נס ליחו ונשרט דיסקו / אברומי נויבירט

המקטע הזה בשירים החסידיים [החסידיים באמת] שמסתובב בכף הקלע המוזיקלית מאז תום מלחמת העולם הראשונה. הוא לא חוזר מפעם לפעם בשינוי אדרת. ממש לא. אפשר לזהות אותו מקילומטרים באותה אדרת ממש כאילו יצאה מניקוי יבש / טורו השבועי של אברומי נויבירט

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

השבוע האזנתי לאלבום מוזיקלי שיצא לאחרונה ע"י אחד המשוררים החסידים המועדפים עלי. הלחנים המבוצעים בו יפהפיים אחד יותר מהשני. דא עקא שבאחד הערוצים בתקליט – שיר חסידי קצבי – נתקלתי בקטע גישור מוזיקלי מחריד ברמת שחיקתו, והוא נשמע ונראה כך: 'א־הה – אההיי – – אהא־אהא־אההייי'. אתם מבינים למה כוונתי? המקטע הזה בשירים החסידיים [החסידיים באמת] שמסתובב בכף הקלע המוזיקלית מאז תום מלחמת העולם הראשונה. הוא לא חוזר מפעם לפעם בשינוי אדרת. ממש לא. אפשר לזהות אותו מקילומטרים באותה אדרת ממש כאילו יצאה מניקוי יבש.

למי שלא הבין על מה אני מדבר אנסה שוב להמחיש בסימולציה: דמיינו עצמכם עומדים בטיש של אדמו"ר מסטרוקצ'ינעב שליט"א. הרבי נוטל בידו פרי אחר פרי מחקל התפוחין הפרוס לפניו במגשים ונותנם לחסידים שחולפים לפניו ביעף ובשתי ידים מושטות. מאות החסידים שעל הפרענצ'עס מתנועעים לקצב שיר חסידי עליז שמתחיל באוקטבה נוחה ועובר להילוך שני – הבית הבא ולפני הבית השלישי מתכוננים לזינוק בעליה בקטע האלמוות המרגש עד מוות: "א־הה – א־הה – אהא־אהא־אהה" שמוביל לחלק הגבוה והכי סוער בשיר. הבנתם, כן? עדיין לא?!

ננסה תיאור נוסף. אד"ש זעכציק מרקד בחתונה עם בעריש, החתן דנן מבחירי הישיבה. החסידים משני צידי המתרס ניצבים ומוחאים כף בקצב, כשאד"ש צועד אחור וקדם עם החתן לצלילי השיר 'אחד יחיד ומיוחד' וכו'. עוברים לבית השני וכשזה מסתיים שוב מגיע מיודענו ה'אההיי־ההיי אהא־אהא־אההייי' (ברוב המקרים מאיטים בו את קצב הפיזוז ומשנים אותו מריקוד – לקפיצה, כחימום לקראת המקטע הגבוה והאחרון). זהו. מי שלא קלט עד כה סובל מדיסלקציה כוראוגרפית־מוזיקלית־קוגנטיבית. תכלה היריעה ויכחדו כל עצי יער. אין סיכוי שיבין.
לא מכבר הביע הסופר הנערץ הרב יאיר וינשטוק בטורו השבועי ['בקהילה'] את קריאתו לכל מלחין בן חיל שיאזור מותניו ויפיק לחן רענן למילים ברוך ק-ל עליון. במקום המנגינה הידועה הזו. נו, הלחן שכבר נשחק עד דק שכשנולד לפני כשני עשורים כבש את חצרות החסידים, התפשט לחצרות ליטא ואפי שלח גרורות למאחזי החרד"ל והד"ל.

הסתקרנתי מה גרם לו להתייחס לנושא עלי גליון. בעיני רוחי ראיתיו מארח בביתו אי אלו בחורים מ'חברון' לשולחן השבת. ב"ברוך ק-ל עליון" כיבד את הצ'יקאוור מביניהם, בתקווה שיביא לו איזה 'אייבי רוטנברג' הגון או 'בני הרבנים' נוסטלגי, וההוא, נאיבי שכמותו, חשב לעצמו: "הן הרב וינשטוק לא כיבדני כדי שאשלוף לו ברוך לוין/צ'ייט. אפגין לו את בקיאותי בשיר ההוא המושר בקביעות אצל החסידים, הוא בוודאי יתמוגג". פצח החברונער בשיר האולטימטיבי והרס את האוירה. כך דמיינתי לעצמי. אך לפני שקבעתי עובדות שאלתי את הסופר הרב וינשטוק מה היה הקש ששבר והביאו להתייחס לנושא עלי גליון, וזה מה שהגיב: "לאמתו של דבר לא קש אחד אלא מדי שבוע נתחב עוד גבעול קש בעת סעודה שלישית באיזה שטיבל שלא יהיה כאשר הלחן האולטימטיבי לזמר "ברוך ק-ל עליון" לא יכול להיות אלא הלחן הנ"ל. ח"י שנים זה היה יפה, עכשיו זה כבר מתחיל להזכיר עינוי סיני. לאורך זמן שרנו אותו ברגש. זהו שיר יפהפה. אבל לאחר שאכלנו את צנצנת הדבש מישהו פה רוצה קצת סחוג".

השיחה בינינו נסתיימה בהסכמה גורפת שראוי לפתוח רשימה שחורה של שירים, שהשרים למרותם יסתכנו במאסר שנה. ובהזדמנות זו אכרוך את שתי הבעיות יחד זכר למקדש כהלל, אכרע ברך ואפיל תחינתי ובקשתי לפני כל יודעי לחן ותוים בקריאה: אל נא אחי העושים במוזיקה תרעו ותתקעו את ה'אההיי־ההיי אהא־אהא־אההייי' המשמים לכל לחן שלא מצאתם לו פתרון לירי אחר. מובטחכם באחריות כי גם אם יחסר קטע גישור ביצירה המוזיקלית, יצרום חסרונו הרבה פחות מהשפכטל הצלילי שאתם תוקעים לנו בכל חור שחור במוזיקה החסידית. אנא חדלו מלהתעלל בו ובנו, והַפנימו כי ליחו נס זה כבר ארבעים שנה, ובמנוסת ליחו כבר הספיק להקיף את כדור הארץ אינספור פעמים, כבר תיקן את כל תיקוניו בהאי עלמא, הגיע הזמן לחלוק לו את הכבוד האחרון ולהשאירו במנוחתו צליל. ושלא ישמע עוד 'אההיי־ההיי אהא־אהא־אההייי' בגבולנו.

הטור התפרסם בעיתון בקהילה
לכל הטורים של אברומי נויבירט – לחצו כאן
לתגובות: [email protected]

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
17 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חזק!!

קו קוק קוקו קוקור קוקורי קוקוריק קוקוריקו

הפעם לא נהניתי בכלל!!!

מה ההתקפה על אי אי אי היהודי כ"כ…

אם זה בא נכון, זה נפלא!!

זה צליל של כאב וצפיה..למה שאמור לבטא השיר (יחוד השם, משיח, תשובה וכד')

בדרך כלל אני אוהב את הטור הזה הפעם טור ללא תוכן אמיתי ובקיצור "רדוד בתוכן"

גדול
התמוגגתי מצחוק

איזהו עשיר השמח בחלקו
הלחן על ברוך א-ל עליון הוא מהיפים ביותר שיש
וחבל שבטור סטירי שמים ללעג את השיר הנפלא הזה

מי נתן רשות לשפוך דם
זה חמור מאד
ומה כ"כ חשוב להפסיק זאת
זה יגווע מעצמו.

להפיל את הכל על המלחינים זו ממש הגזמה…. הקטע הנ"ל הוא קטע קישור שיוצא אוטומטית…..
נהנתי עד למאד מהמאמר!!!

טור נפלא!
מה שנכון נכון.
אגב – ואולי זו ההזדמנות הנכונה לפרסם זאת בשער בת רבים – לר' משה גולדמאן ע"ה יש ניגון נוסף ל'ברוך קל עליון', שמשום מה לא תפס כמו המפורסם. הוא נמצא באלבום 'פרנסה', שיר מס' 5. ניגון מיוחד במינו. שווה להאזין, שווה להתחבר, שווה להפיץ!
מי תופס/קופץ ראשון?

איי נויבירט היקר, יש בעיות קצת יותר מעיקות במוזיקה "החסידית" מאשר ה "אההההה אההיי" המדובר.

השיר הזה של מיילך קאהן אחד השירים הענקים יחיו הקנאים ויסבלו

למגיב 'שומר פיו ולשונו', צדקת בדבריך
ולכן השמטתי את שמו של המלחין הנ"ל מהטור.
כמובן שהכל נכתב ברוח טובה ומחוייכת.

הן ידוע שתענוג תמידי אינו תענוג,
וגם הנאה רוחנית, כמו שמיעת לחן נפלא –
מגיעה למיצוי עם הזמן.

בכל מקרה, כוונת המילים לא התמקדה במלחין הגדול שהלחין את המנגינה,
אלא לתופעת מיצוי ההנאה מהשיר
שזהו חלק מתהליך שעובר כל לחן, ללא יוצא מן הכלל.

בכיתי מצחוקקקקק

אברומי אתה פשוט טועה!
חוץ מזה אתה צריך להבין שזה ענין של טעם,
וכמאמר החכם על טעם וריח אין להתווכח…

לא מתאים לך טור כזה משעמם ורדוד
בתקוה שהטורים הבאים שלך יהיה יותר על רמה

ללא התייחסות לעצם המאמר,
אלו שלפני כבר התפלספו בנושא.

הקריאה היתה מענגת, להתמוגג.
תודה להוגה הדיעה ולבמה שניתנה לו באתר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture