Isaac Harari/FLASH90

"מחנות ההשמדה לא היו פולניים, אך פולנים רצחו יהודים"

בפנייה לעם הפולני הבהיר דובר משרד החוץ הישראלי כי ברור שמחנות ההשמדה לא היו פולניים, אלא הוקדמו על ידי גרמניה בשטח פולין הכבושה. בתגובה ל"חוק השואה" טען: "הסוגיה היא החופש לדון במעורבות פולנים ברצח יהודים מבלי להיענש"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

החוק הפולני שאוסר על אזכור מעורבותה של פולין בפשעי השואה וכן שימוש במונח "מחנה השמדה פולני" ממשיך להטריד את הדרג המדיני בירושלים, שמצידו מנסה לפעול לתיקון החוק בדרך לאישורו הסופי.

יממה אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו ומקבילו הפולני מתאוש מורביצקי סיכמו לפתוח במגעים בעניין החוק, במשרד החוץ משגרים פנייה ישירות לעם הפולני: "דורשים חופש לדון במעורבות פולנים ברצח יהודים".

"לכל עוקביי הפולנים – העניין הוא לא 'מחנות ההשמדה'", צייץ דובר משרד החוץ, עמנואל נחשון, בחשבון הטוויטר שלו. "ברור שהם לא היו פולניים, אלו היו מחנות השמדה גרמניים. העניין הוא הלגיטימציה והחופש ההכרחי לדון במעורבות פולנים ברצח יהודים מבלי לחשוש מענישה".

על רקע הסערה שחולל החוק בקרב הציבור בישראל, נתניהו שוחח אמש בטלפון עם מורביצקי והשניים סיכמו לפתוח בדיאלוג מיידי בין צוותים של שתי המדינות, כדי לנסות להגיע להבנות בנושא החקיקה.

הסערה שהתעוררה בעקבות החוק לא מסתכמת רק במגעים מדיניים, וכעת היא מגיעה גם לבתי הספר בישראל. בעקבות הנחיית שר החינוך, נפתלי בנט, משרדו הודיע הבוקר כי גיבש מערך שיעור, על רקע הצעת החוק הפולנית – "מעורבות האוכלוסייה המקומית, בהן פולין, בשואת העם היהודי".

במשרד החינוך הוחלט להקדיש השבוע בבתי הספר שני שיעורים ללימוד השואה, בדגש על מעורבות עמי אירופה בזוועות השואה ושיתוף הפעולה שלהם ברצח יהודים. מערך השיעור, שגובש בשיתוף עם "יד ושם", מיועד לתלמידי כיתות ז' עד י"ב, ומסייע למורים (מחנכים, מורים להיסטוריה ומורים ביתר המקצועות) להנגיש לתלמידים מידע מהימן בנושא, על רקע הליך החקיקה שמתקיים בימים אלה בפרלמנט הפולני.

מערך השיעור, מסבירים במשרד, מכיל מגוון הצעות לחומרי למידה רלוונטיים: חומרים מאתר "יד ושם", סרטוני עדויות של ניצולים, מקורות היסטוריים ושאלות לדיון בכיתה. מערך השיעור מאפשר לתלמידים להעמיק בנושא, תוך דגש על העובדות ההיסטוריות והנסיבות שהובילו להירצחם של היהודים בפולין ובכלל בשטחי אירופה המזרחית (לרבות ברית המועצות), אירופה המערבית, צפון אפריקה ובבלקן.

"עובדה היסטורית היא שפולנים רבים סייעו לרצח יהודים, הלשינו, הסגירו, רצחו בעצמם יהודים בזמן השואה, ואף לאחריה", אמר הבוקר בנט בוועדת החינוך. "אכן המושג 'מחנות השמדה פולנים' אינו מדויק שכן מדובר במחנות השמדה גרמנים על אדמת פולין. אבל, כאמור, אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש לא מעט פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים – ועלינו לוודא כי תלמידי ישראל מכירים את המציאות כפי שהתרחשה".

ניצול השואה הגרי"מ לאו: "גם הפולנים דחפו אותנו לקרונות"

גם פולין אשמה / מאיר אינדור

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא מספיק לְדַבֶּר, ואסור לתת לזה 'לשקוע', מדובר בציפור-נפש! אי-אפשר לדעת מראש ההשלכות מחוק שכזה, צריך להפעיל את כל הלחץ הבינלאומי על העניין הזה, שלא יהיה שום חקיקה כזו! הפולניים מיתממים ובאיצטלה של בקשת האמת – דווקא "לכבוד" יום השואה הבינלאומי הם פתחו בחקיקה אנטישמית והזויה שכזו, בחקיקה זו הם כמו נותנים הכשר למפרע על מעשי הזוועה של העם הפולני בשואה. והם מראים לכולם: הנה עשינו; רצחנו וגם ירשנו – רצחנו והלשנו שכנינו היהודים בשואה, ואחר-כך בזזנו את רכושם – ובדיעבד "הכשרנו" את הכל חוקית!
וצריך גם להתחיל לתבוע אותם פיצויים, על הרציחות וההתעללויות, על ההלשנות ועל ביזת הבתים!

שילמדו במערכת החינוך הישראלית גם על שיתוף הפעולה של ההנהגה הציונית עם רצח העם היהודי בשנות השואה. שילמדו את ספר "כחש" של בן הכט, את "מן המצר" של הרב ויסמנדל. שילמדו את "שרופי הכבשנים מאשימים" של ר"מ שינפלד.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture