צוות השלום האמריקני בפגישה עם נתניהו. צילום פלאש 90

היילי: "תוכנית השלום במזרח התיכון של טראמפ קרובה לסיום"

שגרירת ארצות הברית באו"ם אמרה אמש כי "תכנית השלום של הנשיא האמריקני טראמפ תהיה מוכנה בהקדם ותפורסם". לדברי היילי "אף אחד לא יאהב את התכנית הזאת, אך גם לא יישנא אותה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"תכנית השלום במזרח התיכון של הנשיא האמריקני טראמפ קרובה לסיום ותהיה מוכנה בהקדם ותפורסם", כך אמרה הלילה (בין חמישי לשישי) שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, בכנס שנערך באוניברסיטה בשיקגו.

היא הוסיפה כי שני שליחיו של טראמפ לאזור, חתנו ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט, ממשיכים במסעותיהם למזרח התיכון כדי לממש את התכנית ועדיין מתלבטים על פרטים מסוימים בעסקה. "אף אחד לא יאהב את התכנית הזאת, אך גם לא יישנא אותה", אמרה היילי.

דייוויד אקסלרוד, שהיה יועצו הבכיר של הנשיא האמריקני לשעבר ברק אובמה, שאל את היילי האם הממשל הנוכחי יתמוך בהקמת מדינה פלסטינית – בהתאם לעמדתה של ארה"ב זה למעלה משני עשורים. "זה תלוי בישראלים ובפלסטינים. הם אלו שיצטרכו להחליט", השיבה, והוסיפה: "קשה לי לראות איך הם יתמכו בפתרון של מדינה אחת. לדעתי הצדדים דוחפים לפתרון שתי מדינות".

במהלך השבוע השתתף יו"ר הרשות הפלסטינית בכינוס מועצת הביטחון של האו"ם וטען כי הפלסטינים הם "בני הארץ הילידים – 5,000 שנה הפלשתינים נמצאים על האדמה הזו, הפלשתינים הם צאצאי הכנענים". אבו מאזן אמר עוד בנאומו ההזוי כי "זו האמת ההיסטורית ואיש לא ישנה אותה או ישכתב אותה. הצהרת בלפור שהשנה מציינים לה 70 שנה, נתנה את האות ל'נכבה' הפלשתינית ולכך שמיליוני פלשתינים גורשו מבתיהם והפכו לפליטים, והם וצאצאיהם עדיין פליטים. הפלשתינים הם הקורבן בקונפליקט הישראלי פלשתיני. אני קורא לקהילה הבינלאומית לשים סוף לכיבוש הישראלי ולסבל הפלשתיני".

לדבריו, "העם הפלשתיני בעד שלום ותומך בשלום. מעולם לא סירבנו להצעה למשא ומתן, ואנחנו מוכנים לשוב לשולחן המשא ומתן בכל רגע. בניגוד לישראל, הפלשתינים לא משקיעים תקציבים עצומים ברכישה ופיתוח של אמצעי לחימה, נשק גרעיני וקונבנציונלי. אנחנו בונים גני ילדים, בתי ספר, גני שעשועים פארקים ציבוריים, בתי חולים ומרפאות. הקונגרס בארה"ב מכנה אותנו טרוריסטים, אבל הממשל בוושינגטון מדבר איתנו, ומסייע לנו בכסף, בהשקעות בקהילה, בביטחון ועוד. אז מה אנחנו? טרוריסטים או לא?"

אבו מאזן תקף בחריפות את ישראל וטען כי היא פועלת שלא לפי החוק הבינלאומי בעניין ההתנחלויות. "ישראל אמרה שהיא מוכנה למלא את אמנת האו"ם", טען אבו מאזן. "אבל ישראל לא ממלאת את חובותיה, היא חושבת שהיא מעל החוק בנושא ההתנחלויות". אבו מאזן אמר כי ימשיך לפעול למען פתרון לא אלים והמשך המו"מ שלדבריו – הממשל הפלסטיני מעולם לא פסל. "אנו מתנגדים לכל ניסיון לחפות עלינו פתרון כלשהו שלא מקבל את הלגיטימציה שלנו", אמר. "הכרה במדינה פלסטינית אינה נוגדת מו"מ, להיפך- היא תומכת במו"מ".

אבו מאזן טען כי הפלסטינים מעוניינים בפתרון שתי המדינות וקרא לכינוס וועידה בינלאומית בנושא הפלסטיני. "יש לנו אומץ להגיד כן או לא על פי האינטרסים שלנו", טען יו"ר הרשות. "אנו כאן כדי לקדם את פתרון שתי המדינות – למצוא את הדרך החוצה מהמשבר שבו אנו לכודים". לדבריו, "ארה"ב אינה עוד יכולה לשמש מתווך הוגן ואובייקטיבי בסכסוך הישראלי פלשתיני. טראמפ במו ידיו גרם לכך שוושינגטון תאבד את מעמדה כמתווך הבלעדי במו"מ עם ישראל, לאור עמדת הממשל המוטה לחלוטין לטובת ישראל".

לאחר דבריו של אבו מאזן במועצת הביטחון תקפה השגרירה האמריקנית ניקי היילי את דבריו "ברצועת עזה החמאס שולט על אזרחים שחיים באומללות בזמן שהמשטר בונה מנהרות ורקטות", תקפה השגרירה. "גם בגדה מתים הרבה מאוד אנשים. אני מצטערת שאבו מאזן לא נשאר לשמוע את הדעות של אחרים". השגרירה המשיכה וסיפרה על הטעויות, לדבריה, של הנשיא האמריקני הקודם: "נכנסו לממשל אחרי שהמשטר הקודם עשה מספר טעויות, כמו למשל לעודד את הרעיון שניתן לדחוק את ישראל לפתרון שאינה רוצה, זו הייתה טעות".

היילי התייחס גם להחלטה להעברת השגרירות לירושלים ותקפה את אבו מאזן. "אפשר לקבל את ההחלטה שלנו לגבי השגרירות ולהתרכז בקידום האינטרסים של העם הפלסטינים", טענה. "הדרך שאתה (אבו מאזן) בוחר מובילה לשום מקום". "אנו לא נרדוף אחריך", סיכמה השגרירה היילי את דבריה לעבר אבו מאזן. "ההחלטה היא שלך".

אבו מאזן הציג תכנית 'שלום': "אנחנו צאצאי הכנענים וכאן 5,000 שנה"

בירושלים ובוושינגטון תוקפים את נאום אבו מאזן

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture