עוד: "הדבר שמפחיד אותו זה שיש עוד הרבה פרטים בכל החקירות שהציבור לא מכיר והוא לא רוצה שהציבור יכיר. כשתתפרסם התשובה שלו, כשיישבו החוקרים מולו ויגידו 'אדוני ראש הממשלה, למה אישרת מכירת צוללות למצרים בלי שמשרד הביטחון ידע?' ו'למה שלחת את מולכו לגרמניה בלי שאף אחד יידע לאשר את זה?'. הוא לא רוצה שתדעו את התשובה. בגלל זה החוק הזה, לפני שהחוקרים מגיעים אליו ולפני שמתפרסמות כל ההמלצות, מהחרדה המבועתת והמיוזעת, מפני החקירות שלו ומה שיוודע לציבור. זה ניסיון השתקה של היועץ המשפטי, של המשטרה ושל כל התקשורת החופשית בישראל".

חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) תקפה אף היא את החוק המדובר. "אתם דורכים על הדמוקרטיה", אמר לבני, "החוק הזה נועד לפגוע במערכת אכיפת החוק. לא כולם מושחתים, אבל מי שמגן על השחיתות הופך להיות מושחת, גם אם הוא לא כזה. פרצופה של המדינה הוא פרצוף של ראש ממשלה מושחת. אנחנו נילחם על הפנים של המדינה. מגיע לעם ראש ממשלה שדואג לעצמו לא לאחרים".

חבר הכנסת יעקב פרי (יש עתיד) הוסיף כי מדובר ב"חוק מביך, מושחת ומיותר. כל מה שתנסו לעשות לא יועיל כי החוק הזה יעודד הדלפות. אני בא מגוף שעוסק בחקירות ואין מצב בעולם שבו רשות חוקרת לא תסכם את פעילותה. ממה הפחד? אם ראש הממשלה נקי וטהור, אז צריך לעודד את הפרסום על כך. אם חס וחלילה הוא לא, אז יש לנו סמכויות אכיפה".

חוק ההמלצות, החוק שיאסור על המשטרה להעביר לפרקליטות המלצות בדבר הגשת כתבי אישום בתום חקירת אנשי ציבור, אושר מוקדם יותר בוועדת הפנים.

לפי פשרה שהושגה בין חברי הכנסת מהליכוד ל"כולנו", הוחלט כי לא יועברו לפרקליטות המלצות משטרה באף חקירה של איש ציבור. ואולם, בחקירות קיימות עם פרקליט מלווה היועמ״ש יוכל לבקש המלצה מהמשטרה, אך זו לא תפורסם.

כחלון התקפל וחוק ההמלצות יחול גם על חקירות נתניהו


במסגרת הנוסח שאושר, יוטל עונש מאסר של שנה על שוטר, חוקר או פרקליט שידליף את עמדת המשטרה בעניין כתב אישום. סעיף זה הוא אחד הסעיפים המרכזיים שאליהם מתנגד היועמ"ש, עם זאת, הוא לא סבור שיש עילה חוקית לפסול את החוק.

שר האוצר משה כחלון הדף מוקדם יותר את הביקורת שהופנתה כלפי מפלגתו בעקבות הפשרה בנוגע לחוק ההמלצות. "הביקורת שמופנת עלינו בשעות האחרונות היא חסרת שחר ומגוחכת", אמר יו"ר "כולנו" במסיבת עיתונאים שכינס בסיעתו.

עוד הוסיף כי "מהרגע הראשון אמרתי שנתמוך בחוק והוספתי במקביל שהוא לא יחול על חקירות ראש הממשלה. לגבי חקירות מתנהלות, כולל חקירת נתניהו, יחליט היועמ"ש, אדם שהוא נקי כפיים, ישר ומקצועי, ואנחנו סומכים עליו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כל מה שהכלב הזה לפיד עושה במשך שלוש השנים האחרונות
זה השחרת נתניהו הימין והחרדים
וכשהמותקפים מנסים להתגונן זה לא לגיטימי
לא שכחנו איך הוא ייבש אברכים ובחורים לומדי תורה
ונלחם בכל הקדוש והיקר לנו
לא שכחנו איך אפילו למכור את החמץ בערב פסח
הוא לא רצה לבוא
והכל בגלל השחיתות והחקירות של ביבי
ומי אינו מריח כאן הון ושלטון……

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture