פלאש 90

סקר: הישראלים והפלסטינים כבר לא מאמינים בפתרון שתי המדינות

שתי מדינות לשני עמים? לא, תודה. 25 שנים אחרי הסכם אוסלו, כ-75% מהציבור הישראלי והפלסטיני לא מאמינים שתקום מדינה פלסטינית לצד ישראל בחמש השנים הקרובות. עוד עולה מהסקר, כי הצעירים אף מעוניינים פחות בהקמת מדינה פלסטינית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כשהפלסטינים מערימים קשיים על משא ומתן אפשרי והאמריקאים כבר לא עושים להם חיים קלים, סקר חדש חושף כי גם רוב הישראלים כבר לא תומכים בפתרון שתי המדינות. 25 שנים אחרי הסכם אוסלו, כ-75% מהציבור הישראלי והפלסטיני לא מאמינים שתקום מדינה פלסטינית לצד ישראל בחמש השנים הקרובות.

את הסקר הפלסטיני־ישראלי החדש שהתפרסם היום ערכו מרכז תמי שטיינמץ למחקרי שלום באוניברסיטת תל אביב יחד עם המרכז הפלסטיני למדיניות ולמחקרים ברמאללה, במימון האיחוד האירופי, משרד הנציגות ההולנדית ברמאללה ומשרד תוכנית הפיתוח של האו״ם בשם משרד הנציגות היפנית ברמאללה.

עוד על פי הסקר 55% מהיהודים הישראלים ו־57% מהפלסטינים מתנגדים לחבילה מקיפה של פתרון שתי המדינות שבמסגרתה יינתנו הטבות מרחיקות לכת לפלסטינים, ועל כך נרחיב בהמשך. בקרב הישראלים, כמו בעבר, טוענים עורכי הסקר כי יש הבדלים משמעותיים בין קבוצות דמוגרפיות שונות המוגדרות לפי קיום מצוות דתיות ולפי גיל.

יהודים-ישראלים-חילונים תומכים ברובם בפתרון שתי המדינות – 63%, לעומת פחות מרבע היהודים הדתיים (23%). בקרב היהודים-הישראלים, התמיכה הנמוכה ביותר היא בקרב הצעירים ביותר, והיא עולה עם הגיל, כך שבקרב היהודים הצעירים ביותר – קבוצת הגיל 18­-24 – רק 27% תומכים בפתרון הזה, ובקבוצת הגיל הבאה – 25­-34 – 37% תומכים בו. זאת לעומת רוב של 54% בקרב בני 55 ומעלה.

עוד עולה מהסקר כי גם צעדי ביניים לא זוכים להתלהבות רבה בשני הצדדים. רק 40% מהפלסטינים (לעומת 43% ביוני 2017) ו־35% מהיהודים הישראלים (עלייה של 3 נקודות האחוז לעומת הסקר של יוני) תומכים בחבילת צעדים להסכם שלום קבוע, נוסף ל־85% מערביי ישראל, שגם בסקרים קודמים התאפיינו בתמיכה גבוהה.

חבילת השלום שהציגו הסוקרים בפני הנשאלים כוללת באופן לא מפתיע ויתורים מרחיקי לכת שישראל תחת הנהגתו של נתניהו לא הציעה לפלסטינים מעולם: מדינה פלסטינית מפורזת, נסיגה ישראלית לקו הירוק עם החלפת שטחים שווים, איחוד משפחות בישראל של 100 אלף פליטים פלסטינים, מערב ירושלים כבירת ישראל ומזרח ירושלים כבירת פלסטין, הרובע היהודי והכותל המערבי בריבונות ישראל, הרבעים המוסלמי והנוצרי והר הבית בריבונות פלסטינית וקץ הסכסוך והתביעות. 55% מהיהודים הישראלים ו־57% מהפלסטינים מתנגדים לחבילה המקיפה של פתרון שתי המדינות.

לדברי עורכי הסקר, הספקנות לגבי חבילת הצעדים נראית קשורה קשר הדוק לספקות החמורים בדבר ההיתכנות שלה. הן הפלסטינים והן הישראלים חלוקים כמעט שווה בשווה לגבי השאלה אם פתרון שתי המדינות עדיין אפשרי, או אם ההתנחלויות התרחבו עד כדי כך שהפתרון הזה כבר אינו ישים. בקרב כל הישראלים, כמעט מחצית מאמינים שהפתרון עדיין ישים (48%) ואילו 42% סבורים שההתנחלויות התרחבו במידה שמונעת את יישומו. עם זאת, בקרב היהודים, יותר נשאלים חשבו שהפתרון אינו ישים (46% לעומת 42% שחשבו ההפך). בקרב הפלסטינים, 60% אמרו שפתרון שתי המדינות כבר אינו ישים.

עורכי הסקר שהבינו כי פתרון שתי המדינות כבר אינו אופציה מועדפת, העלו בפני הנסקרים את אופציית הקונפדרציה, אולם גם בה אחוזי התמיכה נמוכים ביותר. עורכי הסקר הגדירו את פתרון הקונפדרציה כך: "יש אנשים הממליצים על הפתרון הבא: יצירת שתי מדינות, פלסטין וישראל, אשר יתנהלו כקונפדרציה, שבה אזרחים של מדינה אחת יוכלו לחיות כתושבי קבע בשטחה של המדינה האחרת, אך כל קבוצה לאומית תצביע בבחירות רק במדינה שלה. יהיה חופש תנועה לכול וירושלים לא תחולק, אלא תשמש בירה לשתי המדינות. ישראל ופלסטין ינהלו במשותף את ענייני הביטחון והכלכלה."

התמיכה ברעיון הקונפדרציה גבוהה יותר בפעם הזאת מאשר הייתה ביוני 2017 ובדצמבר 2016, ועומדת על 33% מהיהודים הישראלים – עלייה של שבעה אחוזים לעומת חודש יוני, ושל 13 לעומת חודש דצמבר הקודם. בניגוד לכך, התמיכה הפלסטינית ברעיון הקונפדרציה ירדה ב־9 נקודות האחוז, מ־37% לפני שישה חודשים ל־28%. 64% התנגדו לרעיון, דבר המשקף את הירידה הכללית בנטייה הפלסטינית לתמוך בפתרונות כאלה בסקר הנוכחי. כמו במקרה של פתרון שתי המדינות, התמיכה הגבוהה ביותר ברעיון הקונפדרציה היא בקרב ערביי ישראל – 70% תומכים ו־25% מתנגדים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture