פלאש 90

"חסר תועלת": רשויות מקומיות מנסות לעקוף את חוק המרכולים

ברשויות מנסים להקדים את הכנסת בחקיקה שתאפשר פתיחת עסקים בשבת. ראש עיריית גבעתיים תקף דרעי: "הסמכות צריכה להישאר אצלנו" - שר הפנים הגיב: "למה שבגבעתיים לא יסעו בצד שמאל?" • דרעי הוסיף כי הניסיון לעקוף את החוק "חסר תועלת"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בימים האחרונים פתחו הרשויות המקומיות במרתון של חקיקה עירונית, שתאפשר פתיחת עסקים בשבת. זאת, רגע לפני העברתו בכנסת של "חוק המרכולים". אחת מזירות הקרב המרכזיות בנושא היא בעיר גבעתיים, שם הוציא בית המשפט צו מניעה על דיון, שמטרתו הייתה להעביר חוק כזה.

ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, התראיין לניב רסקין ב"חדשות הבוקר" ואמר: "אלה משחקים משפטיים, נפנה לביטול הצו הזה". ראש העירייה תקף את שר הפנים אריה דרעי על חוק המרכולים וטען: "השר מנסה לגנוב את הסמכויות של ראשי הערים. לא היינו פועלים בנושא אם השר לא היה מכניס אותנו לפינה. התושבים לא יתחילו לשמור שבת כי סגרו להם את המרכולים. אנחנו מוכנים לצמצם את מספר המרכולים שפתוחים, לא הכל עניין של דת. יש גם עסקים שמפריעים לחילונים בשבת, אבל הסמכות צריכה להישאר אצלנו. מחר השר עוד יחליט אם לצבוע רחוב בכחול-לבן".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), תקף מצדו את ראשי הערים, וטען כי התנגדותם לחוק היא פוליטית: "ראשי הרשויות מריחים בחירות, הם רומסים את השבת כדי לגרוף קולות. שבת היא גם ערך סוציאלי, פתיחת עסקים ביום המנוחה היא עבדות". ראש עיריית גבעתיים הגיב: "הבית היהודי מרוויח ממלחמות השבת. הדבר האחרון שאני רוצה בעיר שלי הוא מלחמת דת, חברי הכנסת הם שמייצרים בעיות ומפנים את האש לכיוון הרשויות. הציבור הדתי מקבל את המציאות הקיימת ולא רוצה מלחמות".

בראיון לגלי צה"ל הגיב דרעי בציניות: "למה שבגבעתיים לא יסעו בצד שמאל?" בשיחה עם אתר וואלה אמר דרעי: "הם יודעים שאין לזה תכלית או תועלת. המצב החוקי ששר הפנים יכול לעכב את כל חוקי העזר ברשויות המקומיות לעיון לפחות למשך חודשיים". דרעי סבור כי בתקופה זו יאושר החוק שהוא מקדם, ובכך סמכותו לאשר חוקי עזר תצטמצם.

"חוק המרכולים שנולד בעקבות פסיקת בג"ץ נועד לסדר את המצב. אני אומר לכל ראשי הרשויות 'אני לא מתערב לכם, אני מבין שאתם לקראת בחירות אבל אתם פועלים בחלל ריק". השר דרעי הוסיף "למדתי שבכפייה לא משיגים דבר. החוק הזה לא מדבר על בתי קפה, תיאטרון או תרבות, אבל אני משוכנע שכל אחד פה לא רוצה ששבת תהיה פה יום עסקים כמו בימי חול".

דרעי התייחס גם לטענה שחוק המרכולים עלול לפגוע בציבור הדתי והחרדי אם שר הפנים שיבוא אחריו יאפשר פתיחת עסקים בשבת: "לא נולדתי שר הפנים ולא אמות שר הפנים. זה שלטון דמוקרטי. אם תבוא קואליציה אחרת, היינו בסרט הזה עם לפיד. כל אחד ינסה להשפיע בדרך שלו. מאמין שבסוף שכל מי שיהיה אחראי והוא לא ירצה שהפועלים הפשוטים יעבדו שבעה ימים כמו עבדים לא ינקוט צעדים כאלה".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי "התארגנות‏ הרשויות המקומיות היא פופליזם זול עם ניחוח בולט של שנת הבחירות. הניסיון הזה הוא שינוי בסטטוס-קוו למה שהיה עד עתה ברשויות המקומיות. חוק המרכולים לא משנה את סמכויות שר הפנים אלא שינוי בתהליך ולא במהות. דינם של חוקים אלה להידחות".

מנגד, שר הביטחון וי"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תמך בעיריות ואמר כי "הפעילות במרחב הציבורי בשבת היא עניין לשלטון המקומי בלבד. ישראל ביתנו עומדת לצידו של יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס. כן למסורת, כן לערכים יהודיים. לא לכפייה דתית".

הכנסת אישרה את חוק מסורת ישראל: העבודות בשבת יצומצמו

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture