צילום: פלאש 90

עוקף נתניהו: הבית היהודי במאמץ לפתור את משבר חוק הגיוס

שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד פועלים בימים האחרונים לפתור את המשבר הקואליציוני. השניים שוחחו עם השרים ליצמן, כחלון, ליברמן ודרעי, וכן עם ח"כ גפני. ח"כ אייכלר "אסור לתת לכחלון להעביר את התקציב לפני שמעבירים את חוק הגיוס"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הפתרון למשבר הקואליציוני יגיע מהבית היהודי? יו"ר המפלגה נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד פתחו ביממה האחרונה ערוץ תיווך עצמאי על מנת להביא את הסערה סביב סוגיית חוק הגיוס לסיומה.

ההתפתחות האחרונה מגיעה כשברקע איום ממשי לפיזור הכנסת כבר בשבוע הבא ואפשרות לבחירות בחודש יוני, ולכן החלו בנט ושקד לנהל משא ומתן עם כל ראשי המפלגות כדי למצוא מתווה מוסכם ולמנוע בחירות. הרקע, כך מתברר, הוא שהשניים התרשמו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו מטיל את כל כובד משקלו כדי לפתור את המשבר.

הערב (יום ב'), לאחר שיחות רבות עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, שר הביטחון אביגדור ליברמן, שר האוצר משה כחלון וסגן השר יעקב ליצמן, שלח השר בנט עדכון לחברי סיעתו שממנו ניתן להבין את הלך הרוח המסתמן כעת: "הסיפור עם הגיוס הוא בהחלט פתיר", אמר בנט לחברי סיעתו. "הוא גם לא מהמשברים המסובכים".

לדברי השר בנט, "כל מה שצריך זה לרדת מהנושא של 'חוק יסוד' – כי זה משהו שלא עובר את כחלון וליברמן – ופשוט לעבור לחוק גיוס מתוקן שמגלם בתוכו את הערות בג"ץ ולהעביר אותו בוועדת שרים ובקריאה טרומית. ברגע שזה יעבור קריאה טרומית זה יוכיח שיש מספיק אצבעות בכנסת וזה אמור לספק את כולם".

"כמו שאני רואה את זה", הוסיף בנט, "אף אחד, גם לא נתניהו, לא ממש תופס את המושכות ומנסה להגיע לפשרה. לכן אנחנו נכנסנו לתמונה. במוצאי שבת פניתי לאנשי ראש הממשלה בנושא, אבל הם לא ממש נרתמו. לדעתי נתניהו פשוט עוד לא החליט מה הכיוון, אבל אם הוא רוצה הוא פותר את זה בכמה דקות כשיחזור לארץ".

בנט הוסיף עוד: "מה שחשוב זה שכולם יתבטאו על חשיבות יציבות הממשלה כדי שלא לגרור את המדינה לבחירות, ולא להפיל ממשלת ימין. יש לנו ממשלה לאומית טובה. אני באמת מעודד אתכם: תתראיינו, תגידו שאין סיבה להוביל לבחירות ולהפיל ממשלת ימין".

אמש, במהלך נאום שנשאה בפני ועידת איפא"ק ובעוד שרוב גורמי הקואליציה טוענים שמדובר במשבר קשה וכמעט בלתי פתיר, התייחסה השרה שקד לסוגייה במסגרת והגדירה אותו "פייק קרייסיס". השרה טענה כי מדובר ב"לחצים מדומים", ובשיחות שונות שקיימה רמזה כי יש מי שמנסה להוביל את המערכת לבחירות.

בראיון הערב ל'חדשות 2' אמר יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט כי "מדינה לא יכולה להתנהל עם בחירות כל שנתיים ולכן במהלך הלילה ננסה לפשר ולגשר"

"אם ראש הממשלה רוצה לפתור את המשבר הוא צריך להושיב את כולם בחדר אחד וזה ייפתר תוך עשר דקות", אמר בנט בריאיון. "אני לא יודע אם הולכים לבחירות. הכפתור נמצא אצל ראש הממשלה. זו תהיה שגיאה לקחת ממשלה לאומית טובה ולגרור אותה לבחירות, יש להימנע ממערכת יקרה מקוטבת ומזיקה".

בנט קרא לכל צדדים להגיע לפשרה ואמר כי בחירות לא ישרתו את מדינת ישראל. "הסיפור הוא פשוט החרדים רוצים חוק יסוד לימוד תורה, האחרים לא רוצים כלום והפשרה היא באמצע", הוסיף. "יש לחוקק חוק עם תיקונים שיאפשרו גיוס הדרגתי במתווה הנכון וכך נמנע בחירות מיותרות שיעלו מיליארדים ויגררו את ישראל לעוד קיטוב".

שר האוצר כחלון אמר היום כי "אם התקציב לא יעבור עד סוף המושב – אין לי מנדט ציבורי להמשיך כשר אוצר".

שר האוצר ויו"ר כולנו משה כחלון התייחס למשבר הקואליציוני בישיבת הסיעה, ואמר כי אם התקציב לא יעבור הוא יפר הבטחות לבוחריו. "למפלגה שלנו יש הסכם עם הבוחר שאנחנו נפעל בתחומים האלה: דיור, הורדת מסים, הפחתת מכסים, סבסוד צהרונים, הגדלת חופשות", תיאר. "ללא העברת התקציב לא נוכל לקיים את ההסכם הזה עם הבוחר. לכן, אני לא רואה איך אוכל להמשיך לתפקד כשר אוצר".

עם זאת, הבהיר כחלון כי אין ברצונו לפזר את הממשלה ללכת לבחירות מוקדמות. "אין בכך טעם", ציין. "הממשלה הזו עובדת מצוין ומתפקדת מצוין. היא צריכה לכלות את ימיה עד נובמבר 2019. מי שרוצה לגרור אותנו לבחירות מיותרות פוגע בציבור, במשק וביציבות".

גם שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס למצבה הרעוע של הקואליציה והמשיך לתקוף את המפלגות החרדיות "להעביר חוק כ"כ מורכב וטעון, שיש לו השלכות מרחיקות לכת, ביטחוניות וחברתיות, בשלוש קריאות, בתוך שבוע אחד, זאת לא חקיקה אלא גניבה בנוסח זבנג וגמרנו. במקום חוק נקבל פרודיה".

ליברמן טען בדבריו כי הוא מעוניין בשלמות הממשלה זאת למרות שהוא זה שמערער את יציבותה. "אנחנו לא מחפשים לפרק את הממשלה ולעזוב את הקואליציה", אמר. "אנחנו לא ממהרים לשום מקום. קודם כל נתמקד במאמץ מבפנים לעצור את אותן יוזמות פסולות ולא מתקבלות על הדעת. נילחם מבפנים עד לרגע האחרון, אבל אם החוק יעבור בקריאה שניה ושלישית, בנוסח שמדברים עליו כרגע, לא תהיה לנו ברירה אלא לקום ולהסיק מסקנות. אני מקווה שהשכל הישר יהיה מורה דרך לכולם".

חבר הכנסת ישראל אייכלר אמר הערב כי "ש שלושה עשר ח"כים חרדים. אם למרות הכוח שלנו בקואליציה, עדיין קשה לנו להעביר את חוק הגיוס, אני לא רוצה לדמיין מה היה קורה אם לא היינו שם. בדיוק לכן אמרתי שאסור לתת לכחלון להעביר את התקציב לפני שמעבירים את חוק הגיוס. תקציב 2019 כולו, מוקדש למצביעי כחלון. אסור לתת לכחלון להעביר את תקציב לפני הגיוס. כל התקציב הזה בנוי לבוחרים של כחלון".

משבר הגיוס • גפני ומקלב במסרים מרגיעים: "יש נכונות להגיע להבנות"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture