Noam Moskowitz/Flash90.

המאפיות הגדולות: אם לא יעלו את מחיר הלחם – נקרוס

יו”ר ועדת הכספים גפני דוחק באוצר: “אנחנו לא בעד העלאת מחירים, אבל אם המאפיות יקרסו, אלפי עובדים יפוטרו ואוכלוסיות חלשות יצטרכו לקנות לחמים יקרים במאפיות הקטנות שמייצרות לחמים שאינם בפיקוח”

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

דיון סוער התקיים בוועדת הכספים בנושא דרישתן של המאפיות הגדולות, אנג’ל, ברמן, ענבר ואחרות, לאפשר להן להעלות בשיעור זניח יחסית, את מחיר הלחם האחיד שנמצא בפיקוח. לטענת נציגי המאפיות, המאפיות צברו הפסדים במשך כ- 7 שנים בעקבות השחיקה ביחס מחיר הלחם האחיד לצרכן לעומת ההוצאות שלהן. נציגי המאפיות אמרו, כי “על-מנת להשאיר את הראש מעל למים” הם “נאלצו למכור ולממש נכסים, לא חידשו ציוד ומכונות וכעת נמצאים על סף קריסה”.

יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני (יהדות התורה) אמר לאנשי האוצר ומשרד הכלכלה: “הגענו לדקה ה- 90′. אם לא יהיה שינוי במדיניות הממשלה בנושא, במוקדם או במאוחר, המאפיות יקרסו ואז נמצא עצמנו בפני שוקת שבורה, כשאוכלוסיות חלשות יצטרכו לקנות לחמים יקרים. את זה חייבים למנוע”.

ביזנעס שימושי

גפני דרש מאנשי ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והכלכלה, “לסיים את גיבוש המסקנות עליהן הם עובדים בחודשים האחרונים ולהגישן לשר האוצר ולהשיב לוועדת הכספים מה המלצתם ומה החלטת השר בעניין. אנחנו חייבים לדעת מה ההחלטה שתתקבל בנושא והאם נידרש בסה”כ לקיים דיון מעקב או שמא נידרש לדיון מעמיק ועל-כן נדחה את דיוני התקציב. לא יתכן שניתן למאפיות לקרוס. במקרה כזה, לא רק שמחיר הלחם יתייקר, אלא לא יהיה מי שייצר את הלחם האחיד שבפיקוח, ודווקא השכבות החלשות שלהן אתם אמורים לדאוג, יאלצו לשלם ביוקר על לחמים יקרים”.

הבעלים של מאפיית ברמן, יצחק ברמן אמר בדיון כי “מזה 7 שנים העדכונים במחיר הלחם היו רק כלפי מטה, רק הורדת המחיר. בשנתיים האחרונות הורידו ב- 15%, עכשיו היה צורך להעלות ב- 4% אבל מצאו תירוצים למה לא להעלות. לא עושים דבר חוץ מלרדת לחיינו. יש מרכיב שחיקה, אחוז לשנה שהצטבר ל- 7% ועוד אי מתן ההנחות 11% ועוד התייקרויות ובסה”כ אנחנו בחסר של 22% ביחס בין ההוצאות למחיר לצרכן. אנחנו סוחבים את העול הזה משך שנים ומוכרים רכוש למימון הפסדים ואז אנחנו נשאלים בציניות; “למה אתם ממשיכים לעסוק במה שאתם עוסקים?”. אנחנו אזרחי המדינה ומשרתים את הציבור, מוכרים לחם במחיר מפוקח לכלל האוכלוסייה, לרבות לצה”ל, למערכת החינוך וכד’. מפעל מאפיות ברמן הוקם לפני 143 שנים בעיר העתיקה, אך לצערי העסק עומד לפני קריסה וזה אחרי שעשינו את כל ההתייעלות הנדרשת. בסוף, נאלץ לפטר עובדים, כ- 1000 עובדים”.

גם מנכ”ל מאפיות אנג’ל, ירון אנג’ל הצטרף לדבריו והוסיף “הרבה פעמים תעשיות נקלעות לקשיים, למשל בעקבות הורדת מכסים, שער הדולר שיורד. לנו יש עסקים טובים ואנחנו לא מבקשים דבר, רק רוצים למכור במחיר הוגן. יש במדינת ישראל מאות רבות של בתי מאפה ומאפיות קטנות, שכולם מוכרים חלות ופיתות, כל מה שלא בפיקוח. אף אחד מהם לא מוכר לחם שחור פרוס, לחם אחיד, כי זה לא כלכלי. כל מה שרווחי הם מייצרים ומה שלא, לא מייצרים. מפעל מאפיות אנג’ל מעסיק 1,800 עובדים”.

מנגד טען יו”ר ועדת המחירים, נציג האוצר, שלמה פשקוס כי “בקשת המאפיות היא להעלות את מחירי הלחם המפוקחים ב- 4%. מדובר במוצר שצורכת האוכלוסייה הכי נמוכה במדינת ישראל. החמישונים התחתונים צורכים מהלחמים האלה מול החמישונים העליונים שצורכים את הלחם היותר איכותי, זה שמחוץ לפיקוח. עלייה של 4% במחיר מוצר יסוד לא מאשרים בקלות דעת וזה דורש לקחת בחשבון את המשמעויות של המהלך, כי מדובר באוכלוסיות חלשות. העלייה ב- 4% נשענת על מחירי המזות. מהבדיקה האחרונה שערכנו הבנו שמחירי המזות כבר לא משקפים את מחיר האנרגיה וחלק מהמאפיות משתמשות בגז טבעי וחלק בחשמל. ההצדקה להעלאת המחיר היא בספק נוכח הממצאים. בנוסף, יש סבסוד צולב בין הלחם האחיד הפרוס ללחם האחיד, אז אולי להעלות את מחירי הלחם האחיד ולהוריד מחירי הלחם הפרוס. גם זה בעייתי כי מי שצורך את האחיד הלא-פרוס אלה הן האוכלוסיות הכי חלשות. בעניין השחיקה במחיר יש מקום לבדוק את טענת המאפיות. בהינתן כל הממצאים, נוציא המלצות כפי הנראה בשבוע הבא, שבגדול אחרי ניתוח מעמיק, נשמור על אותם מחירים ולא תהיה פגיעה במאפיות אך גם לא בציבור”.

גפני סיכם: “אנחנו לא בעד העלאת מחירי הלחם, אבל אתם, כנציגי ועדת המחירים, צריכים להגיד לשר האוצר מה האלטרנטיבה. אולי המאפיות יסחבו עוד שנה ואז יקרסו. אבל בסוף זה מה שיקרה ונהיה בפני שוקת שבורה. לשם אף אחד לא רוצה להגיע. תחזרו לוועדה עם תשובה בתוך שבוע. לפי ההחלטה שלכם נדע אם נקיים דיון מעקב או דיון רציני ונדחה לצורך כך את הדיון על התקציב. אלפי עובדים שייפוטרו ומוצר בסיסי שלא ניתן יהיה לספק לאוכלוסייה עקב קריסת המאפיות, זה מצב שאנחנו לא רוצים להגיע אליו”.

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

במקום לגבות מהצרכן הישראלי עוד כמה שקלים על כל כיכר לחם.
אולי שהמדינה תועיל בטובה להפחית להם מהמיסים ומהמע"מ וכדו' שלכשעצמם מופקעים, למה זה לא יכול להיות פיתרון?
למה חייבים לעלות את המחירים?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture