שברי המטוס, ההפצצות בסוריה ומפת היעדים שהותקפו. צילומים: פלאש 90 ודובר צה"ל

נוק אאוט ישראלי או הישג איראני? מאחורי הקלעים של סבב האש בצפון

מצד אחד, מטוס ישראלי הופל לראשונה זה 30 שנה. מצד שני, היירוט המורכב של המל"ט האיראני, השמדת הקרון ששיגר אותו וניצול ההזדמנות לתקיפה חסרת תקדים נגד מערך הנ"מ של אסד - גורמים לתסכול ומבוכה בציר השיעי • סקירה ופרשנות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בבוקר שאחרי האירועים הדרמטיים בגזרה הצפונית מנסים הפרשנים והמומחים השונים בתקשורת הישראלית והעולמית לנתח לעומק את ההתרחשויות באזור ואת מה שצפוי בעקבותיהן. כרגיל, הדעות והזוויות בענין חלוקות, ונעות בין תיאורים של הצלחה ישראלית כבירה לניצחון איראני אסטרטגי. עם מי האמת? קשה לדעת. בשורות הבאות נצטט מגוון דעות ופרשנויות כפי שהתפרסמו הבוקר באמצעי התקשורת השונים.

"זו לא הייתה טעות בניווט או תקלה טכנית. זו הייתה פעולה מתוכננת היטב, שאמורה הייתה להפתיע את ישראל. מתברר שלא רק ישראל נוקטת בשיטת המב”מ – המערכה שבין המלחמות. גם איראן אימצה אותה. אור ליום שבת יצא המב”מ האיראני מהמחשכים לאור השמש. המודיעין הישראלי הביא לחשיפתו וסיכולו. בדברי ימי מלחמת ישראל־איראן, המתנהלת עד כה במחשכים, יירשם היום הזה כהיסטורי", כותב הבוקר העיתונאי בן כספית ב'מעריב'.

לדבריו, "את יום הקרב של אתמול אפשר לנתח משתי זוויות ראיה שונות. צבאית, זה היה יום טוב לצה”ל, לחיל האוויר, למודיעין הישראלי. לא צריך להכנס לפאניקה מנפילת מטוס ה־F16I. מעבר לעלות הכספית הכבדה ולפציעתו הקשה של אחד הטייסים, צריך להבין שמטוסי קרב גם נופלים מדי פעם. זה שהשנתיים האחרונות עברו על חיל האוויר הישראלי בשירה וריקודים ללא פגיעה באף אחד ממטוסינו, לא אומר שיש לנו פוליסת ביטוח חיים. עדיין לא ברור ממה בדיוק נפגע מטוס ה”סופה”, ואפילו לא לגמרי סופי שאכן נפגע. מה שברור הוא ששני הטייסים ביצעו את התרגולת כמצופה מהם, נטשו וצנחו, למרבה המזל מעל שטחה של ישראל. אם הם היו מוחזקים היום בשבי חיזבאללה או משטר אסד, יכול מאוד להיות ש”יום הקרב” אתמול בצפון היה הופך למלחמת לבנון השלישית".

למרות המכה המוראלית שבהפלת המטוס, כספית משוכנע שמדובר בניצחון ישראלי מובהק בסבב הזה. "על ההצלחה של אתמול עוד מוקדם לדבר. בצה”ל שמרו אתמול על עמימות, אבל הכטב”ם (כלי טיס בלתי מאויש) האיראני יועד למטרות מסוימות. פעילותו היתה אמורה להיות חשאית. הכטב”ם נעקב מהרגע הראשון, יורט והופל מיד עם “שבירתו” מערבה מעל עמק בית שאן על ידי מסוק אפאצ’י שהוזנק לאירוע. מדובר במבצע לא פשוט מהבחינה המבצעית. כשכלי טיס זעיר, חמקמק, עם חתימת רדאר מינימלית שטס נמוך, חודר לתוך שטחך באמצע הלילה, ואתה אמור לפגוע בו מבלי לסכן את המדינה השכנה שבה ממוקמים גם ארמונות חשובים, לא מדובר בעניין של מה בכך. עד כאן, עמד צה”ל במשימה באופן מושלם. זה נמשך גם בהשמדת קרונית ההפעלה של הכטב”ם שניסתה באותו זמן ממש להימלט באיזור שדה התעופה T4 שליד תדמור בעומק סוריה. תוך דקות הושמדה הקרונית הזו, כנראה על יושביה האיראנים. עד כאן, נוק אאוט ישראלי ברור.

//www.jdn.co.il/breakingnews/951461

אלא שאז נפל ה־F16I – והכל השתנה. הטוויסט בעלילה הצריך את הצמרת הישראלית לקבל החלטה מהירה: “להכיל” את נפילת ה־F16I ולסגור עניין, או לצאת לסבב ענישה נרחב. הוחלט על סבב ענישה, שכלל הפצצה מאסיבית ופגיעה משמעותית במערך ההגנה האווירית של אסד. סוללות נ”מ, חלקן חדשות, אתרי מכ”מ ואתרים נוספים הופצצו ונפגעו. אסד שילם מחיר כבד בתקווה שיבין שהמשך שיתוף הפעולה שלו עם האיראנים עלול להביא עליו את קצו, דווקא אחרי שנדמה היה לו ששרד את הגיהינום.

זוהי השורה התחתונה של המשחק שמתנהל עכשיו: ישראל מנסה להבהיר לרוסים ולאסד שאיראן הפכה לנטל מבחינתם. אסד עלול לאבד את עולמו אם ימשיך להתרצות ולאפשר לאיראן להפוך את סוריה לבסיס קדמי נגד ישראל. פוטין עלול לאבד חלק מהישגיו באזור אם אכן הכל יעלה באש של מלחמה חדשה נגד ישראל. מה שישראל בעצם רומזת לפוטין זה שהיא יודעת להרוס את המסיבה האיראנית שהוא רוקד בה. בינתיים, הוא ממשיך לרקוד".

הפרשן הצבאי של חדשות 10, אלון בן דוד, מתמקד דווקא בזווית הבעייתית של האירועים. "אירועי יום אתמול בצפון קבעו שני תקדימים בעייתיים, שילוו אותנו מעתה ואילך: בחיל האוויר דיברו הרבה על ההצלחה המבצעית, אבל העובדה שבפעם הראשונה זה 36 שנה הצליחה סוללת טילים סורית ליירט מטוס של חיל האוויר היא תקדים שכבר מלהיב את הדמיון של השכונה המזרח־תיכונית. חיל האוויר אומנם מעולם לא הבטיח לשמור על אפס נפגעים, ועדיין התרגלנו שאין אף אחד באזור שמצליח לאיים על מטוסינו. והנה, טיל ששוגר משטח סוריה והפיל את מטוס ה־F16I שהיה בכלל מעל ישראל משנה את התפיסה.

בוידאו: יירוט המל"ט האיראני והשמדת קרון השליטה שהפעיל אותו

ההפלה הזו עשתה תיאבון לכולם: אנשיו של בשאר אסד יתאמצו מעכשיו להשיג עוד הישגים כאלה, ולא מן הנמנע שגם חיזבאללה ישתעשע ברעיון של הצבת מארבי נ"מ למטוסי חיל האוויר הפועלים בלבנון. מנגד, חיל האוויר צריך עדיין לבדוק ולהבין איך הצליח הטיל הסורי, שהגיע ממרחק רב, להפיל את אחד ממטוסיו המתקדמים, ואם שגיאה של הטייסים היא שאפשרה את הפגיעה במטוס.

מנגד, הזכירה ישראל לאסד שבמהלך פשוט היא מסוגלת לשלול ממנו את כל יכולות ההגנה האווירית ולהותיר אותו חשוף. התקיפה השנייה אתמול על סוללות הטילים הסוריות הייתה בהיקף שגם הוא לא נראה זה 36 שנה", כותב בן דוד, גם הוא ב'מעריב.

בן דוד מוסיף: "התקדים השני הוא שלראשונה לאחר עשרות שנים של מאבק חשאי ובאמצעות שליחים, צפה המלחמה בין ישראל לבין איראן ועולה על פני השטח. שנים שאנחנו נאבקים באיראנים, שנים שהאיראנים משתמשים בחיזבאללה, בחמאס ובג'יהאד האסלאמי כדי להילחם בנו, אבל אתמול הוסרו המסכות. איראן העזה, לראשונה, לפעול ישירות נגד ישראל, ואילו ישראל הגיבה במהירות ובישירות נגד הכוחות האיראניים. עכשיו המלחמה הזו הופכת גלויה וישירה.

את המשבר של אתמול דאגו הצדדים לצנן. לא ישראל, לא אסד וגם לא הרוסים רוצים בהידרדרות ובסכנת עימות. אבל מעכשיו כל פעולה של חיל האוויר בסוריה, וכנראה יהיו עוד כאלה, תגרור איתה סיכון גובר לתגובה סורית ומכאן הדרך להסלמה. את האירוע אתמול עברנו, אבל השאלה היא מה יקרה בפעם הבאה. במציאות, בדיוק כמו בסרט או בהצגה טובה, נהוג כי אקדח המוצג לראווה במערכה הראשונה – יירה במערכה האחרונה. לפיכך גם הנוכחות האיראנית על גבולה הצפוני של ישראל – בדמות חיילים וכלי טייס איראניים על אדמת סוריה, וכן פריסת אלפי מתנדבים שיעים בחזית רמת הגולן – עלולה, כפי שהוכח, להיות מופנית נגד ישראל".

//www.jdn.co.il/breakingnews/951458

הפרופסור איל זיסר, מומחה בעל שם למזרח התיכון, פרסם הבוקר ב'ישראל היום' טור מיוחד שבו הוא קובע: "העימות בין ישראל לאיראן – בעיצומו". "טעו אלו שהזהירו כי מהלכי ישראל, אותן תקיפות יזומות נגד יעדי חיזבאללה על אדמת סוריה, מדרדרים את האזור לעבר עימות מיותר עם איראן וחיזבאללה. העימות כבר כאן, והיוזמת היא דווקא איראן. אין מדובר עדיין במלחמה כוללת, שבה איש אינו רוצה, אלא בצעד נוסף, משמעותי וחמור, על לוח השחמט של המערכה בין ישראל לטהרן", כך זיסר.

הוא מוסיף: "עניינה של המערכה היא שאלת הנוכחות האיראנית בסוריה ביום שאחרי סיום מלחמת האזרחים במדינה, וכן ניסיון האיראנים להקים מפעלים לייצור טילים מדויקים בלבנון. ישראל הודיעה כי הדבר הוא קו אדום, ולא תאפשר זאת. התגובה התקיפה והמיידית בסוף השבוע של ישראל לתוקפנות האיראנית על הגבול מלמדת כי ישראל נחושה לא לחזור על טעויות העבר, ולא לאיים איומים חלולים. שהרי רק אם ישתכנעו איראן וחיזבאללה כי ישראל נחושה לשמר את הקו האדום שסימנה, רק אז יש סיכוי טוב כי ייזהרו מלחצות אותו".

האם התקרית תוביל למלחמה? "לא בהכרח. לאורך שבע שנות מלחמת האזרחים בסוריה הצליחה ישראל לנהל מול האיראנים עימות על אש נמוכה. לא עובר חודש ללא דיווח על פעילות המיוחסת לכאורה לחיל האוויר נגד יעדים איראניים, יעדי חיזבאללה או משטר סורי. זו לא הפעם הראשונה שבה נורית אש נ"מ מהצד הסורי. כעת נותר לבחון את עוצמתו של הקו האדום ולראות אם בכוונת איראן לדרדר את האזור לעימות; על אף פי שלפחות כלפי חוץ, לטהרן, ובוודאי גם לרוסיה, אין שום אינטרס בעימות שכזה".

העיתונאי והפרשן אהרון לפידות הודף את הטענות שמדברות על פגיעה בעליונות האווירית של ישראל במזרח התיכון. "העליונות האווירית של חיל-האוויר הישראלי בשמי המזרח התיכון היא ברמה כה גבוהה, שהיא שוברת את כל שיאי הסטטיסטיקה. מאז קיבלה ישראל קריאת השכמה בדמות מבצע "דוגמן 5" במלחמת יום הכיפורים, בו הופלו שישה מטוסי "פאנטום" על ידי סוללות הנ"מ הסוריות ביום אחד, למדה ישראל היטב את הלקח. בפתיחת מלחמת לבנון הראשונה, ב-9 ביוני 1982, השמידה ישראל את מערך ההגנה האווירית הסורי, רובו ככולו. מאז ועד היום, מקיים צה"ל פעילות בטחון שוטף בכל שמי המזרח התיכון, עם שיאי אינטנסיביות כאלה ואחרים, לכאורה כמעט כאוות נפשו", הוא כותב ב'ישראל היום'.

//www.jdn.co.il/breakingnews/951654

בהמשך הוא פורט לפרטים את האירועים האחרונים מנקודת מבטו ומוכיח שמדובר בפגיעה מוראלית בלבד.

"• מל"ט איראני זוהה מרגע שיגורו משדה התעופה צבאי שמשמש את האיראנים T4, הסמוך לתדמור. הוא היה תחת מעקב ישראלי לכל אורך הדרך. הותר לו להיכנס לשטח ישראל ולטוס דקה וחצי כדי להיות מופל בשטחנו – ולא לתת פתחון פה, אפילו קלוש, לטוענים להתגרות ישראלית.
• המבצע כולו נוהל על ידי חיל האוויר באופן מסודר ומאורגן, תוך תהליך קבלת החלטות "לפי הספר" – הפוך מדימוי הישראלי המאלתר.
• התגובה – תקיפת קרון השיגור של המל"ט, במרחק ניכר מגבולות המדינה: מטרה זעירה, אפילו ניידת.
• אל המטוסים התוקפים – שתי רביעיות של מטוסי F-16, מהדגם המתקדם ביותר, "סופה", נורו כעשרים טילי נ"מ. מטוס אחד נפגע, טייסיו נטשו בשטח ישראל. עדיין לא ברור האם מדובר בטיל SA-5 ארוך טווח ומיושן, או SA-17 חדיש.
• התגובה, סיבוב 2: תקיפה של כתריסר מטרות איכות מהמעלה הראשונה על פי הידוע עד כה, השמדת "יותר ממחצית" (על פי שידורי חדשות 2) ממערך ההגנה האווירית הסורית, כולל המכ"ם החדיש ביותר שברשותה. מבחינה מודיעינית – מבצע מזהיר, שמזכיר את השמדת הסוללות בתחילת מלחמת לבנון הראשונה"
.

"אלה העובדות. והמסקנות: על ההצלחה המבצעית של חיל האוויר מעיבה בהחלט הפלת המטוס, ועדיין לא כל נסיבות המקרה פורסמו", הוא מסכם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כמה נקודות.
א. עד כמה שזה נראה הסורים תכננו מארב למטוסים הישראלים,
כתגובה לתקיפה ביום רביעי. 20 הטילים שנורו בבת אחת מעידים
שזה היה מארב שגם חיל האוויר לא יכל להתחמק ממנו.
ב. יש נקודת אור בזה שנפל מטוס הוא שישראל יצאה מ – "הפחד להפסיד"
וכמאמר העולם אויבו של הטוב מאד הוא המצוין
בעתיד ישראל תוכל ליזום יותר, יפול מטוס "לא נורא".
ג. איראן לא שילמה מחיר על התנכלותה לישראל כבר
כמה עשורים, כעת העימות הופך לגלוי, ושוב – שום דבר
לא קרה, כך שישראל תוכל לפעול בעצימות גוברת והולכת
נגד איראן.
שומר ישראל שמור שארית ישראל

בהחלט דרמטי.
הגאולה קרובה רבותיי.
ה' יציל אותנו מכל אויבינו ונהיה רק שלו לעד ונעבוד אותו לנצח נצחים
ללא פגע, מחלה, דוחק אלא הכל בהרווחה.

תודה רבה להשם על הכל.

תורה רבה על הבאה של דברי פרשנות מחכימים.
ממש נהנתי, תמשיכו כך!

יש כותרת של ליברמן על כך שאם יצטרכו יתקפו באיראן, במצב העניינים כיום אין סיכוי לפעולה כזו, מכיון שהתוצאה תהיה מלחמת הצפון הראשונה ( לבנון השלישית ) ויאפשר לאיראן להתערב בפועל בלחימה.
הזמן הטוב ביותר אם כך לתקיפה הוא תקופה קצרה של כמה חודשים אחרי מלחמה בצפון שתמגר את כוח ההרתעה של החיזבאללה והמיליציות השיעיות באיזור, ואז לאחר תקופת התחמשות והתארגנות שלאחר מלחמה, זהו הזמן הנכון לתקוף את איראן.
וכתוצאה ממחשבה זו אני מסיק שאיראן תעשה כל שביכולתה על מנת שלא תפרוץ מלחמה מלאה, אלא תמשיך בהתגרויות, על מנת לשמור על הרתעת ישראל מתקיפה ישירה באיראן.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture