בתמונה: הטייסים לפני עלייתם למטוס. צילום: דובר צה"ל

מהמודיעין הראשוני ועד התקיפה: 'מחוץ לקופסה' – שלב אחרי שלב

מודיעין והכנות מוקדמות של למעלה משנתיים התנקזו לכמה שעות דרמטיות בלילה שבין ה-5 ל-6 בספטמבר 2007: ארבעת מטוסי ה-f-16 המריאו לסוריה, השמידו את הכור הגרעיני ושבו בשלום • וגם: כך מנעה התקיפה מדאע"ש להחזיק בנשק גרעיני

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

דרמטי: המטוסים משמידים את הכור, מפקדי חיה"א עוקבים מרחוק • צפו

2005 עד תחילת 2007 – בתקופה זו מזוהה פעילות סורית חשאית בתחום הגרעין, ולאחריה נחשפים גילויים מודיעיניים משמעותיים, ומתבססת ההערכה כי בסוריה מתקיימת פעילות חשאית בנושא.

אגף המודיעין (אמ"ן) מתחיל להיערך להתמודדות עם האתגר: חטיבת המחקר מקימה צוות מחקרי גדול לזיהוי אינדיקציות שונות לעיסוק גרעיני בסוריה, ובמקביל מנתחת את האסטרטגיה הסורית בתחום הגרעין. כמו כן מכוונות יחידות האיסוף בקהילת המודיעין להקדיש משאבים לתחום הגרעין הסורי.

בתקופה זו אגף המודיעין מוביל למספר פרטים אשר מהווים את הבסיס לתקיפה:
הראשון, בסוף 2004 מומחים זרים מסייעים לפרויקט הגרעין הסורי – אגף המודיעין והמוסד משיגים פרטי מידע רגישים.
השני, בינואר 2006 עולה לראשונה האפשרות כי בסוריה מוקם כור גרעיני – נקודת מפנה חשובה בהבנת פרויקט הגרעין הסורי. בעקבות זאת אמ"ן משיג מידע איכותי על תחילת תהליך המתאים לבניית כור גרעיני.
השלישי, באפריל 2006 מזוהה מבנה הכור הגרעיני בעקבות עבודה מחקרית של אמ"ן. על עבודה זו נוספו נתונים מהקהיליה המודיעינית, שאפשרו זיהוי מבנים חשודים.
הרביעי, בנובמבר 2006 נרשמת פעילות נוספת בהתייחס לכור הגרעיני – במשך הזמן נחשפים נדבכים שונים, לרבות עיסוק סורי אינטנסיבי עם חומר גרעיני – הנדרש להפעלת כור גרעיני.
החמישי, תחילת 2007 עד ספטמבר 2007 – הובלת המאמץ הביטחוני להשמדת תכנית הגרעין הסורית.

בתקופה זו אמ״ן והמוסד מחזקים את מאמצי האיסוף ומביאים מידע מודיעיני ערכי ופורץ דרך בהפללת הכור. המידע מאשר כי הכיוונים עליהם הצביעו נכונים, וכי מדובר באתר גרעיני, ותורם לשני היבטים מרכזיים: להבנה כי סטטוס פרויקט הגרעין הסורי מתקדם מאוד, ולרתימת כל הגופים הביטחוניים לפעולה משותפת: המוסד, חיל האוויר וכלל יחידות אמ"ן.

הצוות שמתאגד מצליח, בין היתר, להכווין מאמצי איסוף מודיעין רחבים, להעריך במדויק את סטטוס הכור, לבצע ניתוח מערכתי כולל שיספק מידע טקטי ומודיעין אסטרטגי שאפשר את התקיפה האווירית ולבסוף, להמליץ על העיתוי המדויק של התקיפה.

ב-2006, מצליח אמ"ן להצביע על אתר חשוד במרחב דיר א-זור, ופועל בשני מישורים – המשך איסוף מידע איכותי והערכה מדויקת של סטטוס התכנית, ומתן המלצה לעיתוי תקיפה נכון.

בספטמבר 2007 הכור מושמד ללא יכולת שיקום.

רקע והכנות למבצע

כאמור, במשך שנתיים זיהו גורמי המודיעין של צה"ל את פרויקט הגרעין הסורי המתפתח באזור דיר א-זור, 450 ק"מ צפון מזרחית לדמשק. הם סיפקו מודיעין טקטי, מערכתי ואסטרטגי שאפשר את השמדתו והעריכו כי הכור יהפוך מבצעי לקראת סוף שנת 2007. הערכה זו הביאה בסופו של דבר להחלטת הדרג המדיני לממש תקיפה, על בסיס ניתוח מודיעיני מדויק של המערכות הקריטיות בכור.

חיל האוויר נערך לתקיפה בלוח זמנים קצר והתכונן אליה כמו גם לתרחישי הידרדרות והסלמה. דרך התקיפה שנבחרה לבסוף הייתה אחת ממספר האפשרויות שתוכננו ותורגלו בחיל האוויר, והודות ליכולת המבצעית הגמישה, התאפשרה תקיפה תוך 12 שעות מרגע קבלת הפקודה.

התקיפה
מעט אחרי חצות, הגיעו לחדר המצב האווירי ראש הממשלה, שר הביטחון, שרת החוץ, הרמטכ“ל, סגן הרמטכ״ל, ראש אגף המודיעין וראש אגף המבצעים. משם הם עקבו מקרוב אחר התמונה האווירית ואמצעי הקשר. נתיב הטיסה כלל תכנון קפדני של צריכת הדלק, ביצוע בחתימה נמוכה ובדממת אלחוט בהשתתפות מטוסי סופה ורעם, וכן אמצעי חימוש מסוגים שונים. המבצע, שהחל בשעה 22:30, הסתיים עם שובם של מטוסינו לבסיסם בשעה 02:30 לפנות בוקר.

התוצאות
אגף המודיעין העריך כי הכור נפגע ללא יכולת שיקום. צה"ל נערך להסלמה והידרדרות הן ביכולת ההגנה לעורף, והן ביכולות מבצעיות. לאור רגישות ביטחונית גבוהה הוחלט שלא לפרסם את דבר התקיפה בזמן אמת. הצלחת המבצע נמדדה אז ונמדדת גם היום בשלושת המרכיבים שהוגדרו להצלחה על ידי הרמטכ"ל: השמדת הכור, מניעת הידרדרות וחיזוק ההרתעה.

להשמדת הכור משמעות נוספת – לימים דיר א-זור, בה היה הכור, נכבשה בידי מחבלי המדינה האסלאמית. הימצאות כור גרעיני בשטחם הייתה יכולה להביא לכלי מסוכן בידיהם, וכתוצאה מכך להסלמת המצב האזורי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture