צילום: פלאש 90

הרמטכ"ל: "ביצענו תקיפות רבות מעבר לגבול; האיראנים חוששים להתקרב"

הנוכחות האיראנית בסוריה בירידה, מניעת התעצמות חיזבאללה בעליה, אין על ישראל איום קיומי וצה"ל ממשיך לפעול בצפון גם אחרי הפלת ה-F16: הרמטכ"ל בהתייחסות לסוגיות הבוערות של הפרק • ומה הסיכוי למחלמה בחודשים הקרובים?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הרמטכ"ל רב אלוף גדי אייזנקוט העניק ראיון חג מיוחד ל'מעריב' במהלכו התייחס בהרחבה למצב המתוח והמורכב באזור בכלל, עם דגש על ההקשר הישראלי בפרט.

על המאמצים למניעת התחמשותה של איראן בנשק גרעיני: "היעד הוא למנוע מאיראן יכולת גרעינית לתמיד. השאלה היא מה משרת את זה בצורה הטובה ביותר. סביב ההסכם התפתח ויכוח אם הוא טוב או רע. אין ויכוח שהוא לא מספיק טוב. שיש בו לא מעט חורים. אבל הוא בכל זאת יצר תפנית אסטרטגית – עצירה של תוכנית הגרעין ל–12–14 שנה, עם פיקוח בינלאומי וגלגול לאחור של חלק מהיכולות. אבל יש גם חצי הכוס הריקה: החזון האיראני הוא להשיג יכולת גרעינית. בינתיים הם עוצרים אותו לפרק זמן. השאלה היא אם ההחלטה של 12 במאי תביא להגברת הלחץ ולשיפור הפיקוח או לביטול ההסכם. וגם כשאומרים לבטל, למה הכוונה? זה לא הסכם בין שני צדדים אלא של המעצמות מול איראן. ולכן אין תשובה חד–משמעית".

על האפשרות שסעודיה תפתח גם היא נשק גרעיני: "הנחת היסוד היא שאנחנו לא יודעים הכל. במציאות המורכבת במזרח התיכון, כל מדינה שואפת לעמדת יתרון שתגן על האינטרסים שלה. עלינו לכוון את מאמצי האיסוף שלנו ליכולות ולאיומים שסביבנו. הסעודים אומרים בקול רם שאם איראן תגיע ליכולת גרעינית, אז גם הם. זה אומר, להבנתי, שאין להם יכולת כזו. אבל זו מדינה עם משאבי ענק. אם יחליטו שהם רוצים להגיע ליכולת כזו, לא תהיה להם מגבלה – לא של תקציב, לא של טכנולוגיה ולא של יכולת".

על השת"פ מאחורי הקלעים עם סעודיה: "שיתופי פעולה מודיעיניים וביטחוניים מתקיימים עם מדינות שיש לנו איתן הסכמי שלום. יש שיתופי פעולה סמויים. לא הייתי אומר שיש ברית. יש זהות אינטרסים. האינטרס המשותף לישראל ולסעודיה הוא מול האיום האיראני, האיום הסוני–פונדמנטליסטי. יש אינטרס משותף ליציבות אזורית, ויש לנו בעלת ברית משותפת – אמריקה. המציאות השתנתה, וגם החשיבה שלא ניתן לשתף פעולה בגלל הבעיה הפלסטינית קהתה קצת".

אייזנקוט נשאל האם צה"ל פעל בצפון לאחר הפלת מטוס ה-F16, והשיב: "כן. זו מערכה מאוד אינטנסיבית שמביאה לידי ביטוי את היתרונות שלנו כצבא, את העליונות המודיעינית, האווירית והמבצעית שלנו במזרח התיכון, את האופן שבו אנו נתפסים כמדינה עוצמתית ומדויקת. צה"ל פועל מסביב לשעון כדי לקדם את האינטרסים שלנו, למנוע מהאויב להשיג יכולת מתקדמת. העובדה שאזרחי ישראל חיים בשקט בשנים האחרונות מעידה על הצלחת דפוסי הפעולה שלנו. לצערי, הסוגיות האלו עולות לסדר היום כשיורים עלינו טילים, אבל בין לבין יש פעילות – באוויר, במים ובממדים אחרים – שמאפשרת להמשיך בשגרת החיים. זהו האתגר שלנו כצבא".

על ההתבססות האיראנית בסוריה: "הנוכחות האיראנית בסוריה דווקא ירדה בשנים האחרונות, עקב רצונם להפחית את מספר הנפגעים. בעבר היו 3,000 אנשי צבא, היום פחות. אבל הם מצאו פטנט אחר: באופן הדרגתי בנו כוח של מיליציות – שיעים מעיראק, פקיסטן ואפגניסטן. 10,000 לוחמים שמקבלים מאות דולרים. הם לא יכלו לחלום על משכורות כאלה בארצות שלהם. הפיקוד האיראני שם מניע אותם בתוך סוריה. ויש שם גם שליש מהכוח הסדיר של חיזבאללה. סך הכל מדובר בכ–20 אלף איש שסרים למרותם.

בחצי השנה האחרונה המגמה בסוריה התהפכה. 'המדינה האסלאמית' מובס, והאיראנים הבינו שהולכים כעת לשלב ב', למציאות אחרת, שהיא חלק מהחזון שלהם, מחלומם להשיג הגמוניה שיעית במרחב. הם מבינים שיש להם הזדמנות לבסס בסוריה, יותר מבכל מדינה אחרת במזרח התיכון, את היכולות שלהם – אוויר, יבשה, ים, מודיעין. הם משקיעים בסוריה הרבה מאוד כסף. הם רצו לבסס בה כוחות גדולים וקיוו לבנות יכולות אחרי קבלת נמל ובסיסי אוויר לאורך הגבול. את זה אמרנו שלא נאפשר. אנחנו פועלים כבר חודשים ארוכים לטפל בעניין הזה. בשנה האחרונה הייתה פעילות משמעותית מאוד כדי לא לאפשר התקרבות לגבול שלנו. בשורה התחתונה: הם לא מעיזים להתקרב לגבול שלנו, כי הם יודעים שישלמו מחיר כבד. מעבר לאותה תקיפה, היו תקיפות הרבה יותר משמעותיות של אתרים ובסיסים. המל"ט האיראני למעשה הוא קו פרשת המים מבחינתנו. זו הפעם הראשונה שאיראן שולחת יכולת מבצעית לתוך שטח מדינת ישראל".


בוידאו: רגע התרסקות המטוס כפי שתועד ע"י מצלצות האבטחה

על המדיניות הישראלית ביחס לסוריה: "מאז פרוץ מלחמת האזרחים לפני שבע שנים אנחנו נמנעים ממעורבות ישירה, מסייעים בהבסת אל–קאעידה ודאע"ש, יוצרים שכנות טובה לאורך הגבול ומונעים התבססות איראנית. דאע"שהוא תופעה מדהימה של גלובליזציה וטרור, ולכן מדובר באיום חמור. מי שחושב שהתופעה הזו רצויה בגלל המלחמה באסד טועה טעות חמורה. מבחינת הפרספקטיבה ההיסטורית, צריך לחשוב לאן דאע"ש היו יכולים להגיע אם לא היו נבלמים. נבנתה קואליציה גדולה יותר מזו שניצחה את היטלר, כולל האמריקאים והרוסים, שהציבה לעצמה מטרה להביס את 'המדינה האסלאמית'. כרעיון, הם עדיין קיימים ובועטים ולהערכתי ימשיכו לעשות זאת במזרח התיכון ובעולם. הבסת דאע"ש היא אינטרס משותף לישראל, לאיראן, לטורקיה, לרוסיה ולארצות הברית".

על ההתעצמות המבהילה של חיזבאללה: "האמירה שאפשרנו לחיזבאללה להתעצם היא לא נכונה. מניעת ההתעצמות התגברה מאוד בשלוש–ארבע השנים האחרונות. נכון שיש קושי גדול להרתיע מדינות וארגונים מלהתעצם, אבל יש מרחב פעולה אדיר לצמצם התעצמות. צמצמנו את ההתעצמות של חיזבאללה וגורמים שליליים בסוריה בצורה מאוד משמעותית. יש מאות רבות של פעילויות בנושא. התוצאה היא שלחיזבאללה אין יכולת לשים חימוש על מטוס או לקחת טיל שיפגע במטרת נקודה אצלנו. ולנו יש עשרות אלפי יכולות".

אייזנקוט נשאל האם השגת יכולת כזו היא קו אדום ומצדיקה מהלומת מנע, והשיב: "השאלה היא אם יש להם יכולת בוטיק או חרושתית. אם זה עניין של כמה טילים, זה דבר אחד. אם מדובר בהיקפים גדולים שעלולים לגרום נזק אסטרטגי לישראל, זה עניין אחר. ואנחנו לא קרובים לשם. אני לא רואה בחודשים הקרובים, שנים 2018 ו–2019, איום כזה. אני יכול לראות ניסיונות, ואנחנו פועלים כדי למנוע אותם. יש לנו היכולות המתקדמות בעולם: איסוף, תקיפה של אלפי מטרות ביממה. להכניס כל פגז וכל טיל למטרת חלון. מעט מאוד צבאות יכולים לעשות זאת. יש לנו יכולות הגנה שאין לאף אחד בעולם: 'כיפת ברזל', 'קלע דוד', 'חץ'. האויבים מבינים את זה".

על הסוגיה הפלסטינית: "אבו מאזן בן 83, לא בריא, אבל אין סכנה לחייו. לישראל אינטרס מובהק שלרשות הפלסטינית תהיה הנהגה חזקה, מתפקדת ויעילה, ורצוי שתהיה איתנו ביחסים טובים. ביהודה ושומרון יש 2.8 מיליון פלסטינים ומישהו צריך לנהל את חייהם. בהיעדר כתובת, לא קשה לדמיין מה יהיה שם. אנחנו לא רוצים שתהיה שם קריסה בריאותית, חינוכית וערכית, בלי חוק וסדר, בלי בתי משפט ומשטרה. בלי כל אלה תהיה מציאות כאוטית…אנחנו מאוד–מאוד לא אוהבים את הכתובת בעזה, אבל מעדיפים כתובת. הוויכוח אם להפיל את שלטון חמאס מבטא את מורכבות העניין: או–קיי, תפיל את שלטון חמאס ותקבל סומליה בעזה".

האם יש באמת איום קיומי על ישראל? "אני לא רואה שום איום קיומי על מדינת ישראל. מבחינה צבאית, ישראל בלתי מנוצחת. למרות הקיצוץ במילואים, יש לנו הצבא הגדול במזרח התיכון. יותר גדול מהצבא הטורקי. אלה לא דברי רהב, אני מכיר את היכולות שלנו. כששואלים ממה אני מוטרד, אני עונה מהאפשרות ששוליים צעקניים יהפכו לקול מרכזי יותר".

על הטענות לפיהן פרשת אלאור אזריה החלישה את כוח ההרתעה של צה"ל ומונעת מחיילים להגיב ביד קשה במהלך אירועי טרור, אומר אייזנקוט: "כל האמירות האלה הן קשקוש מוחלט ואינן חדשות, נשמעות שוב ושוב מ–1995", הוא תוקף. "דברים נאמרים מתוך רצון לקדם אג'נדות שקריות. רוני נומה הניח לפני כשבועיים סיכום תפקיד ובו הנתון שבתקופתו הרגנו 249 מחבלים וארבעה לא מעורבים. בשמונה השנים שלפני נומה הרגנו 115 מחבלים. אני לא אוהב להשתמש במבחן הדם, אבל הנתון מעיד שצה"ל מפעיל הרבה מאוד כוח ומחויב לפגוע בטרור".

על הסיכויים למלחמה במהלך השנה האזרחית הנוכחית: "המשוואה מורכבת. מצד אחד, המאזן האסטרטגי של ישראל הוא המשופר ביותר. מצד שני, יש נפיצות גבוהה מאוד בחמש חזיתות – לבנון, סוריה, יו"ש, עזה ודאע"ש סיני – בנוסף לאיראן. אני לא מזהה רצון של מישהו מהאויבים שלנו לבצע התקפה ישירה. לעומת זאת, הסבירות להסלמה ב–2018 עלתה מאוד כתוצאה משורה של וקטורים בזירה הפלסטינית, רצון איראן להתבסס בקרבת הגבול בסוריה, המאמץ של חיזבאללה להצטייד ביכולת מדויקת של טילים ונ"מ, ושל חמאס לפגוע בריבונות שלנו. בשנה האחרונה טיפלנו בשבע מנהרות ונטפל בעוד. היעד שהצבתי לצה"ל לשנה זו הוא לאתר ולסכל את כל המנהור – ונעשה זאת. נסיר את איום המנהרות עד סוף 2018".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture