צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

גפני: "לא תהיה עמימות סביב חוק הגיוס; ח"כ ביטן חסר לקואליציה"

הקרב על חוק הגיוס, הגעגועים לביטן והיחסים עם יאיר לפיד: בראיון מקיף שהעניק ל'גלובס' התייחס יו"ר ועדת הכספים לנושאים הפוליטיים והכלכליים שעל סדר היום, וחשף: כך ננהג אם איילת שקד תבחר לראשות הממשלה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, העניק אמש ראיון נרחב לעיתון 'גלובס' והתייחס בהרחבה לנושאים השונים – בעיקר הכלכליים, אבל לא רק – שעל סדר היום. בתחילת הראיון, שנערך ע"י עמירם ברקת וטל שניידר, נשאל גפני על העברת תקציב 2019 והשיב: "לא הולך להיות מתח גדול, אין גזירות בתקציב הזה, ולטעמי הזמן קצר מדי, אבל הם באמת מצמצמים את חוק ההסדרים באופן מאוד משמעותי".

הוא התייחס להעברה המוקדמת יחסית של התקציב והסביר: "זה לא תרגיל כיוון שזה נאמר כמעט במפורש. זה עד סוף הקדנציה וגם לכך יש משמעות כספית. חשבתי שנעביר אותו ביוני 2018, אבל פתאום אמרו לי 'לא יוני, אלא כמה חודשים קודם'. יש בעיה עם התקציב מבחינת העיתוי והזמן. קשה מאוד להעריך את יעד הגירעון, את הצמיחה. זה לא פשוט כי אנחנו חיים במדינה של שינויים מאוד דרמטיים, אבל זה משדר יציבות, והיציבות הזו היא גם כסף".

גפני לא דחה על הסף את הטענה שמדובר בתקציב בחירות. "זה תקציב בלי גזירות, אז כל אחד יכול לפרש את זה איך שהוא רוצה. אתם יכולים לפרש שזה תקציב בחירות, אני לא יכול להגיד את זה כי זה התקציב שאני תמיד רוצה שיהיה לי. ישבתי עכשיו עם היועצת המשפטית על חוק ההסדרים ואין שם שום קושי".

כשנשאל האם לאירועים הביטחוניים האחרונים צפויה להיות השפעה על התקציב, השיב: "לא. ערוכים לעניין הזה בתקציב, ואם קורה משהו דרמטי תמיד יש את הבורות האלה ששם שומרים כסף לעניין. יש שאלה כללית לגבי תקציב הביטחון – האם לא כדאי לקחת את זה לכיוונים אחרים לגמרי, האם המלחמה הבאה לא תהיה בכלים יותר חדשניים. אני הייתי הולך לשם, להפוך את הצבא למקצועי ואת הכסף לקחת למה שבאמת צריך".

גפני התייחס לפרסומים על כך שכחלון שוקל להחזיר את הצעת חוק המס על דירה שלישית, ואמר: "אין לי מושג. אם שר האוצר ירצה להחזיר את זה, הוא יחזיר. צריך לשאול אותו".

בהמשך הראיון נשאל גפני על נושאים פוליטיים שונים. הוא הודה שההיעדרות של ח"כ דוד ביטן קשה לו: "זה שהוא לא נמצא זה נזק לקואליציה ולחברי הקואליציה. הוא גם דיבר עם אנשים בגובה העיניים והיה מאוד בקי", והוסיף: "דודי אמסלם נכנס לנעליו ועושה את העבודה, אבל דוד ביטן חסר לי מאוד. אני מאחל לו שיצא נקי".

על חוק הגיוס: "נדבר על זה אחרי שהחוק יונח. יש הסכם קואליציוני, העברנו חוק ובית המשפט פסל אותו ואנחנו נביא חוק אחר. לא תהיה עמימות בנוגע לחוק הגיוס, פה זה לא איראן".

על התנהלותו הצעקנית משהו בועדת הכספים, שנובעת – אולי – מהפרעת קשב (כך ע"פ השאלה): "מה? אני הפרעות קשב? לא לא, אולי הפוך, עודף ריכוז. לנהל ועדה בכל תקופה זה דבר מורכב, לא רק היום, אלא גם בעבר ובעתיד, זה מתנה מהקדוש ברוך הוא. אני לא בעד שקט, אבל צריך להתנהג בנימוס ברמה האישית".

על יחסיו עם יאיר לפיד: "בניגוד ליעקב ליצמן שלא מדבר איתו מילה, אני מדבר איתו כל הזמן וחתמתי איתו ביחד על הצעת חוק להעדפה מתקנת בתעסוקה לעולים חדשים, מיעוטים וחרדים. אני משוחח איתו כמו שאני מדבר עם כולם בבניין הזה, אבל אני לעולם לא אשב איתו בקואליציה, גם אם הוא יהיה המפלגה הגדולה ביותר. זה לא רלוונטי לנו אחרי מה שהוא עשה לחרדים. אין בעולם המערבי תקדים למה שהוא עשה, שלוקחים קבוצה ומכים בה ללא רחם. הוא פגע בנשים חרדיות, בנשים שהולכות לעבודה, במעונות, בתינוקות חרדים".

גפני עומת עם העובדה שגם נתניהו פגע קשות בעבר במשפחות החרדיות, והסביר את ההבדל: "לא טענתי שזה היה בסדר. את הפגיעה בקצבאות הילדים ניתן היה לתקן. אבל פה היה מהלך שיטתי לכל אורח החיים שלנו ובכל דבר שנוגע לחרדים. עם התבטאויות אני יכול לחיות, אבל דבר כמו יאיר לפיד עם הניסיונות שלו ועם התוכניות שלו לעתיד, לא יכולתי לשבת איתו".

על יחסיו עם שר האוצר, משה כחלון: "היחסים טובים מאוד. הוא אדם מסורתי ומאוד חברתי, שונה מאוד מקודמו. יש לנו פעם שיחות קשות ופעם שיחות טובות, אלה החיים. אנחנו יושבים הרבה. אבל אל תעשו דמיון בינו לבין אחרים. הוא שר אוצר טוב. בזמנו הצמיחה עלתה, האבטלה יורדת לממדים שלא היו כדוגמתם".

על חוק המרכולים:: "אני רוצה שהמרכולים ירדו כבר מסדר היום, כי יש מי שמנצל את זה כדי לומר שקרים. לקחו נאום שלי שאמרתי שיהיו פקחים, אבל אין פקחים שהממשלה שולחת. מי ששולח את הפקחים זו העירייה. הטענה הייתה, מדוע הממשלה והכנסת מתערבות בנושאים המקומיים? אבל מה קורה באשדוד – אנחנו שלחנו את הפקחים? ראש העירייה שלח אותם".

על חילולי השבת ברכבת ישראל: "שם העברתי ביחד עם השר חיים כץ את חוק התחשבות במסורת ישראל בעת מתן היתרים לעבודה בשבת. המציאות הזו שבה השר בא לאשר היתרי עבודה ביום המנוחה, הוא יכול להתחשב במסורת ישראל, לדעתי זה דבר מהפכני מבחינה חברתית. כי אם יש יהודי דתי, אפשר להתחשב בו".

על תמיכה פוטנציאלית באיילת שקד אם זו תכהן כראש ממשלה: "שאלתי את הרב אלישיב לפני כמה שנים. אם יש לנו בעיה לתמוך באישה לראשות הממשלה והוא אמר אין בעיה לתמוך באישה. עדיף לתמוך באישה מאשר לתמוך בגבר שמחלל שבת".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture