מחול החרבות / אברומי נויבירט

אני וכמה חברים שכבר שכחו צורת ריקוד מהי, התמקמנו בשולחן המרוחק עד כמה שאפשר משאון התזמורת שהיתה מורכבת מאורגניסט חסידי, שבכלי המשחית שתחת ידו חולל רעש שווה בעוצמתו לגדוד ארטילריה רוסי / טורו השבועי של אברומי נויבירט

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שוב חתונה, כבכל ערב בשבועיים האחרונים. במרכז האולם פיזזו וכרכרו החתן ומריעיו. ואילו אני וכמה חברים שכבר שכחו צורת ריקוד מהי, התמקמנו בשולחן המרוחק עד כמה שאפשר משאון התזמורת שהיתה מורכבת מאורגניסט חסידי, שבכלי המשחית שתחת ידו חולל רעש שווה בעוצמתו לגדוד ארטילריה רוסי.

שוחחנו בענייני אקטואליה. ריחמנו על ביבי, ובירכנו את מו"ל עיתון הארץ עמוס שוקן בכל הברכות המתאפשרות במגבלת החוק. נחום, הכעסן שבחבורה, לא שלט בעצמו והצמיד לשמו של שוקן את הכינוי קרימינל. מורדכ'ע נבהל וגוף זר נתקע בגרונו. רגע לפני שסיים להכחיל, ביצע עליו אנשי'ל תמרון היימליך. אחרי שחילץ מקנה נשימתו חמשה אינצ'ים של קוגל ירושלמי, בורקס חצי מעוכל, ורבע עוף תועה, פנה להזהיר את נחום בחומרה מאמירות של הסתה. נחום התעצבן וביקש "אל תטיף לנו". לא הטפנו לו יותר אלא ביכינו בצוותא את אובדן שר הבריאות שיהיה בריא, והזכרנו לשבח את מזכיר סיעת ש"ס צביקה יעקבזון שנצפה לאחרונה כשהוא מחזיר עטרה ליושנה.

נחום עדיין לא נרגע, ושלף מכיסו תמונה עם פרצופו של רובי ריבלין מלא בחצ'קונים וטלאי של פיראט על עינו הימנית. כשנתרוקנו הצלחות שלפנינו, שאלתי באדיבות את מורדכ'ע אם ירצה אולי צלחת נוספת. הוא לא התנגד, אז הצעתי לו אם כבר, שימלא לכולנו. הוא סירב מפני הבושה, ובמקומו קמה על רגליה הנפש הבהמית של אנשי'ל, והלכה להביא לכולנו אספקה נוספת. בדרכו בחזרה אלינו, פסע אנשי'ל בצעדי ריקוד כדי לא לבלוט על רקע קהל הצעירים המקפצים לשיר 'נפש כל חוֹי חוֹי' של חיים שלמה מאיעס.

תהינו לעצמנו מאיפה לוקחים הבחורים את המרץ לחולל כך. אנשי'ל שאל באי אימון "מה, גם אני כשהייתי בגילם, פיזזתי וכרכרתי כך"?! "אין סיכוי" ענה נחום. "בזמננו עוד לא חלחלה מוזיקת האי.די.אם. לא היה חוֹי חוֹי, לא כּוֹי כּוֹי, לא רַבּוֹי'ס וחסרוינן, ולא על המחיה". מורדכ'ע הסכים. "בגילנו הנוכחי, הרצון לרקוד שואף לכיוון המפיל חבלי שינה". אנשי'ל טען שמדובר בטרנד שמשתנה מידי תקופה, אבל אחד לא שמע אותו, כי אורגניסט הקרבות החל בנגינת שיר אופנתי שנשמע כך, ואני מצטט: פַּאם – פַּרַאם – פַּרַאמפַּרַאמפַּרַאם פַּרַאפַּרַא —
פַּרַאם-יַבַּבַּא–יַבַּבַּא-יַבַּבַּא-יַבַּבַּא! הקהל הצעיר עבר למצב כוראוגרפיה. קרי: ריקוד קולקטיבי שמחשב את צעדיו בתיאום מוחלט, כלהקת פלמינגואים במעופה.

ניסינו להתעלם מהאקסטזה ששררה במתחם המתבגרים. החלפנו עוד כמה עדכוני שטיבלאך ונייעס, והנה נגלו לעינינו מחזות וקולות שהחזירו אותנו לתקופות קדומות. כשהקלידן החל לנגן את שיר נוער הגבעות 'זכרני נא זכרני נא וחזקני נא אך הפעם'. המוני בחורים משולהבים בבגדי נַצנַץ רקדו עד איבוד עשתונות לצלילי השיר שלמילותיו נקברו מטורללי בית דגון לאלפיהם בתקופת השופטים.

האוירה בחתונה היתה עליזה, אלא שאז נתקדרו שמי האולם והקלידן שוב העביר הילוך לצלילים וקולות שנלקחו מממלכת הפלישתים. המוזיקה החדירה רוח מלחמה בבחורי החמד שבחלקם שינו צורה, מבלבלים את השטן בריקודים של דעא"ש ובריצודים שלא שערום אבותינו. והשטן התבלבל. אוהו התבלבל, ולא רק הוא, אלא עשרות מוזמנים נצבו בצידי האולם מבולבלים, פוערים את פיהם ומפלבלים בעיניהם, בנסיון להבין איך הצליח לחדור למחננו הריקוד שבוצע לראשונה בשבט הזוּלוּ, איך לכל הרוחות קלטו את זה הבחורים. אותי ואת חברי תקפה בחילה עזה על כן הסטנו את הצלחות מלפנינו. בדיעבד התברר שהן שוב ריקות.

נחום קְצר הפתיל גידף את סגנון המוזיקה שפשה במגזרנו, בהעירו שאפילו בטקס ההכתרה הרשמי של נשיא זימבבואה לא נשמעו צלילים חולניים כאלה, אך תוך כדי דיבור נסחף והצטרף בהנפת ידים למחול החרבות. אנשי'ל סיכם שהמוזיקה תמיד הושפעה מהגויים. מורדכ'ע, שעד כה מילא פיו ספרייט, התנגד, באומרו שדין אחד למוזיקה שמושפעת מהנכרים, ודין אחר לריקוד שהוא נכרי בזכות עצמו. ואני, למראה מחול השדים ולמשמע בליל הצרחות האינדיאני, הרהרתי ביני לבין עצמי אייייי גלות גלות. לאלו תהומות של שפל ירדה המוזיקה שלנו. מה נאמר ומה נדבר. לשֵמע צלילים כאלה, נישאת כמו מֵעצמה התפילה שיבנה המקדש. אוי אוי טאטע. מי יתן, וכבר יגיע היום – עיר ציון תמלא. אוי. ושם נשיר שיר חדש… – – איינץ! צווי! דריי! פיר! – – וּ-בִּ-ר-נָנָה…נָנָנָה-נָנָה, נָנָנָה-נָנָנָנָנָהנָנָ-נַ-ע-לֶ-ה. פַּאם פַּרַאם !בּוּם! סוף!

להערות, תגובות, השגות ומחאות: [email protected]

הטור התפרסם בעיתון 'בקהילה'.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
10 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

עשה לי חשק לרקוד…………..

אוי, אברומי!
זה פשוט מצוין!

וברננה ננהננהנה ננהננהנה נעלה…..

קצת מוזר ההבדל בין הכתבה הזו לכתבה של הניגון טריפ. הדעה קצת שונה בין עניין לעניין

הכל בגלל ביבי והשחיתות והחקירות
אם הוא לא היה כ"כ מושחת ונחקר
בקהילה לא היה מפרסם טור נלעג כזה על ריקודי החתונות
ומורדכלע' לא היה נחנק באכילתו
ומי יודע כמה בקבוקים וסיגרים זורמים כאן מביבי למרדכלע'
ויש כאן ריח ברור של 'הון ושלטון'

ענק והסיום אדיר

כחובב מוזיקה וכחרדי מן השורה שכבר כתב על הנושא בקהילתו, נהניתי מאד מאד מהטור הנוכחי, ממש שם את האמת על השולחן והיא כואבת מאד.
התבוננתי רבות מדוע לא נעשה דבר בתחום ע"י רבנים עסקנים וראשי ישיבות, ומסקנתי היא בין השאר שלכאורה יש פה המון תמימות וחוסר ידע על מקורות סוגי השירה והריקודים כמה הם גויים (כי איננו רואים אותם) וצריך לעורר על כך, יש חתונות של קהל יותר זול ואין מה לעשות אבל בחתונות חסידיות עם הורים וסבים חסידיים חסידיים לראות כאלו חתונות זה כאב לב אמיתי.

טווווווווווווווווווווווובבבבבבבבבבבבבבבבב
אברומי חזק כמו תמיד, מתעלה על עצמו כל פעם מחדש

הו, ב"ה עוד אחד לא שפוי שלא מבין במה ש…רוקד היום. חשבתי שני הלא שפוי היחיד.
חזק ואמץ תכתוב עוד ותציף את הנושא אולי זה לפחות… יעצור אותנו פה ולא נבוא למחוזות גרועים יותר.

כריש כריש

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture