נס טבעי / הפרשה החסידית – הרב ישעיה וינד

כל אחד מאיתנו נולד לתוך העולם הזה על כל תכונותיו והטבע הסובב ומקיף אותנו, מהר מאד אנו מתרגלים לזה ורואים בזה משהו 'טבעי' לחלוטין • הרב ישעיה וינד בזווית מיוחדת לפרשת השבוע, פרשת בא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הוא כבר הפך לחלק מהנוף, עומד באמצע השוק ליד הדוכן הקבוע שלו ומציע לעוברים ושבים לטעום מהמעדן שבידו, 'רק תטעמו, אחר כך כבר תקנו', היה מכריז בקולו המחוספס.

אי שם בקצהו השני של העיר בבנין דירות סטנדרטי לחלוטין, ממוקם משרד שעל דלתו רשום ' חברת א.ז. השקעות'. באופן סדיר רוחש המשרד פעילות לאורך כל היום ואף אל תוך הלילה. דיירי הבנין מעולם לא הצליחו לעמוד על טיבו של המשרד ופעילות החברה.

ביום בהיר זה קרה, י' אחד מדיירי הבנין קיבל שיחת טלפון, זה שמעבר לקו הציג את עצמו כמנהל מחלקה בשב"כ, 'אני מבקש להיפגש איתך, נא תגיע למשרדי ברחוב…' ואז הוא נקב בשם הרחוב ומס' הבית בו הוא מתגורר כבר שנים, 'על דלת המשרד רשום חברת א.ז. השקעות, אני יחכה לך שם'.

י' גויס למשימות ביטחוניות בשב"כ. התקופה הבאה בחייו הייתה רוויה גילויים והפתעות. פתאום התברר לו שהמשרד בבנין בו מתגורר שנים, אינו סתם משרד תמים. אמנם מבחוץ הוא נראה כך, אך בפנים הוא רוחש פעילות ביטחונית סודית לאורך כל שעות היממה. את הרוכל המתחכך עם באי השוק ומציע להם לטעום ממטעמיו, הוא למד להכיר, הוא איש שב"כ ותיק, משימה כבדה מוטלת עליו, לזהות מבעוד מועד מפגעים ומחבלים שמטרתם להתפוצץ במרכז הקניות הצפוף.

לא מעט קריאות התפעלות הצליחו הגילויים לסחוט ממנו משך החודשים. מובן שרמת המידור והסודיות הגבוהה לא איפשרו לו להיחשף לכל המידע. אבל היה לו מספיק במה שנחשף כדי לדעת ולהבין, שלא כל מה שהוא רואה תמים ופשוט כל כך, לא מעט דברים ואנשים נמצאים שם עם מטרה מוגדרת מאד, ולא נקלעו 'סתם כך, במקרה'. מהיום הוא ראה את כל מה שרוחש ומתרחש סביבו במשקפיים אחרות לגמרי.

כל אחד מאיתנו נולד לתוך העולם הזה על כל תכונותיו והטבע הסובב ומקיף אותנו, מהר מאד אנו מתרגלים לזה ורואים בזה משהו 'טבעי' לחלוטין. כל עוד שום דבר לא משתנה, כל עוד דברים מתנהלים בדיוק כפי שהורגלנו, הרי זה נורמלי וטבעי לחלוטין מבחינתנו. רק ברגע שמשהו זז ומזדעזע ממקומו הסדיר, אנו עוצרים לרגע וחושבים, 'מה קורה כאן'?

כך מגדיר הרמב"ן בפרשת בא, את הניסים הגדולים אותם אנו לומדים בפרשיות אלו: "וכאשר ירצה אלוקים בעדה או ביחיד, ויעשה עמהם מופת בשנוי מנהגו של עולם וטבעו, יתברר לכל בטול הדעות האלה כולם [של הכופרים], כי המופת הנפלא מורה שיש לעולם אלוק מחדשו, ויודע ומשגיח ויכול". דהיינו שלפעמים ה' יתברך עושה עימנו ניסים שלא כדרך הטבע ומניסים על טבעיים אלו מתגלה להם שגם הטבע והמקרה הוא מהבורא.

מן הראוי לצטט לשונו הזהב של החתם סופר בדרשותיו, "כי אין שום נס גדול, ומה הרעש אם לפני ג' אלפים שנה נבקע הים שעה אחת ונתיבש, ונפל לחם מן השמים, ומעשים כאלו, הלא בכל רגע נסים כאלו, מי פתי לא יתעורר בזרעו זרע באדמה ויציץ ממנו ציץ ירוק ושוב פרח בו פרח אדום או לבן ושוב יגמול ממנו פרי פלוני, איך נעשה זה וכי אין זה נס כקריעת ים סוף. הנה יבוא השוטה ויאמר בחכמתו זהו בטבע כי ניצוצי החמה מכין בעפר, ומי הגשמים מרטיבים, ועל ידי זה נעשה כך, ועל ידי זה נעשה כך… יאמר נא: על ידי מה מכין נצוצי חמה, על ידי מה אד עולה מן הארץ לגשם, וכל דבריהם הבל ורעות רוח…

ואמנם כשהקב"ה משנה הטבע, כגון: קורע את הים שעה אחת, וממטיר לחם מן השמים, ומוציא מים מצור החלמיש, אף על פי שכל אלו המה כטפה מן הים נגד חדושי מעשי בראשית שבכל יום ויום, מכל מקום ישפוט כל בר דעת מזה שאין הטבע נוהג כן מעצמו, שאם כן אין יכולת להשתנות לצורך שעה, ואם כן משינוי הקטן הלז נדע שזה היוצר והבורא עושה ניסים ונפלאות גדולות בכל יום. והיינו: 'לעושה נפלאות גדולות לבדו' – לפעמים לפי שעה, נדע 'כי לעולם חסדו', וכן כולם מכל נס לשעה נדע כי חסדו וטובו והתנהגותו והשגחתו לעולם יום יום".

מה הייתם אומרים איזה נס גדול יותר, נס שכולם רואים והוא מיד מתפרסם בקול רעש גדול בכל העולם, או נס שקט שאף אחד לא רואה ולא שומע, ואולי יהיו כמה שישימו לב אחר כך במבט לאחור?

אם נחזור לרגע לאיש השב"כ והפעילות הביטחונית השקטה והחשאית שהוא גילה, אולי נשאל זאת בצורה שונה. איזה מבצע מצריך יותר תכנון תחכום ומחשבה; כשהצבא מציב מחסומים ובודק חשודים, או כשפתאום בהפתעה גמורה מחבל מוצא את עצמו אזוק ועצור? איזה מבצע נשמע לכם יותר מתוחכם? כשהצבא מפציץ דירת מחבלים בטילים ממטוס חיל האוויר כשהדי הפיצוצים נשמעים לרחוק, או כשהמבצע שקט המחבלים יושבים בבית ופתאום אחד אחרי השני הם מתים, ללא שום סיבה נראית לעין, וללא שום טביעת אצבעות?

ברור שנדרש תחכום אומץ ותכנון הרבה יותר קפדני כשהמבצע שקט ונקי, מאשר מבצע בומבסטי ורועש. כאן הדברים גם סודיים אף אחד לא יודע מכך, כדי שתוכל להיחשף אליהם אתה צריך להיות בעל סיווג בטחוני גבוה.

הנמשל ברור; כשבורא עולם מסתיר את הניסים בתוך הטבע הרי הנס כביכול הרבה יותר גדול, מאשר כשבורא עולם הופך סדרי עולם לעיני כולם. אמנם לא כל אחד נחשף לנס הזה, רק בעלי סיווג רוחני גבוה יעלה בדעתם להתבונן ולראות את הנס שבטבע.

הרה"ק בעל החידושי הרי"ם מגור שאל את רבו הרה"ק ר' בונם מפשיסחא איך זכה לדרגתו הגבוהה בהכרה האלוקית, השיב לו 'קיימתי את הכתוב שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה'. אלה הם גם דברי הרמ"ק הכותב שהמילה 'הטבע' מספרה שווה למילה 'אלקים' [באות ה'], לרמז בזה על החיוב להאמין ולדעת שגם הטבע הוא מאת הבורא. המילה 'טבע' הינה גם מלשון טביעת אצבע, אם נתבונן נוכל לראות בבריאה הנפלאה והעצומה הזו את יד ה' וטביעת האצבעות על כל צד ושעל.

הזוכה לחיות בסגנון חיים כזה, זוכה לחיים מאושרים בעולם הזה ובעולם הבא. חייו שלווים ללא שום מתחים, בכל עת פיו מלא שיר ושבח לבורא על חסדיו ונפלאותיו המקיפות אותו ועל 'ניסך שבכל יום עמנו'.

הכותב הינו מנהל רוחני ומרצה בארגון הידברות וראש כולל אהבת תורה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture