יין עפיץ ומצב נפיץ / אברומי נויבירט

עזרי'ל החזיק בידו כוס יין ארוכת רגל. הוא עירסל אותה קלות מעשה מומחה, טעם הימנה, עצם את עיניו לכמה רגעים כנכנס למצב סריקה. פקח עין אחת ועוד חצי, ורק אז שחרר את הדיאגנוזה בהטעמה של אנשים עם שאר רוח / בהפרוזע על חובבי היינות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ידיעה שולית שנתפרסמה השבוע צדה את עיני: בתחרות היוקרתית 'אתגר היין הבינלאומי' שהתקיימה באירופה – תחרות שהשופטים בה טועמים את היינות מבלי לדעת את מקור היין ואת זהות המותג – היין שנבחר ברוב קולות וקצר את מדליית הזוכה הנו יין איטלקי, שמחירו לבקבוק, תשמעו טוב, חמשה יורו. שזה כמו מחיר של מאתיים גרם פיסטוק במטבע מקומי. ובמילים פשוטות: ההנחה הרווחת אצל שוכני תבל כי 'ככל שהיין יקר יותר, הוא גם איכותי יותר' הוא לא יותר מבלון נפוח. איי איי איי. אני חייב לראות את פרצופם של שמי'ל ועזרי'ל, ידידַי המתיימרים להבין ביין, כשהם קוראים את הידיעה הזו. ברגע אחד יתפוגגו להם חמש שנים של סנוביזם והתנשאות משתחצנת בתחום הייננות והבציר:

היה זה בדינר האחרון שנערך ע"י מוסדות דק"ק זעכציק. ישבתי בחברת הברנשים שמי'ל פיינשמעקער ועזרי'ל טרויבנקוועצ'ער. שמי'ל אחז בידו בקבוק יין אצילי עטוי מפית בד משי רכה. וביד מיומנת מזג מזיגה רכה ואצילית של יין בוטיק לבן 'ברון פיליפ דה רוטשילד' ענוג וצלול. כשהוא מפטיר בבקיאות מעוררת יראת כבוד "ענבי סביון וסוביניון בלאן, מחלקו המערבי של מחוז בורדו. בציר 2010. בחנות היינות של חמר חיווריין זה נמכר במאה ושבעים שקלים לבקבוק".

"חכה חכה, תטעם מזה. אתה תהנה" החרה אחריו עזרי'ל, ובידו כוס יין ארוכת רגל. הוא עירסל אותה קלות מעשה מומחה, טעם הימנה, עצם את עיניו לכמה רגעים כנכנס למצב סריקה ועיבוד נתונים. פקח עין אחת ועוד חצי, ורק אז שחרר את הדיאגנוזה בהטעמה של אנשים עם שאר רוח: "קברנה סוביניון ופטי ורדו, בציר 1983, יקבי רמת הגולן, שש מאות שקלים הבקבוק" ואז כיווץ את שפתיו, צמצם את גביני עיניו והפטיר. "משובח! ארומה פרחונית ועפיצות גבוהה".

ואני התבוננתי מהצד, נטול עפיצות, עכור כמיץ ענבים בעשרה שקלים, חסר חוט שדרה ככוס חד פעמית, מוצף בתחושת עליבות החיים, משתוקק להפגין אי אילו צימוקין וזגין של ידע בתעשיית היין האיזוטרית. וחשבתי לעצמי איך? איך, בחיי פיליפ ד'ה רוטשילד וג'ון דייוידסון רוקפלר, איך יתכן שאנשים שחיים על פני אותו כדור הארץ שאני חי עליו, יודעים בעל פה ואגב טעימה נסיכית, להפציץ באיזכורי שמות מרשימים של יקבי בוטיק ומושגי יין שנלקחו מהאנציקלופדיה, ונותנים לי להרגיש מושפל, מובס, מתוסכל, ובעיקר בור ועם הארץ.

בהחלטה של רגע סרתי הצידה, מילאתי כוס גבוהה וארוכת רגל ביין לבן מבית הבוטיק היוקרתי 'שוופס סודה בטעם לימון', הטבלתי בתוכה פיסת רבע עוף להוספת צבע ועפיצות קלה, וחזרתי לשולחן. שמי'ל, כצפוי, הבחין בכוס שבידי ושאל. "מה זה בידך, משהו שווה?". ולפני שהספיקו שמי'ל ועזרי'ל לתהות על קנקני גמעתי את תכולת הכוס, ותוך העוויית פנים של מבין־עניין דיקלמתי "יין אלכסנדרוס מוקדון. בציר 1842 יקבי סר משה מונטיפיורי, משכנות שאננים ירושלים, התקופה העות'מאנית". בלבי רעדתי מפחד שמא יחשף קלוני, וכבודי יהיה למרמס באזכור משקאות ויקבים שלא נבראו, אך נראה היה שהצלחתי להרשים אותם. עזרי'ל פצה פיו לומר משהו וחזר בו. כנראה רצה לברר על טבעו של מותג היין הנזכר אלא שחשש להוכיח את בורותו.

"תביא לנו קצת מהאלכסנדרוס הזה ששתית" הציע שמי'ל. "אזל מהמלאי, אלו היו הטיפות האחרונות מהבקבוק" צר היה לי לאכזב אותו. "תן לראות את הבקבוק, זה נשמע מעניין, תביא נראה" הפציר עזרי'ל. לא נותרה בפני ברירה, שרכתי את רגלי לשולחן המשקאות והגשתי לפניהם את מיכלית הפלסטיק המוגזת, אך לא שכחתי את הריטואל והכרזתי בקול את מחיר השוק: "ארבעה שקלים, שלושים ושבע אגורות, אין אגרת פיקדון". למזלי הגיע המלצר והציע לנו לבחור "כבדי עוף בסילאן ויין על מצע בטטה ועשבי טיבול ממובלעת קבינדה בנוסחת גבעת ראשמור, דקוטה", או לחלופין "סלמון בטריאקי על רפידות נודל אסייתי, בסגנון תת היבשת ההודית".

גם השקר הזה של קריאת שמות גרנדיוזיים למנות אוכל, חייב להסתיים פעם. אולי נמתין לתוצאות תחרות מנת הגורמה הבינלאומית. או אז יתברר שהמנה הזוכה בתחרות הקולינריה תהיה 'פיתה אסלית עם מסה של כבד, על מצע של צ'יפס נוטף שומן וחומוס טובעני, ובתוך שלולית של זחוק פצצות תימני מקורי'. בלי אזכורי עשבים, מדינות איים, פיורדים ומובלעות טריטוריאליות. ושניתן לקנות גם מתחת לבית בקבביה של סעדיה ברנשטיין תמורת עשרים וחמשה עלובין, לא טבין ולא תקילין.

לתגובות: [email protected]

הטור התפרסם בעיתון 'בקהילה'

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה כוונת הכותב, הרי ברור שיש הבדל בין הסוגים, ובדר"כ יין שעולה 3 ב10 לא ראוי לשתיה.

כרגיל יפה
זה נכון שיש הבדל בסוג של היין
אבל הכותב מתכוון בעיקר לרישמיות של המבינים
והשמות המפוצצות בלי קושון והכרה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture