אילוסטרציה. Nati Shohat/Flash90

ספינות החינוך במעיינות הבעש"ט: כיצד להתייחס לחלום רע של ילד?

גם כאשר קיימת מציאות אמיתית, הילד מחובר רק לכח הציורי שבמציאות. כח הדמיון של הילד חזק יותר, והוא השתמשות בכח הציורי של המוח, מבלי שהכח הציורי יהיה מחוייב למציאות • חלק שלישי בסדרת המאמרים החדשה באתר על החינוך בתורת הבעש"ט

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הילד מתעורר באמצע הלילה בבהלה, ומחפש את המיטה של האמא, להכנס למיטה ולהרגע. מה ההסבר לכך?

בתחילה עלינו לדעת, באיזה צורה הילד מרגיש את החלום. החלום שייך כידוע לכח הדמיון של האדם, כח שמפותח אצל הילדים, ברמות גבוהות ביותר.

הקשר בין כוח הזכרון לכח הדמיון

וכמו שאומר רבי פנחס מקאריץ זי"ע בספרו "אמרי פנחס": "קטן הוא בעל זכרון יותר, שיש לו כח הדמיון. וכשיגדל יש לו כח החכמה ואינו זוכר כל כך, וכשיזקין יש לו יותר כח החכמה, כי תלמידי חכמים כל זמן שמזקינין דעתם מתיישבת עליהם ואז שוכח יותר".

כוח הדמיון – הוא כח חיצוני של השכל

במילים אחרות, כח הדמיון הוא סוג הגילוי של הכח השכלי, כאשר אין לו את הכלים המתאימים להתפתח בו. כח השכל, הנקרא כח החכמה, מתייחס רק למציאות האמיתית כאל מציאות, ואילו אל החלק בה הוא מצטייר לעין, הוא משמש חשיבות משנית אם בכלל. כך למשל, כאשר חסיד בא ל'טיש' עם ילדו הקט, אז הילד ישים לב רק לחלק בה המראה מצטייר לנגד עיניו – המון המון חליפות שחורות, שמהם מבצבצים ראשים רבים, מראה זה קשור למציאות החיצונית ביותר הנראית לעין, וחיצוניות זו יכולה גם להופיע במחזה החלום לפי הדמיון, מכיון שהדמיון אינו קשור בהכרח למציאות אמיתית, ולכן ניתן לשחזרה בלי סוף במחשבת הדמיון.

לעומת זאת האב רואה כאן התאספות של יהודים, שבאו למטרה מסויימת – עבודת ה', הוא רואה מלכות שמים, הוא מרגיש רוח קדושה וטהרה החופפת על קהל החסידים. ראיה זו שהיא ראיה רוחנית, חודרת דרך כלי החכמה של המוח, ולכן הוא יכול לחזור ולהופיע רק כשתחזור ותשרה על הצופה אותה רוח קדושה עצמה, מה שמצריך מאמץ מקדים כמובן, שאינו כח של דמיון אלא כח רוחני פנימי, ורוח קדושה זו אינו יכול להופיע בחלום בעלמא, רק אם לשינה קדמה קבלת עול מלכות שמים עם רוח קדושה אמיתית.

חיבורו של הילד לכוח הציור

במילים אחרות, גם כאשר קיימת מציאות אמיתית, הילד מחובר רק לכח הציורי שבמציאות. כח הדמיון של הילד חזק יותר, והוא השתמשות בכח הציורי של המוח, מבלי שהכח הציורי יהיה מחוייב למציאות כל שהוא.

האמת היא, אגב, שבמובן מסויים, לכל אחד יש בתוכו חלק ילדותי, המתעורר בהתאם לדרגתו הרוחנית של האדם. שכן כל העולם בכללותו משולב מדמיון ומציאות. המציאות האמיתית של העולם, זו שמחוייבת בכח השכל, היא הקדוש ברוך הוא, המחיה ומהוה את העולם. שכן כל נברא שהוא מחודש מאין ליש, מוכרח שיהיה כח תמידי המחיה ומהוה אותו בכל עת מחדש מאין ליש. לעומת זאת הנטיה הטבעית שלנו היא להתבונן תמיד בכח הציורי של העולם, המחזה בו הוא נראה לעיננו, הגובה הרוחב והגודל החיצוני של כל נברא, הצבע והצורה בו הוא נראה לעיננו, במקום להתבונן בכח המציאות האמיתי של העולם.

עבודתו של האדם היא להגביר את כח השכלי – הרואה רק במציאות אמיתית ונצחית כמציאות אמיתית, ואילו אל המציאות החולפת ועוברת הוא מסתכל ככח דמיוני, שכל כוחו אינו רק באחיזת עינים.

מסיבה זאת אצל הילד, שכח השכל שלו עדיין לא התפתח כראוי, כח הדמיון שווה לכח השכל המציאותי ולעיתים אף גובר עליו. זו הסיבה שמחזה החלום נראה אצל הילד מוחשי מאוד, ובצדק הוא נבהל מהחלום אותו רואה.

כח הדמיון ככלי לכוח השכל

אמנם יש לציין, כי כח הדמיון אינו כוח פסול כלל ועיקר. כאשר משתמשים בכח הדמיון, כטפל למציאות אמיתית, דהיינו כדי להשתמש בו כסולם למציאות אמיתית קיימת, למשל חסיד המקושר לרבו בכל נימי נפשו, והתנהגותו היא בצורה שמדמה בכל עת שרבו עומד מולו, הרי דמיון זה הוא אמיתי, שכן הדמיון אינו מתייחס לגוף של הרבי שהוא מוגבל, אלא לרוחו וקדושתו שאינם מוגבלים, ואכן חופפים עליו בכל מקום שהוא, לפי דביקותו ברבו. ואכן בספרי הקבלה מוסבר כי כח הדמיון הוא כח נעלה ורוחני מאוד כשמשתמשים למטרות נעלות כאלו או אחרות.

אדם המשתמש בכח הדמיון שלו תמיד בצורה כזאת, אזי גם כוחות החלום שהם על ידי כח הדמיון הם כוחות נעלים וקדושים, וכמו שאומר רבי נחמן מברסלב זי"ע בליקוטי מוהר"ן:

כי חלום על ידי מלאך, זה בחינת אדם, בחינת (בראשית א): "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו". 'כדמותנו' – זה כח המדמה, שהוא בצלמנו בבחינת מלאך, בחינת חלום על ידי מלאך, כי בשעת שנח המח מסתלק, ואין נשאר רק בחינת כח המדמה, וכשהמחין זכים, אזי גם הכח המדמה שנשאר הוא בבחינת מלאך, בחינת: כדמותנו בצלמנו – שהכח המדמה הוא בצלמנו, בבחינת מלאך כנ"ל, בחינת חלום על ידי מלאך וזה בחינת אדם, כמו שכתוב: "נעשה אדם" וכו'.

בשעה שהילד יושן, אז כוח הדמיון – שמפותח אצלו בלאו הכי, מקבל כוחות מחודשים ואין סופיים, זאת כשכח השכלי – שחלש אצלו בלאו הכי, אינו מופעל כמעט.

זאת הסיבה, שכוחות החלום, שנובעים מהתפתחות בלתי מוגבלת של כוחות הדמיון, נראים לילד כמציאות ממשית. מצוי ביותר שילד מתעורר משינתו אחוזה בהלה, ובוכה בכי מר מכח המחזה הדמיוני שראה בשינתו.

אך למרות שבמידה מסויימת הילד צודק בבהלתו הדמיונית, יש כח להורים לבטל את כוח החלום. כאשר האב או האם מבקשים מהילד שיספר להם את החלום, והילד משתף בחלומו את האב והאם, הוא בעצם מחבר את כח הדמיון שלו עם הכוח של האב והאם, המעניקים לחלום את הפרופורציה האמיתית שיש להעניק לו – דמיון בעלמא, ובכך הילד מתחיל להרגע.

עם זאת לפעמים – בהתאם לגילו של הילד – הילד אינו נרגע, וכאן השאלה האם יש לאפשר לילד לישון במיטתם של ההורים, או לא? על כך בגליון הבא.

"המאמר נערך לדפוס על ידי חברי מערכת "יסוד החסידות". להרשמה ולקבלת מגוון גליונות מאמרים וביאורים על דרך החסידות, ספרי החסידות ואורה המיוחד השווה לכל נפש – הירשמו עוד היום בכתובת הדוא"ל [email protected]"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כנראה שכחתם לקשר למאמרים הקודמים שבסדרה http://www.jdn.co.il/breakingnews/970644

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture