Nati Shohat/Flash90

טראמפ עדכן את אבו מאזן: השגרירות האמריקאית עוברת לירושלים

האם הנשיא האמריקני יעשה היסטוריה? ע"פ לשכת אבו מאזן, בשיחתו עם הנשיא, הבהיר טראמפ כי ארה"ב תכיר בי-ם כבירת ישראל ותעביר אליה את השגרירות. אבו מאזן הזהיר: "זו סכנה ליציבות באזור ובעולם". היערכות לקראת נאום הנשיא מחר

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הנשיא דונלד טראמפ שוחח הערב (יום ג') עם מנהיגים במזרח התיכון, רגע לפני מה שעשויה להיות הכרזה דרמטית על הכרה בירושלים כבירת ישראל. טראמפ התקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו, ליו"ר הרש"פ אבו מאזן ולמלך ירדן עבדאללה.

מלשכתו של אבו מאזן נמסר כי טראמפ הבהיר לאבו מאזן כי בכוונתו להעביר את השגרירות לירושלים, וכי אבו מאזן הזהיר מהשלכות של צעד כזה על תהליך השלום, ועל ביטחון ויציבות האזור והעולם. אבו מאזן הדגיש את העמדה הפלסטינית לפי לא תהיה מדינה ללא מזרח ירושלים כבירה.

לשכתו של אבו מאזן מסרה את הדברים אחרי דיווחים שטראמפ יכיר בירושלים כבירת ישראל, אך החליט לדחות את ההחלטה אם להעביר את השגרירות לירושלים. בנאום מדיני שיישא מחר הוא צפוי להודיע על הכרה בירושלים כבירה, למורת רוחם של הפלסטינים ומדינות רבות בעולם הערבי. הפלסטינים מסרו שצעד זה ישים סוף למאמצי השלום של טראמפ באזור.

אתמול היה אמור טראמפ להחליט אם לחתום על צו המקפיא חוק של הקונגרס להעברת השגרירות מתל אביב לירושלים, אך בבית הלבן הודיעו כי הוא דחה את ההחלטה, וכי יציג את עמדתו "בימים הקרובים". בשבוע שעבר אמר בכיר בממשל בוושינגטון כי הנשיא יישא נאום ביום רביעי הקרוב שבו יכיר בירושלים כבירתה של ישראל.

בליגה הערבית אמרו היום לקראת ההודעה הצפויה של טראמפ: "כל הכרה בירושלים כבירת מדינת הכיבוש תהיה פגיעה משוועת באומה הערבית ובזכויות העם הפלסטיני. בנוסף היא תהווה הפרה חמורה של החוק הבינלאומי, איום רציני לשלום, לביטחון וליציבות באזור, תנפץ את סיכויי השלום ופתרון שתי המדינות ותגביר את הקיצוניות והאלימות".

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן איים היום שסוגיית ירושלים יכולה להוביל לניתוק היחסים בין ארצו לבין ישראל. "אנחנו הולכים לנהל את המאבק הזה עד הסוף בנחישות וזה יכול להגיע עד ניתוק היחסים הדיפלומטיים שלנו עם ישראל", אמר הנשיא הטורקי והוסיף שמעמדה של ירושלים הוא "קו אדום" עבור המוסלמים.

לפני ארדואן הזהירו שרי החוץ של ירדן ומצרים את מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון מהמלך המסתמן, שעליו לפי הדיווחים יכריז טראמפ בנאום מדיני שיישא מחר. טראמפ אמנם צפוי להכיר בירושלים כבירת ישראל, אך לפי הדיווחים דוחה את ההחלטה אם להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים.

אם טראמפ אכן יכיר בירושלים כבירתה של ישראל יהיה זה שינוי דרמטי במדיניות האמריקנית שהייתה מקובלת בקרב הנשיאים הקודמים – רפובליקנים ודמוקרטים כאחד. העמדה האמריקנית גרסה עד כה כי עתידה של ירושלים ייקבע במסגרת המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

העברת השגרירות אושרה בחוק בשנת 1995 וקבעה כי יש להעביר את השגרירות עד לשנת 1999. אולם, מאז דחו נשיאי ארצות הברית את יישומה באמצעות צו התחדש מדי חצי שנה וטראמפ היה אמור להחליט הלילה אם לחתום על הצו פעם נוספת או לדחותו. טראמפ חתם בעצמו על הצו הדוחה את החוק ב-1 ביוני השנה – אף שהתחייב במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות כי יעביר את השגרירות.

על פי דיווח בחדשות עשר, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר אתמול (שני) בישיבת ועדת החוץ והביטחון כי מערכת הביטחון נערכת גם לתרחיש של הסלמה בעקבות הודעה אפשרית על העברת שגרירות ארה"ב לי-ם או על הכרה בה כבירת ישראל, כך לפי כמה חברי כנסת שהשתתפו בישיבה. עם זאת, נתניהו הבהיר במהלך הישיבה כי בשלב זה אין מידע שמצביע על הסלמה צפויה.

חברי הכנסת, שביקשו לשמור על עילום שם כיוון שהישיבה היתה סגורה לתקשורת, ציינו כי נתניהו נשאל ע"י ח"כ נחמן שי מהמחנה הציוני וח"כ מיכל רוזין ממרצ האם צה"ל והמשטרה נערכים לאפשרות של הסלמה ביטחונית בעקבות הודעה של טראמפ בנושא ירושלים. נתניהו השיב בחיוב אך הבהיר שגם הוא עצמו עוד לא יודע מה יעשה טראמפ בנושא השגרירות.

"אנחנו נערכים לכל האפשרויות", אמר. "כוחות הביטחון יודעים היטב מה לעשות אם וכאשר". עם זאת, נתניהו הוסיף בישיבה כי בשלב זה אין מידע שמצביע על הסלמה צפויה. האתר "פוליטיקו" דיווח הלילה כי משרד החוץ האמריקאי הנחה את שגרירויות ארה"ב ברחבי העולם להגביר את רמת הכוננות הביטחונית מחשש שהחלטתו של טראמפ בנושא ירושלים תעורר גלי מחאה בעולם הערבי והמוסלמי.

על רקע ההכרה בירושלים: טראמפ שוחח עם נתניהו ואבו מאזן

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

וואו וואו וואו
השם תודה רבה
ותעזור לנו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture