Nati Shohat/Flash90

לקבל זה לתת החדש / חיים לביא

כל יום שישי ר' מכלוף אלי'ה היה מכין לר' זלמל'ה גבאי-צדקה שקית ובה סלטים, מאפים ותופינים מעשי ידיה של אסתר אשתו שתחי'. תמיד ר' זלמל'ה היה משבח את ידיה ומברך אותה כל כך מעומק ליבו, ומי יודע הוא אומר איך היתה נראית אצלי השבת בלעדי המטעמים האלו...

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מנקיי הדעת שבירושלים היה ר' זלמל'ה גבאי-צדקה.

לא לחינם נקרא ר' זלמל'ה אייזנבך בכינוי ר' 'זלמל'ה גבאי-צדקה', יום יום במשך עשרות שנים היה ר' זלמל'ה מכתת רגליו, בין בתי שכניו, חבריו ומכריו. בקור ובחום, בקיץ ובגשם, היה ר' זלמל'ה מחזר על הפתחים.

את כל המעות שקיבץ היה פורט לשטרות מכובדים אצל בעלי החנויות הסמוכות לביתו, וביום שישי, בשעות הבוקר לאחר תפילת שחרית וקריאת שנים מקרא ואחד תרגום, היה יוצא זלמל'ה גבאי-צדקה ומחלק אותם במעטפות מסודרות בין בתי הנזקקים.

*****

תחילה היו שאמרו שהוא אוסף לעצמו, בבחינת כל מה שאוסף לעצמו הוא אוסף. אחרים הסבירו שמן הסתם הוא לוקח אחוזים, והצדיקו שמן הדין מגיע לו. והיו שריננו עליו שהוא מל"ו צדיקים שבדור אם לא המופלא שביניהם.

האמת?!

ר' זלמל'ה גבאי-צדקה, היה צדיק מופלא, ליבו כואב את כאב הזולת. לא יכול היה לאכול פיתו, בידיעה שבבית אחר אין לחם כרגע. לגעת בכספי הצדקה?! בשום פנים ואופן!

גם בימים שלא היה לו אוכל משלו כמעט, בצדקה הוא לא נגע. כזה היה ר' זלמל'ה גבאי-צדקה, אבל לא רק זהירות בדיני ממונות היה לו, גם זהירות בדיני נפשות…

*****

אחת המשפחות ממקבלי המעטפות של ר' זלמן היה ר' מכלוף אלי'ה שליט"א, יהודי פשוט, יהודי תמים. צורת היהודי הפשוט של מרוקו קודם העליה לארץ ישראל, אך כגודל תמימותו ופשטותו כך גודל עניותו…

כל יום שישי בשעה 9:45 בדיוק היתה נשמעת דפיקה על הדלת, ר' זלמל'ה בפתח… בעדינות אופיינית מגיש מעטפה, מגמגם ואומר ביקשו ממני למסור.

תמיד באותה צורה מכובדת, תמיד בענוותנות אינסופית. תמיד ראית איך ליבו מתכווץ מהבושה של המשפחה, הוא התבייש בשבילם.

כל יום שישי ר' מכלוף אלי'ה היה מכין לר' זלמל'ה גבאי-צדקה שקית ובה סלטים, מאפים ותופינים מעשי ידיה של אסתר אשתו שתחי'. תמיד ר' זלמל'ה היה משבח את ידיה ומברך אותה כל כך מעומק ליבו, ומי יודע הוא אומר איך היתה נראית אצלי השבת בלעדי המטעמים האלו…

*****

עוברות שנים, ר' זלמל'ה לא נהיה צעיר יותר, ההיפך הוא מזדקן ונחלש מיום ליום.

אבל לא רק הוא, גם השכנים מלמעלה, מכלוף ואסתר אלי'ה נחלשים ומזדקנים. לא פעם שומעים אותה נכדיה כשהיא נאנחת, ואומרת בשבילי אני כבר לא יכולה לבשל, אין לי כוחות, אבל איך תיראה השבת של ר' זלמל'ה גבאי-צדקה??!!

וכל יום שישי ר' זלמל'ה היה משתרך ברגליו עד לקומה השניה, דופק בדלת כעני בפתח, אותו נוסח כבר עשרות שנים, 'ביקשו ממני למסור'

ומיד היה מקבל את השקית מלאה המטעמים והסלטים שיהיה לו לבריאות, בשנים האחרונות היה ר' מכלוף מכניס גם עלון פרשת שבוע שהוא היה משיג מספיק מוקדם… בריאות ונחת יהודית, הם מאחלים לו.

ואסתר מנגבת ידיה בסינר המוצמד לגופה באה אל הדלת לשמוע את ברכותיו של ר' זלמל'ה, את מחמאותיו על האוכל, לשמוע את שבחיה. היא באה לראות את פניו קורנות מאושר ועיניה נצצו מדמעות של שמחה…

וכשהדלת נסגרת, ר' מכלוף פונה לרעייתו ואומר לה אין לנו מושג איזו מצווה גדולה אנחנו עושים… וישר מתחיל לפזם שירי שבת ופיוטים מלאי עורגה וכיסופים לשבת המלכה.

*****

כל יום שישי לאחר שר' זלמן היה מסיים את חלוקת המעטפות, היתה לו משימה נוספת. המשימה הסודית ביותר שלו, למצוא מה לעשות עם השקית שנתנו לו משפחת אלי'ה.

זאת ראוי לציין שזהירותו של ר' זלמן באכילה היתה בלתי ניתנת להשגה ודאי לו בימים שהמודרניזציה והתעשייה השתלטו על שוק המאכלים.

ר' זלמן לא היה אוכל בשר כלל, רק עוף שנשחט בחצר ביתו ונבדק על ידו. לא זו בלבד לאחר מכן אשתו היתה מכשירה את העוף. לחם?! ר' זלמן לא היה קונה בחנות. רק קמח, סוכר, שמן ומוצרי יסוד בלבד. ומזה היתה הרבנית צריכה להכין את מטעמיה.

זהירותו ודקדוקו באכילה המותרת לא פגמו לרגע ממידותיו התרומיות.

ועדיין, ר' זלמל'ה לא רצה לזרוק את האוכל, אוכל לא זורקים!

מידי יום שישי, היה יוצא ר' זלמל'ה גבאי-צדקה לשוק הבוכרים לחפש לו קשיי יום להציע להם ממטעמיה של אסתר אלי'ה.

*****
הגיע שבוע אחד שר' זלמל'ה שכב חולה במיטה, הוא כבר לא יכול היה ללכת, וודאי לא לעלות במדרגות. האנשים נותני התרומות החלו באים אליו ומעבירים אליו את הצדקות שלהם.

סומכים עליו שיחלק, סומכים עליו שיעשה מלאכתו נאמנה.

אך יום שישי מגיע, ר' זלמל'ה לא מצליח לקום מהמיטה. למיטתו מזעיקים את נכדו, מניח עמו תפילין, מתפלל תפילת שחרית. אחרי קריאת שניים מקרא ואחד תרגום, ר' זלמל'ה מפקיד בידיו את תפקיד חייו!

ההוראות הם ברורות, בדלת האחרונה שתגיע, זו השכנים מלמעלה, יש שם שקית שמחכה לי. אל תשכח להביא לי אותה…

הנכד הצעיר, עושה בזריזות את שליחותו של סבו, מסובב בין הפתחים לחלק את המעטפות. נוסח של סבו איתו,'ביקשו ממני להעביר'.

הוא מגיע לדלת האחרונה, מחכה לו שם שקית שחורה, בתוכה עלון פרשת שבוע שר' מכלוף השיג, סלטים ארוזים בקפידה מאפים ומטעמים מעשי ידיה של אסתר.

אסתר שומעת את הדפיקה בדלת, היא ממהרת לנגב ידיה בסינר ולהגיע לדלת, ר' זלמל'ה גבאי-צדקה איננו שם. תחתיו נמצא בחור צעיר, אולי בן 30 ואולי גם זה לא. 'ביקשו ממני להעביר' הוא אומר.

הידיים מעבירות בין הצדדים ממש נראה כדברי המשנה, 'העני עומד בחוץ ובעל הבית בפנים'.

ואז אסתר אומרת לנכד, דע לך בחור, שאיני כבר מבשלת, אין לי כוחות, אני בעצמי מאוד חולה. אבל בשביל ר' זלמל'ה גבאי-צדקה, אני מתאמצת מעל לכוחותי. כי מי יודע, איך תיראה השבת שלו בלי המטעמים האלה.

והנכד שומע ושותק, אומר תודה וצועד בעדינות לאחוריו. מברך אותם בבריאות ובשמחה ושלא יחסר להם כל טוב והם מלוים אחריו למדרגות ועונים אמן.

בבית, ר' זלמל'ה גבאי-צדקה מחכה למשלוח שלו. הדלת נפתחת, הנכד מכריז בסיפוק לחלל הבית, 'סבא עשיתי כדבריך, סיימתי שליחותי'.

עדיין לא, משיב לו הסבא.

נשאר לך עוד ללכת לשוק הבוכרים, לחלק את המשלוח של אסתר. הרי אתה יודע שאני לא אוכל בחוץ, אתה הרי יודע שאני לא סומך על ההכשרים היום.

הנכד פונה אליו ואומר לו: 'סבא, אולי פעם אחת נגיד למשפחת אלי'ה שאנחנו לא אוכלים את זה כבר והם יפסיקו להכין לך'.

ו'סבא', הנכד מוסיף, 'אתה יודע כמה קשה להם להכין את זה? רק בשבילך הם מבשלים, למה פשוט שלא תגיד להם פעם אחת שאתה כבר לא אוכל את זה ותחסוך לך ולהם טירחה כה גדולה…'

ר' זלמל'ה מרים את עיניו הטובות, מלטף במבטו את נכדו, אינגאל'ע אינגאל'ע וכי להם לא מגיעה התחושה שהם נותנים? לא מגיעה להם התחושה שהם מפרנסים מישהו? לא רק שהם עניים גם את זה ניקח מהם?!

'ומי יודע מה נתינה יותר גדולה, המעטפה שאנו נותנים להם או השקית שאנחנו לוקחים מהם…'

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מאמר נפלא נהניתי מאוד יישר כח.

מאמר נפלא נהניתי מאוד יישר כח.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture