טראמפלנד: טילרסון פוטר, פומפאו מזכיר מדינה, הספל ראש הCIA • סקירה

טלטלה בממשל טראמפ: הנשיא פיטר את מזכיר המדינה שלו דרך הטוויטר, החליט למנות במקומו את ראש הCIA הניצי נגד איראן. מי אתה מייק פומפיאו? האם הסנאט יאשר את מינוי ראש הCIA החדשה? • סקירה נרחבת

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ביום שלישי השבוע הדיח נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את מזכיר המדינה שלו רקס טילקסון. טראמפ החליט למנות במקומו את מי שכיהן עד עתה כראש ה-CIA מייק פומפאו. בנוסף מי שיחליף את פומפאו בתפקיד ראש ה-CIA תהיה סגניתו עד עתה ג'ינה הספל.

כרגיל טראמפ בישר על החלטתו ברשת החברתית טוויטר, טראמפ הודה לטילרסון על שירותיו ואמר "הסתדרנו די טוב, אבל לא הסכמנו על דברים כמו הסכם הגרעין, אני רציתי לזנוח אותו או לעשות משהו בנידון, והוא חשב אחרת", אמר טראמפ מחוץ לבית הלבן והוסיף כי הוא משוכנע שפומפאו הוא האדם הנכון ל"צומת קריטי זה. רקס הוא אדם טוב, אני מאחל לו בהצלחה. הוא יהיה אדם שמח יותר", אמר טראמפ.

סטיב גולדסטיין, סגנו של טילרסון, אמר כי טראמפ לא הסביר לו את פיטוריו וכי טילרסון רצה להישאר בתפקיד – ופוטר בעצמו בהמשך. גורמים בכירים בבית הלבן אמרו כי ראש הסגל ג'ון קלי ביקש מטילרסון להתפטר כבר ביום שישי, אך לא רצה להכריז על כך בזמן ששר החוץ היה במסע מדיני באפריקה. ההכרזה של טראמפ בטוויטר התקבלה שעות ספורות לאחר נחיתתו של טילרסון בוושינגטון, אחרי שקיצר את ביקורו.

טילרסון התייחס לפיטוריו כמה שעות לאחר מכן ואמר כי יעזוב את תפקידו עד סוף החודש. "החלק המתגמל בעבודה הזו הוא שאתה יכולה לרשום הישגים", אמר טילרסון, "ואני רוצה להודות לעמיתיי על כמה מההישגים בממשל הזה". בדבריו לא התייחס טילרסון לפיטורים עצמם. "אני אחזור לחיי כאזרח פרטי וכאמריקני גאה", אמר.

"ראשית, עלינו על הציפיות של כולם בקמפיין הלחץ המקסימלי על קוריאה הצפונית", אמר טילרסון, ברקע הסכמתו של טראמפ להיפגש עם שליט המדינה המבודדת, קים ג'ונג און. "אמרתי שהעידן של הסבלנות הסתיים ושנגביר את האפקטיביות של הסנקציות. נקטנו בקמפיין גלובלי להביא את האומות מסביב לעולם והעלנו זאת לראש סדר העדיפויות", הוסיף.

בהתייחס למחליפו, ראש ה-CIA מייק פומפאו אמר טילרסון כי "זה מאוד חשוב שנדאג למעבר חלק בזמן הזה, שבו המדינה ממשיכה להתייצב בפני אתגרים לאומיים".

בנושא הסורי אמר מזכיר המדינה היוצא כי "נותרה עבודה רבה. השגנו הפסקת אש וייצוב של המצב, שהצילו אלפי חיים. יש עוד הרבה מה לעשות שם, וגם בעיראק. יש הרבה מה לעשות בקמפיין להבסת דאעש". על רוסיה אמר טילרסון כי "אם היא תמשיך במסלול הנוכחי, סביר שזה רק יגביר את הבידוד שלהם, דבר שלא יעזור לאיש".

טילרסון

בין טראמפ לטילרסון היו מחלוקות רבות מאז מינויו לתפקיד לפני קצת יותר משנה, אולם הנשיא הכחיש דיווחים שפורסמו על כך שבכוונתו לפטר אותו. בין הסוגיות שסביבן התעמתו השניים היו המגעים הדיפלומטים עם קוריאה הצפונית, הסכם הגרעין עם איראן והיחסים עם רוסיה.

בדצמבר, לעג הנשיא למאמציו של שר החוץ שלו, רק כדי לקבל לבדו את ההחלטה להיפגש עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און. טילרסון אמר כי הוא לא היה שותף בכך וכי הייתה זו החלטתו של טראמפ. בנוסף לכך, טילרסון תקף במרומז את עמדתו של הנשיא ביחס לפיגוע הדריסה הניאו-נאצי בשרלוטסוויל בשנה שעברה, ואף דווח כי טילרסון כינה את הנשיא "מטומטם".

הכירו: מייק פומפאו – מזכיר המדינה

פומפאו בן ה-54 מחזיק רקורד מרשים של עשייה. לוחם לשעבר, איש עסקים וחבר קונגרס מטעם המפלגה הרפובליקנית, אם יאושר מינויו של פומפיאו על ידי הסנאט, יוטלו על כתפיו שני האתגרים הדיפלומטיים הקשים ביותר של ארצות הברית, צפון קוריאה ואיראן.

פומפאו זכה לשבחים מהנשיא עם ההודעה על בחירתו לתפקיד, שהגדיר אותו כבעל: "אנרגיה אדירה ואינטלקט אדיר". טראמפ אף חזה כי פומפאו יהיה, "מזכיר מדינה נהדר באמת".

פומפיאו הוא בוגר האקדמיה הצבאית בווסט פוינט ואוניברסיטת הרווארד, שניים מהמוסדות היוקרתיים ביותר בצפון אמריקה. הוא שימש נציג בבית הנבחרים מטעם מדינת קנזס במשך 3 קדנציות ונודע כמבקר חמור של מדיניות החוץ של ממשל אובמה, במיוחד ההחלטה על הגעה להסכם גרעין עם איראן.

בניגוד לקודמו בתפקיד, פומפאו התנגד להמשך הישארותה של ארצות הברית בהסכם עם איראן וטען נחרצות שההסכם אינו הדרך לצמצם את שאיפותיה הגרעיניות של טהרן.

מחויבותו למאבק בהסכם כה גדולה עד כי בשנת 2016, עם כניסתו לתפקיד יו"ר סוכנות הביון האמריקנית, צייץ פומפאו ברשת החברתית טוויטר: "אני מצפה בכיליון עיניים לביטולה של העסקה הרת האסון עם הספונסרית הגדולה ביותר של טרור בעולם".

מייק פומפאו

פומפיאו נחשב בוושינגטון כבעל עמדות ניציות והתבטא בעבר בעד הגברת הזכויות של סוכניות הביון לבלוש אחר אזרחים ודרש פעולה תקיפה והחמרת הענישה נגד מדליפי מידע כמו אדוארד סנאודן. הוא הגן כל טכניקת "עינויי המים" וטען כי אין מדובר בעינויי של עצירים ושבויים.

בעוד נראה כי הנשיא ומזכיר המדינה הנכנס רואים עין בעין בהרבה נושאים כמו הגרעין האיראני והעמקת הסנקציות על צפון קוריאה, נראה כי שניים חולקים בדעותיהם בנשוא רוסיה. במהלך שימוע בסנאט הביע פומפואו הסתייגות מחלק מעמדותיו של הנשיא בנושא השפעתה של רוסיה במזרח אירופה.

ג'ינה הספל תמונה לראשת ה-CIA

ג'ינה הספל תמונה לראשות סוכנות הביון המרכזית CIA, במקומו של מייק פומפאו. הספל בת ה-61, מספר 2 ב-CIA, החלה לשרת בCIA כבר ב-1985, אך גוררת עמה עבר בעייתי שעלול לקשות על אישור מינויה בסנאט.

הספל מילאה שורה של תפקידים חשאיים ברחבי העולם, וזכתה על פרסים על חלקה במלחמה בטרור, בהם פרס ג'ורג' בוש למלחמה בטרור, בפרס דונובן, פרס ההצטיינות של קהיליית המודיעין, ופרס מטעם נשיא ארצות הברית.

אך כצפוי בתקשורת האמריקנית שאינה חובבת (בלשון המעטה) את הנשיא טראמפ מיהרו לחפש את החסרונות במינוים החדשים. ועל הספל נמתחה בעבר ביקורת ציבורית פומבית, אחרי שניהלה מתקן מעצר חשאי של ה-CIA בתאילנד בשנת 2002, שאליו הובאו חשודים בטרור, בהם שניים מבכירי אל-קאעדה בימים שלאחר פיגועי 11 בספטמבר, אבו זוביידה ועבד א-רחים א-נשירי.

לפי דוח של ועדת המודיעין של הסנאט, במתקן שכונה "עין החתול" אירעו מקרים של עינוי אסירים בעת חקירה, בין היתר בטכניקות כמו הדמיית טביעה ועינויים נוספים, אם כי לא ידוע האם היא השתתפה באותן החקירות בעצמה.

קציני מודיעין ששירתו עמה וגורמים בקונגרס אמרו כי שלוש שנים לאחר מכן, עדיין תחת ממשל בוש, היא הורתה להשמיד את ההקלטות שתיעדו את שיטת הדמיית ההטבעה. מעורבותה במתן ההוראה להשמדת הראיות סופרה על ידי מפקדה בסוכנות באותה תקופה, חוזה רודריגז, ועל ידי דובר ה-CIA ביל הרלוו, בספר "צעדים קשים".

סמל הCIA

בשנת 2013, מונתה למנהלת בפועל של מחלקת המבצעים של הארגון על ידי קודמו של פומפיו בארגון, ג'ון ברנן, אולם לא קיבלה מינוי קבע בגלל ביקורת על חלקה בתכנית "RDI" של הארגון (ראשי תיבות של ביצוע מעצר וחקירה).

ב-2009, ימים אחרי שנכנס לתפקיד, אסר הנשיא ברק אובמה על השימוש בשיטות עינויים, כולל בהדמיית הטבעה, והורה על סגירת אותם מתקנים חשאיים, שכונו "חורים שחורים". ואולם, טראמפ הגן על עינוי עצירים במהלך קמפיין הבחירות ב-2016, ואמר כי זה "עובד". הוא לא נקט צעדים בנושא, עך מינויה של הספל עלול לעורר חשש בנושא.

הליך מינויה עומד בפני גורל לא ידוע בסנאט, שם לרפובליקנים יש רוב צר של 51 מול 49. ייתכן שרוב הדמוקרטים יתנגדו לה, כמו גם כמה רפובליקנים, בהם הסנאטור ראנד פול – שיכנס מסיבת עיתונאים כדי לדון במינוי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הסבר לפיטורין-בס"ד יש מי שטוען שלא היה נאמן לו, לפעמים כשאמר לו רקסי, נו , אחריי, לא הקשיב לו לו, לא היה מאולף מספיק, יש מי שטוען שנבח עליו ויש מי שמרחיק לכת ואומר שניסה לנשוך,

"הספל ראש הCIA"
מה זה הספל?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture