צילומים: פלאש 90

המנצחים, המפסידים והמרוויחים: היום שאחרי פתרון המשבר הקואליציוני

ההחמצה של נתניהו, הניצחון המהדהד של בנט, ההישג של כחלון, המלכוד של ליברמן, אנחת הרווחה של אבי גבאי והעמידה במשימה של המפלגות החרדיות: מי ניצח ומי הפסיד כתוצאה מההתרחשויות הפוליטיות האחרונות • פרשנות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


(בוידאו: אייכלר נואם בכנסת לפני פתרון המשבר)

סיום המשבר הפוליטי הביא איתו, כרגיל, שלל ניתוחים ופרשנויות (בדיעבד) שנועדו לתת סימנים בגיבורי הדרמה: מי ניצח, מי הפסיד ומי הרוויח על הדרך.

בנימין נתניהו – הפסד או החמצה: ההנחה במערכת הפוליטית היא שרה"מ רצה בחירות, אך שותפיו מנעו ממנו את התענוג. המשמעות: הפסד ברור. היטיב להגדיר זאת הפרשן רביב דרוקר בראיון ל'רדיו ללא הפסקה' הבוקר: "נתניהו פספס הזדמנות ענקית אתמול מבחינתו. הסוקר קמיל פוקס אמר אתמול שהוא מנבא שנתניהו לא יירד מהשלטון אם יילך לבחירות. כרגע, לנתניהו יש גרעין מאוד חזק, ולא בטוח שזה יהיה המצב בעוד מספר חודשים. אתמול הראינו שבמערכת הבחירות הקודמת נתניהו התחיל עם 20 מנדטים בסקרים וסיים עם 30. נתניהו, כשהוא מסתכל על ציר הזמן, מבין שלא יקרו כל כך הרבה טובים מבחינתו בחודשים הקרובים, ואכן, קשה לראות איזה דברים טובים יקרו עבורו בקרוב".

אלא שיש מי שמעלים השערה שונה: נתניהו נסוג מהקדמת הבחירות מיוזמתו, בעקבות התוצאות המדאיגות בסקרים של חלק משותפותיו הטבעיות. כלומר נתניהו הבין כי גם אם יתחזק בבחירות זה יכול להתברר כניצחון פירוס מאחר וגוש הימין עלול להצטמק משמעותית. "אם אתה מבין בפוליטיקה, אתה מבין לבד למה לא ללכת לבחירות", אמר אתמול מקורבו נתן אשל. בכל מקרה, מדגיש אשל, החקירות לא היוו משקל בהתלבטות משום שהבחירות ממילא לא יעצרו אותן. המשמעות: לא הפסד, החמצה.

נפתלי בנט ואיילת שקד – המנצחים הגדולים: יש מי שרואים בהם המנצחים הגדולים של המשבר הממושך. שני השותפים-יריבים של נתניהו מלכדו אותו לאורך כל הדרך, והיה נראה שבכל מה שקשור לשת"פ עם סיעות הקואליציה הם מקדימים אותו בכמה צעדים. הם לא נרתעו מההאשמות המופרכות שספגו מהליכוד, הצהירו מעל כל במה אפשרית שמדובר ב"פייק משבר", פיזרו איומים מרומזים על ההשלכות העתידיות של המשבר ובסופו של דבר היו הרוח החיה מאחורי גיבוש ההסכם בין הצדדים.
//www.jdn.co.il/breakingnews/966993
משה כחלון – ניצחון שקט: יו"ר 'כולנו' שיחק תפקיד משמעותי בתחילת המשבר בעקבות האיום שלו להתפטר אם אישור התקציב יתעכב אך ככל שהמשבר התפתח הוא הלך ותפס מרחק. למרות זאת, העובדה שבסופו של יום העברת התקציב לא נפגעה והוא לא נאלץ לשבור את המילה שלו – מהווה ניצחון מכובד, אם כי שקט.

אביגדור ליברמן – ניצחון שעלול לגבות ממנו מחיר כבד: ככל שהלך המשבר והתקדם, הפך יו"ר 'ישראל ביתנו' לדמות המזוהה ביותר איתו. עם סיום המשבר הוא יכול לסמן וי בשתי גזרות קריטיות: הראשונה, הוא נשאר במשרד הביטחון. השניה, הוא לא מסתכן עכשיו בבחירות שעלולות להוריד אותו מתחת לאחוז החסימה. בנוסף, כל אנשי מפלגתו הצביעו בהתאם לעמדתו ללא שהוא שילם על כך מחיר פוליטי בדמות פיטורי השרה לנדבר.

למרות זאת, יש כמה זוויות בעייתיות מאוד מבחינתו: הסקרים שפורסמו בצל המשבר וחשפו לעין כל את חולשתו האלקטורלית הגדולה מחד, ואת הפוטנציאל הגדול של חברת מפלגתו לשעבר, אורלי לוי, מאידך, בתוספת האמינות שלו שנפגעה שוב (הציבור לא משוכנע שהוא לא היה מתואם עם נתניהו. כמו כן מהות החוק והעובדה שהוא משווק אותו כהצלחה בעקבות נוסח עתידי שיגיש אולי משרד הביטחון, משדרים מריחה. ד"ג), עלולות לגבות ממנו מחיר כבד בקלפי.

יאיר לפיד – לא ניצח ולא הפסיד: עושה רושם שמכל המערכת הפוליטית המשבר הנוכחי פסח על יו"ר 'יש עתיד' וכאילו לא נגע אליו. אמנם הוא ניצל את ההתרחשויות, כדרכו, למתקפת הסתה פרועה נגד הציבור החרדי אך בסופו של יום הוא לא היווה פקטור במשבר והדבר גם לא בא לידי ביטוי במצבו (המצוין) בסקרים.
//www.jdn.co.il/breakingnews/967450
המפלגות החרדיות – ניצחון ברור: על אף חילוקי הדעות בשאלת העברת החוק ב-3 קריאות שרר קונצנזוס בין הנציגים החרדים כי בחירות בעת הזאת עלולות להתברר כהרסניות במיוחד. בסופו של יום, לאחר מו"מ ממושך ולאחר שהדבר הובא להכרעת מועצת גדולי התורה, מתווה הפשרה התקבל והבחירות נמנעו.

ויש גם הישג אישי לאריה דרעי: שר הפנים, ביחד עם שרת המשפטים, ניהל את המגעים העדינים בין ליברמן לנתניהו ולכל השאר. הצלחת המגעים ממצבת אותו פעם נוספת כמבוגר האחראי בממשלה.

המחנ"צ ואבי גבאי – המרוויחים: "זה היה מפחיד, הא?" עקץ אתמול ראש הממשלה את אנשי האופוזיציה, אך בעוד שמרצ ו'יש עתיד' לא פחדו כלל מבחירות אלא להפך, במחנ"צ היתה קיימת חרדה של ממש מאפשרות כזאת. הסקרים הלא מחמיאים וסימני השאלה על עתיד מנהיגותו של גבאי הפכו את הפלת הממשלה בעת הזאת עבור אנשי המחנ"צ לחלום בלהות. כך שניצחון הם אמנם לא השיגו, אבל רווח בדמות דחיית הקץ במספר חודשים – בהחלט כן.
//www.jdn.co.il/breakingnews/966407

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לצערי, הציבור החרדי הפסיד בענק מהסיבוב האחרון. לא פוליטית [אין בחירות ואין חשש לאבדן מנדטים בש"ס] אבל, חוק גיוס שמקובל על הציבור החרדי ברור שלא יהיה. אם כבר עכשיו החרדים הסכימו שליברמן יוכל לעשות שינויים בחוק אז אין שום סיכוי…

חחח
השם מנהל את העולם
וכמו ילדים כולם רואים תאטרון בובות

תפסיקו להעתיק דיבורים שיקריים ואינטרסיים מערוץ 2

לדעתי לפיד קצת מהמפסידים, כי היה שמח לצאת עכשיו לבחירות עם קמפיין נגד 'חוק ההשתמטות' – כלשונו. בעוד שנה וחצי מי יזכור בכלל מ'חוק המרכולים' ו'חוק הגיוס'?!

אני לא יודע אם לצחוק או לבכות!
איזה ניצחון ואיזה ברור?!
גם התקפלו ולא קיבלו את הדרישה המקורית של המועצג"ת להעביר את החוק ב-3 קריאות לפני התקציב.
גם לא יוכלו יותר להעביר חוקים בנושאי דת ומדינה עד סוף הקדנציה.
גם ישראל ביתנו יכלו להצביע נגד בלי שיפוטרו.
גם החוק בהכרת ערך לימוד התורה לא עבר.
והאחרון אחרון לא חביב:
ייצטרכו להגמיש עוד יותר את חוק הגיוס שיתאים לגחמותיו של ליברמן.
אם זה ניצחון ברור מה זה כישלון ברור?!

אני לא מבין למה כתבתם 'האשמות המופרכות של הליכוד' לדעתי המשבר היה משבא אמיתי בשל עקשנותו של ליברמן ובנט מאוד חשש מבחירות והתחיל את הקמפיין כאילו יש בחירות בשביל להפיל על נתניהו את האשמה או ללחוץ על נתניהו לפתור את המשבר בכל מחיר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture