סגן ראש העיר ויו"ר ועדת התנועה שמואל גרינברג: "ישבנו עם משרד התחבורה שעות על התוכניות, הם חזק בעניין ועד סוף השנה צריכים לסיים את התוכניות, מה שמנחה אותנו הוא להביא לכך שהקו יהיה הכי קרוב להכי הרבה אנשים"

"מסילת בית שמש: תבוצע עבודה משותפת של משרד התחבורה ואגף התקציבים שתבחן חלופות שונות לפתרונות הסעת המונים מירושלים לבית שמש מתוך כוונה לסיים את העבודה עד לסוף שנת 2018. תקצוב עבור תכנון סטטוטורי יוקצה ע"י אגף התקציבים בהתאם לחלופה שתוסכם ע"י הצדדים".

אם קראתם את הקטע הקודם ואתם חושבים שאנו מביאים אותו מתוך פרסום שיווקי של הרכבת או כל גוף אחר שלא מחובר למספרים, נגלה כי מדובר לא פחות ולא יותר אלא בסעיף מתוך ספר התקציב של מדינת ישראל לשנת הכספים 2018, כך שאם מישהו רוצה לדעת האם רכבת הקלה של בית שמש היא קוריוז או תוכנית עם שיניים, יבין כבר מסעיף זה שבמשרדי האוצר והתחבורה לוקחים את הנושא ברצינות רבה, ויש להם גם יעדים, סיום התוכניות עד סוף השנה הנוכחית.
ביזנעס שימושי
הרעיון להתחיל עם רכבת קלה לבית שמש עלה במשרד התחבורה אחרי שהתברר להם כי ברשותם מסלול של פסי רכבת מיותר ומיותם. בעוד כחצי שנה אמורה לצאת לדרך הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים, ועם תחילת הפעלתה מסלול הרכבת הישן מבית שמש לירושלים לא יפעל עוד, הווי אומר שמבית שמש ועד ירושלים יש פסי רכבת מיותרים, וכך נפל הרעיון לאמץ את הפסים האלו עבור הפעלת רכבת קלה מבית שמש לירושלים, ועל הדרך להכניס את הרכבת הקלה גם לבית שמש וגם למרכז ירושלים.

אבל לסגן ראש העיר ויו"ר ועדת התנועה שמואל גרינברג הנמצא עמוק בתוך הפרויקט הזה, וקיים כבר ישיבות רבות עם אנשי תוכנית-אב לתחבורה של משרד התחבורה, יש בכלל סיפור אחר: "זה יכול להיות שהרעיון החל להתגלגל עם הידיעה כי הקו הישן מבית שמש לירושלים לא יפעל עוד, אך בפועל כלל לא ברור שישתמשו עם פסי הרכבת של הקו הישן לירושלים".

"למעשה", מגלה לנו גרינברג, "יש שלש חלופות, החלופה המדוברת של מסלול על קו הרכבת הישן, מסלול נוסף שבנוי ברובו על קו הרכבת הישן אבל עם תיקונים רבים, הווי אומר שהקו הישן שנעשה בתנאים של פעם ארוך ומפותל, עם הטכניקה של היום ניתן לחצוב בכמה מקומות בהרים ולקצר את זמן הנסיעה משמעותית, ויש גם את האופציה השלישית והוא שהקו יעבור על תוואי כביש 39 ויהיו לו תחנות גם בצור הדסה וגם בביתר עלית, כך שלקו יהיו שימושים נוספים".

כשעוסקים אנו בשלב האופציות, מספר גרינברג כי גם בתוך בית שמש נבחנות כמה אופציות להעביר את הרכבת הקלה, ולדבריו "השבוע הייתה לנו ישיבה ארוכה עם משרד התחבורה בנושא, הקו אמור להתחיל בתחנת הרכבת, לעבור בתוך העיר הוותיקה ולהגיע עד סוף רמה ד' ורמה ה', אבל השאלה היא היכן הקו יעבור בתוך העיר, יש אפשרות שהקו יחצה את נהר הירדן, יש אפשרות דרך הכביש החדש נהר הדן (כביש 5) שנמצא לקראת סיומו, וישנה אפשרות שלישית והיא שהקו יעבור דרך כביש 10 שלפי התוכנית הוא אמור להיות כביש פנימי בתוך בית שמש כאשר גם מצידו השני אמורות להבנות שכונות לבית שמש".

"זו החלטה לא קלה" ממשיך גרינברג, "ישבנו עם הצוות של משרד התחבורה, העלנו רעיונות לפה ולשם, נבחנו עדיפויות, אך מה שמנחה אותנו הוא להביא לכך שהקו יהיה הכי קרוב להכי הרבה אנשים, וזו המטרה המרכזית של הרכבת הקלה לפשט את הנסיעה ולהפוך אותה לקלה ומהירה, וגם ידידותית לסביבה".

גרינברג מוסיף: "מדובר בסוג של רכבת שהוא רב תכליתי, בתוך בית שמש הרכבת תפעל על בסיס של חשמל, כמו הרכבת הקלה בירושלים, שזה נקי יותר וידידותי יותר לסביבה, אבל כאשר הרכבת תצא מהעיר, היא תחליף מנוע ותפעל על מנוע דיזל. כך הרכבת תמשיך עד ירושלים, ולקראת הכניסה לירושלים היא שוב תתחבר למערכת החשמל ותמשיך בתוך ירושלים עד מרכז העיר ובהמשך עד הכותל המערבי".

"לפי התוכנית עד סוף השנה הנוכחית צריך לסיים את בדיקת החלופות והגשת התוכניות למשרדי האוצר והתחבורה, מבחינתם יש נכונות גבוהה לתקצב את הפרויקט, ומשכך בשנת 2019 כבר יתחילו בביצוע, שאמור לקחת כמה שנים, תלוי כמובן באיזה מסלול יבחרו מחוץ לעיר, אם זה המסלול הישן של הרכבת שזה פחות עבודה, או המסלול של ביתר-עלית וצור-הדסה שזה כבר יותר מורכב, אך מה שברור שיש נכונות ויש רצון לקדם את הפרויקט הזה והכי חשוב גם לתקצב אותו, ומשכך נראה כי הדרך סלולה בפנינו", מסכם גרינברג ומבחינתו מדובר במתנת-חג לתושבי העיר.

מקור: http://bizzness.net/