עוד לפני פסח: דיון היערכות בכנסת לקראת ל"ג בעומר במירון

בישיבה רבת משתתפים נכחו כל גורמי הביטחון, המשטרה, התחבורה, הרשות למקומות הקדושים והרשויות. יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר: "רק בהרחבת החניונים במעגל מירון אפשר להזרים ולקלוט את כל המתפללים"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כלקחי השנים הקודמות, קיימה הוועדה לפניות ציבור בעוד מועד, ישיבת הערכות לקראת הילולת הרשב"י במירון, עם כל הגורמים. בישיבה הוצגו דרישות הציבור מצד קהל המתפללים ודרישות המשטרה ומשרדי הממשלה, כדי לתאם בין כלל הגורמים הרלוונטיים.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר אמר בפתח הדיון: "ציון הרשב"י במירון הינו אתר תיירותי השני בגודלו אחרי הכותל המערבי. למעלה ממיליון מבקרים בשנה. בשנה שעברה הוקצו 2500 אוטובוסים בלבד. כשאוסרים עליית רכבים פרטיים, צריך להעמיד אוטובוסים ולהכין להם תשתיות חניה וזרימה. עדיין, חסרה תשתית שתאפשר לקלוט את כל המבקרים. יש להרחיב את המתחמים בהר על מנת שיוכל להכיל את כמות המבקרים.

"השטחים שייכים למדינה וחייבת להתבצע תוכנית מערכתית של כל משרדי הממשלה הקשורים בנושא: המשטרה, האוצר, התחבורה, הדתות, הנגב והגליל. הערכות של הגורמים האחראים, צריכה להיות לכמות משתתפים גדולה עד שלא יהיה יהודי שיאמר צר לי המקום שאבא למירון. לפיכך, חברות התחבורה צריכות להיערך בהתאם. בכל הדיונים שהתקיימו בנושא דובר על דרכי ההגעה שמהווים את עיקר הבעיה והמכשול העיקרי להגעת המשתתפים להילולא. המטרה של כל הגורמים שקשורים לאירוע היא לשמור על ביטחונם ובטיחותם של אלפי המבקרים, אך אין להם ענין שכל הרוצה יבא ויתפלל."

ח"כ מנחם אליעזר מוזס אמר: "איננו רוצים להגיע למצב שנצטרך להגיד 'אמרנו לכם' בישיבת הפקת הלקחים. שלא יהיו מספיק אוטובוסים, שלא יהיו מספיק נהגים, או מספיק חניונים. אנחנו באים לשמוע מה באמת אפשר לעשות. בשנה שעברה שר התחבורה עצמו היה תקוע שעתיים בדרך כי בחניונים למעלה המעגל לא פעל כמו שצריך. היה עומס מוגזם של רכבים, על שטח מצומצם. כשמגיעה שעת הלחץ, זה רגע המבחן, אבל הביצוע מתחיל בשלב התכנון".

ח"כ דני סיידה, תושב האזור ולשעבר ראש המועצה הדתית מרום גליל אמר כי אכן ניתן לראות שינוי בשטח: "יש שינוי מבורך בעניין ציר העלייה החדש שיפתח עד ל"ג בעומר. כל האלמנטים כמו הפרגולות, המים והטיפול בעצים – דחינו את השתילה שלהם עד לאחר ל"ג בעומר. מבחינת בטיחות יש שדרוג, יהיו ספסלים, פניות ישיבה, עמדות שתייה וכו'. ישנה התקדמות משמעותית משנה שעברה"

נציג משרד התחבורה, אמר, כי המשרד מנסה לעשות ככל שביכולתו אך יתכן וניאלץ בעתיד ללכת להליך חקיקתי כדי להביא לשיפור מקסימלי בשטחי החניה.

נציגת משרד האוצר והמינהל אמרה כי "אפשר לגשת להליכים של שימוש חורג בחניונים. הוגשו בקשות לטריבונות – אבל לא לחניונים. בכלל, מי שבסמכותה להגיש את הבקשה זו המשטרה דרך הוועדה המקומית."

יוסף שוינגר, מנכ"ל המקומות הקדושים אמר כי המחסור בחניונים נובע מחוסר תיאם בין הגופים באשר לבקשה לשימוש בשטח: "מנהל מקרקעי ישראל טענו שמשרד התחבורה הוא זה שצריך לפנות כדי לקבל את השטח, ואנחנו רק הגוף שמבצע. ברור שאנחנו נבצע כל שטח שנקבל. הבעיה כרגע היא שאנחנו לא יכולים לעלות לשטח לפני שאכן תהיה פניה של משרד התחבורה". יו"ר הוועדה ח"כ הרב אייכלר הורה לקיים תיאום מידי על ידי כל הגורמים כדי להגיש את הבקשה לשימוש חורג בחניונים באופן מיידי.

נציג המשטרה הסביר: "אנחנו פועלים כל השנה ומרכזים את הלקחים בכל המערכים. על בסיסם נערכים לקיים את ההילולה הרבה יותר בטוחה ועלות הדרישות הנדרשות, גבוהה יותר. הלקחים מתורגמים להנחיות ל'מרכז מקומות הקדושים'. הם אלה שאומרים לתת את המענה לדרישות ענייניות ומבצעיות. לפעמים הדרישות נראות קיצוניות מאחר ועלינו להיערך גם לתרחישי קיצון."

בנוגע לסוגיית הרחבת השוליים בכביש אור הגנוז שעלתה בדיון אמר מיכאל רסקין מנהל נתיבי ישראל: "אין לי עדיין תכניות ותקציב, אני ממתין לתוכניות בשביל לתמחר אותן ולקבל אישור תקציבי, תוך שבוע.

בנוגע לתקציב ההילולה אמר נציג משרד האוצר כי "הבעיה שהמשרד לשירותי דת מעדיף לתקצב דברים אחרים בבסיס התקציב. זו סוגיה מורכבת. אפשר לשים אין סוף דרישות בטיחות שיעלו הון תועפות, בפועל צריך לעשות ניהול סיכונים. אין אירוע שהתקציב שלו עולה בצורה כל כך חדה כמו האירוע במירון.

שוינגר הוסיף: "אנחנו בין הפטיש לסדן, מצב אחד צריכים להיענות לכל דרישות המשטרה ומצד שני משרד הדתות אומר לנו, 'זה התקציב שיש' ואנחנו אמורים לגייס תקציבים ממקומות אחרים. בלית ברירה אני מגיע לעימות מול המשטרה כי אני לא יכול למלא את כל הדרישות מחוסר תקציב

גם נציגי חברות התחבורה השמיעו את ההיערכות מנקודת מבטם. נציג חברת אגד אמר: "אנחנו נערכים בדומה לשנה שעברה ועל פי המסקנות משנים עברו. אך עלינו לומר את האמת, בשלב זה אין מספיק אוטובוסים ואנחנו לא מצליחים לגייס את הכמות הנדרשת."

לאור התמונה מעורבת ממנה עולה כי מחד ישנה התקדמות משמעותית, אך עדיין נדרשת קפיצת מדרגה הן בנוגע לבטיחות והן בנוגע לתקצוב. יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר סיכם את הדיון בקריאה למועצה האזורית להגיש בקשה שכבר השנה יוכשר שימוש חורג לחניון ראוי לפי דרישות המשטרה, שיענה על הצרכים.

כמו כן דרשה הוועדה למנוע עבודות בכביש, ושבכל תכנון יהיה שותף גם המנהל. בנוסף, יש לאסור תנועת משאיות מוצמת חנניה בל"ג בעומר, על מנת לצמצם את העומסים. כמו"כ, כדי לייעל את השירות לעולים להר בשאר ימות השנה יש להשאיר את השלטים הארעיים שיוצבו בהר ולהפוך אותם לשלטי הכוונה קבועים בצבע ירוק על מנת להקל את הניווט בדרך למירון. אותו דבר יש לעשות גם עם תוספות התאורה, גם אותם יש להשאיר באופן קבוע לכל ימות השנה.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture