Isaac Harari/FLASH90

ליצמן: חוק המרכולים יעבור. אם לא, נתייעץ עם המועצת לגבי פרישה

"אעשה הכול ואהפוך עולמות אם לא יקיימו את ההסכם שחתום עליו ראש הממשלה, שר האוצר וכל יתר השרים", אומר ליצמן בהתייחסות לחוק המרכולים. על הצעת החוק שלו למנוע מלפיד את ראשות הממשלה אמר: "גם אני לא יכול להיות ראש ממשלה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

חוק המרכולים, שימנע את רמיסת קדושת השבת, לא עלתה להצבעה בשבוע האחרון במליאת הכנסת בשל הקושי של הקואליציה לגייס רוב בעד ההצעה. "תני לי להרגיע אתכם, החוק הזה יעבור ביום שני. לא תהיה שום בעיה", מצהיר ח"כ יעקב ליצמן.

בראיון ליעקב איילון באתר וואלה נשאל ליצמן מדוע לדעתו הסטטוס קוו, אותו מסמך של בן גוריון מלפני 70 שנה כה חשוב והאם זה עדיין רלוונטי. "אם אתה חותם עם מישהו הסכם על דירה שלך, אתה מוותר כל כך מהר על ההסכם?", הגיב ליצמן בשאלה.

"הסטטוס קוו שאני חתמתי מונח על שולחן הכנסת ביום שהממשלה התמנתה. גם אני חתום, גם ראש הממשלה חתום על זה, גם השר כחלון, גם השר אביגדור ליברמן. אז יש סטטוס קוו, וזה לא לפני מאה שנים, או חמישים שנה, זה לפני שנתיים וחצי".

ליצמן הוסיף בהתייחסות לבעיות שמערימות חלק מהשותפות בקואליציה לחוק: "אני מצפה שאם הלכת למישהו, קנית בית ועשית חוזה – אתה תהפוך עולמות אם הוא לא יקוים. גם אני אעשה הכול ואהפוך עולמות אם לא יקיימו את ההסכם שחתום עליו ראש הממשלה, שר האוצר וכל יתר השרים".

כשנשאל מה יהיה עתידה של הממשלה אם החוק לא יעבור, או יעבור במתכונת חלקית שתכלול החרגות, ליצמן הזהיר – אך לא נשמע נחרץ. "לא נעזוב את הממשלה מיד, זו החלטה של מועצת גדולי התורה, אבל זו החלט הפרת הסכם, והפרת הסכם מייצרת דינמיקה אחרת לגמרי", הזהיר.

במהלך הריאיון הוצגו בפני ליצמן נתוני סקר וואלה! NEWS, שלפיו 63% מהישראלים הצהירו כי הם נוסעים בשבת, 69% מהם בעד תחבורה ציבורית בשבת ו-59% בעד סמכות לרשות המקומית באשר לפתיחת עסקים בשבת, ולא לשר הפנים.

"עשיתם סקרים גם על החוקים האחרים שעוברים בימים האחרונים בכנסת? עם כל הכבוד, זה רצון העם. אתם לימדתם אותי שהולכים לבחירות, רצון העם החליט שזו הקואליציה וזו הממשלה. אם הממשלה טובה גם למלחמה וגם לבנות גדר, אז זה נכון גם כאן. אנחנו משלימים אחד השני, זה ה'קונץ'. יש חוקים שאני לא רוצה בכלל, כאלה שאני אפילו מתנגד אליהם. אבל מה לעשות, אם אני בקואליציה אני צריך לשלם את המחיר", השיב ליצמן.

ליצמן התייחס לפשרה שהציעו בליכוד לחוק המרכולים, שכללה החרגה של העיר אילת. "לבוא ולהגיד שבעיר מסוימת לא חלה השבת זה בטח לא בסדר. לא יכול להיות דבר כזה, אז אנחנו מתנגדים. יש סטטוס קוו, למה לא מדברים על חיפה? כי בסטטוס קוו חיפה פתוחה בשבת, אז לא מדברים עליה", אמר.

לדברי ליצמן, הסטטוס קוו אינו מסתכם בהבטחה עתיקה של בן גוריון לפני 70 שנה, אלא "זהו סטטוס קוו שחתמתי עליו לפני שנתיים וחצי. גם אני, גם ראש הממשלה, גם שר האוצר ושר הביטחון, כולם חתומים על זה. וזה לא לפני מאה שנה או 50 שנה, זה לפני שנתיים וחצי".

בהמשך הראיון נשאל ליצמן על הצעת החוק שהגיש, שלפיה ראש ממשלה בישראל יחויב להיות בעל תואר אקדמי. "לפיד לא שינן, לא פירש, לא שירת בצבא, הוא לא למד, אין לו בגרות. איך הוא יכול להיות ראש ממשלה? זה לא חל רק עליו, גם עליי. אני לא יכול להיות ראש ממשלה".

כשנשאל כיצד מי שתומך במודל נטול לימודי ליבה, מבקש להנחיל זאת ככלל גורף, ענה ליצמן: "אבל לפיד תמך בליבה. הוא הטיף לי במשך שנתיים, ומתברר שגם הוא לא למד ליבה. אין לו השכלה, אין לו שום דבר, איך הוא יכול לנהל את המדינה? הוא העביר נוהל שכל דירקטור צריך להיות עם תארים, למה ראש ממשלה לא צריך להיות עם תארים? זו לא צביעות?".

באשר לאפשרות של הליכה לבחירות בקרוב, ליצמן נשמע בטוח: "על אף שאני לא שר, ראש מפלגה אני כן. אני יושב בישיבות ראשי המפלגות פעם בשבוע, אני לא רואה שאף אחד שם רוצה בחירות. אני שומע את כולם, רואה את כולם, מסתכל עליהם – אף אחד לא רוצה בחירות. כל מי שיושב בקואליציה לא יקבל טובה ממנה אף פעם".

בדרכו חזרה למשרד הבריאות, מנסה ליצמן לחסום את לפיד

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture