Yaakov Cohen/Flash90

מפעים: "מרן ראש הישיבה שילם להחזקת הכוללים מכספו האישי"

כידוע, מרן ראש הישיבה זצוק"ל היה מעביר מידי חודש סכומי עתק לטובת החזקת מוסדות התורה בכלל, וכוללי אברכים בפרט. כעת, במכתב ששיגר לתלמידי הכולל, ראש כולל "תורת אברהם", הוא חושף פרט מעניין • ומהיכן היה למרן סכומי כסף כה גדולים?

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

סכומי עתק יצאו מידי חודש מביתו הצנוע של מרן ראש הישיבה, הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, לטובת החזקת מפעלי תורה וחסד. לעצמו לא לקח מאומה, ובענוותנותו הרבה נותר לגור בדירה צנועה, וכעת נחשף כי גם את כספו שלו, העביר מרן זצוק"ל להחזקת כוללי אברכים.

הגאון רבי שמחה ברלינר שיגר מכתב לתלמידי הכולל "תורת אברהם", בו הוא מספר להם על סכומי הכסף שהיה מקבל ממרן זצוק"ל, על מנת שיתאפשר לו לשלם לאברכי הכולל בראשותו הוא עומד. "לתומי הייתי סבור כמו כולם שישנם תורמים בחו"ל שמעבירים כספים למרן זיע"א עבור החזקת תורה על פי שיקול דעתו".

וכאן חושף הרב ברלינר: "כך חשבנו עד היום, עד שגילה הגר"ח מישקובסקי שהיה בסוד העניין את האמת שמאחורי סכומי הכסף העצומים. הכסף לא הגיע כתרומה עבור הכוללים. כספים אלו היו הונו הפרטי של מרן זיע"א!". והיה אם תשאלו מהיכן היה לראש הישיבה סכומי כסף כה גדולים, הנה ההסבר, שהופך את הסיפור למפעים עוד יותר.

"גבירים גדולים התאוו להיות הזבולון לתורת מרן זיע"א ומרן מכר להם, לזה 10 דקות ולזה חצי שעה, את הכסף ש"הרוויח" מהמכירות חילק מרן להחזקת האברכים שלנו ולעוד כוללים. את ה'עולם הבא' של מרן זיע"א, הוא 'מכר' בשבילנו", הוסיף הרב ברלינר, "הוא חרד לגורל עתידנו וראה צורך למכור את ה'רכוש' היקר ביותר שהיה לו, בכדי להעניק לכל אחד מאיתנו גם סדר ג' ברוב עם".

מיד עם פטירת מרן, פרסמו ב'כאן – תאגיד השידור הישראלי', כתבה מקיפה בנושא החזקת התורה של מרן זצוק"ל. "לפני כשמונה שנים הייתי עם הרב שטיינמן ברכב בירושלים ואז נכנס איל ההון זאב וולפסון ז"ל לרכב", סיפר לדסק הכלכלי של "כאן" הרב יעקב רוזנשטיין, שהיה מקורבו, תלמידו ודובר הבית של הרב שטיינמן. "הרב אמר לוולפסון שהוא צריך חצי מיליון דולר עבור ארגון ההחזרה בתשובה 'לב לאחים' לצורך רישום תלמידים. וולפסון פתח את דלת הרכב ויצא. הרב שאל אותו 'לאן אתה הולך?', וולפסון השיב לו 'אני הולך להביא את פנקס הצ'קים מהרכב שלי'. אחרי שתי דקות וולפסון חזר עם הפנקס, רשם צ'ק של חצי מיליון דולר ונתן אותו לרב".

ישנם סיפורים רבים על השפעתו של הרב על אילי ההון. הרב מרדכי בלוי, יו"ר 'משמרת הקודש והחינוך' ומקורבו של הרב שטיינמן, תיאר מקרה שבו אחד הפילנתרופים רצה שהרב יחרוט את חתימתו על שעון יקר. "הרב שטיינמן הסכים שיביאו אליו לבית מחרטה וחרט את חתימתו על השעון", סיפר בלוי, "ובלבד שאותו תורם ייתן סכום עתק למען המטרה שהרב ביקש. הייתי עד לא פעם ולא פעמיים שהגיע תורם גדול ואמר שהוא יכול לתת איזה סכום, והרב אמר לו לא, אתה יכול לתת יותר. הוא היה זה שמנער את העשירים מחו"ל בלי מילים יפות וליקוקים, 'כמה אתה נותן לתרומה, מה יהיה לך מהכסף? לא תיקח את זה לקבר'. אנשים עשירים היו משאירים אצלו סכומים לצדקה כראות עיניו כי היו בטוחים שיחלק לדברים הנכונים, ומנגד מוסדות במצוקה היו באים אליו, והוא היה אומר 'תבוא אלי כל ראש חודש' ועמד וחילק בכל ראש חודש לכל אחד כפי שצריך".

"לפני מספר שנים", מספר הרב יעקב רוזנשטיין, "בערב חג הפסח, הגיע הרב לביתו של דן גרטלר, לאחר שאחד ראשי מהכוללים הגדולים, שבו לומדים מאות אברכים, לא יכל לשלם לאברכים משכורות בערב החג. הרב אמר לגרטלר שאי אפשר להיכנס לליל הסדר כשלא שילמו לאברכים משכורות. בעקבות כך, גרטלר לקח את העול על עצמו והזרים באופן מידי מאות אלפי שקלים לאותם אברכים".

הרב אלחנן ויסבורד, ראש רשת הכוללים 'יששכר באוהליך' שמונה כ-20 סניפים שבהם לומדים אלפי אברכים, זוקף את הצלחת הכולל לרב שטיינמן. "הקמתי את רשת הכוללים לפני כ-12 שנה, כשנכנסתי לבקש ברכה מהרב והוא ביקש ממני להחזיק עשרה אברכים וכך יהיה לי הצלחה", סיפר ויסבורד לדסק הכלכלי של "כאן". "לאט לאט הוא ביקש שאוסיף עוד תלמידים וכיום ברשת יש 2,000 אברכים. עד היום בקופת רשת הכוללים עברו למעלה ממאה מיליון דולר, כאשר בשנים האחרונות המחזור השנתי עומד על 15 מיליון דולר והכל בזכותו של הרב. לפני שלוש שנים היתה תקופה קשה שלא שילמנו משכורות במשך מספר חודשים. אז נכנס איזה איל הון לרב שטיינמן וסיפר לו שראה פרסומים שחסר כסף לכוללים. הרב שאל אותו האם הוא יכול לעזור, ולאחר שהשיב בחיוב, אמר לו שחסרים 2 מיליון דולר. למחרת הכסף היה בחשבון של הכולל".

להתחיל עם תפילות שבת ולא עם שמירתה: הוראת מרן לפעילי הקירוב

וידאו נדיר ובלעדי: עבודת הבוקר של מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל

יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵהּ רַבָּא: כשמרן זצוק"ל פרץ בבכי והסביר בסיפור

תיעוד מפעים: כשמרן שקע בעומק הסוגיה עם ילדי החיידר

מהפטירה עד הקבורה: סיקור נרחב, תיעודי וידאו וגלריה

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מדהים ביותר

בא לי לבכות
אין דברים כאלה

נפלא ומדהים ביותר!!!!
רק ראוי להדגיש עוד 2 נקודות
חשובות:
1.שמרן זללה"ה מעולם לא קיבל
לעצמו או לנכדיו או למי ממשפחתו שקל אחד מכל אילי ההון כולל כולם בלי יוצא מהכלל
2 .גם כל אנשי הבית והמקורבים
ידעו שאין להם שום אפשרות
לעשות קופה על הדרך
ואגורה 1 לא עברה אצלם בלי
ידיעתו של מרן
שכמובן חילק את הכסף למטרות
האמיתיות שראה לנכון
ומכאן האימון המוחלט של כל
אילי ההון במרן הק' זי"ע
ומכאן האפשרות לקבל ככה חצי
מיליון ש"ח כהרף עין

זה ברור, אתה אפילו לא צריך להגיד את זה.
הוא פשוט היה בנאדם ענקקקקקקקק, או שמא מלאך בדמות אדם?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture