'צעדת השיבה': הפלסטינים מדווחים על 7 הרוגים; צה"ל: 17 אלף מפגינים

אלפי מפגינים מפלסטינים התפרסו בחמישה מוקדים ברצועה סמוך לגדר עם ישראל. דובר צה"ל "חמאס שלח ילדה בת 7 לעבר הגדר". שר הביטחון "מי שיתקרב לגדר מעמיד את עצמו בסכנה". צה"ל נערך בכוחות מתוגברים למניעת חדירה לישראל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

17 אלף פלסטינים התאספו היום (שישי) בכמה נקודות חיכוך לאורך גדר הגבול ברצועת עזה, במסגרת "צעדת המיליון" עליה הכריז חמאס לציון יום האדמה. כוחות צה"ל פתחו באש טנקים והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות, על מנת להרחיק את המפגינים מהגדר. בעזה מדווחים כי שבעה פלסטינים נהרגו בעימותים, ופלסטיני נוסף נורה למוות לפנות בוקר לאחר שנחשד שהניח מטענים סמוך לגדר המערכת. משרד הבריאות הפלסטיני הודיע כי יותר מ-500 נפצעו בהפגנות והם פונו לבתי החולים ברצועה, אך חשוב לציין כי הפלסטינים מגדירים כפצועים גם כאלה שנפגעו קלות משאיפת גז מדמיע וכדומה בכדי להגדיל את מספר הפצועים, בפועל מירי צה"ל ישנם כמה עשרות פצועים מירי לעבר פלג גוף תחתון.

מדובר צה"ל נמסר כי "-17,000 פלסטינים מצויים בחמישה מוקדים לאורך הגדר. הפלסטינים מבעירים צמיגים, משליכים בקבוקי תבערה ומיידים אבנים לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל. הכוחות מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לעבר מספר מסיתים מרכזיים".

"צה"ל נערך מראש בכוחות גדולים וערוך לפעול בתרחישים שונים. לא נאפשר פגיעה בריבונות ישראל או בתשתיות ההגנה בגדר. כוחות צה"ל ערוכים בשטח. ארגון טרור חמאס מסכן את תושבי הרצועה והופך אותם כסות לפעולות טרור. על ארגון הטרור חמאס אחריות לכלל האירועים והשלכותיהם"

מדובר צה"ל נמסר עוד כי במהלך ההפגנות זוהתה ילדה בת 7 נשלחה על ידי החמאס לעבר הגדר למול כוחות צה״ל. כח צה״ל אשר זיהה שמדובר בילדה, קלט אותה ווידא שהיא חוזרת חזרה להוריה בצורה בטוחה. "ארגון הטרור חמאס משתמש באופן ציני בנשים וילדים, שולח אותם אל הגדר ומסכן את חייהם".

מפקד פיקוד הדרום אמר כי צה"ל מזהה ניסיונות לבצע פיגועים בחסות ההפגנות: "ממליצים לאזרחים שלא להתקרב ומזהירים את ארגון החמאס שאחראי לכל מה שקורה ברצועה מההשלכות״.

בשלב זה ההפגנות מתמקדות בחמישה מוקדים בהם המפגינים מבעירים צמיגים ומיידים אבנים לעבר הכוחות. בצה"ל שללו דיווחים פלסטיניים לפיהם מפגינים פרצו למעבר ארז ולחאן יונס בניסיון לפגוע במצלמות ולחצות את הגבול. מרחב הגדר הוכרז כשטח צבאי סגור.

אלפי חיילים, לוחמי מג"ב ושוטרים נפרסו באזור עוטף עזה ולאורך גדר המערכת, כחלק מההיערכות המוגברת. כמו כן, צה"ל הקים סוללות עפר והציב גדרות תיל כדי להקשות על ניסיונות הסתננות משטח הרצועה. הכוחות צוידו באמצעים לפיזור הפגנות, כדי להימנע ככל שניתן משימוש בנשק חם, ומספר גדול של צלפים נתפרס לאורך הגדר כדי לבצע ירי מדויק במידת הצורך.

מצדה השני של הגדר הפלסטינים הקימו חמישה מרכזי התכנסות, ובהם אינספור אוהלים לאורך גבול רצועת עזה – מבית חאנון ועד רפיח, במרחק עד קילומטר מגדר הגבול עם ישראל. נקודות ההתכנסות חוברו למים וחשמל, וצפויה אספקה סדירה של מזון ושירותים נוספים, בהם הסעות ממרכזי הערים ברצועה. גם במשרד הבריאות בעזה העלו את רמת הכוננות.

המארגנים קראו לקהל הרחב לבוא לתהלוכה ולשמור על מחאה שקטה ובלתי אלימה. כמו כן, הודיעו המארגנים כי אין תכנון בשלב זה לצעוד לכיוון גדר הגבול עם ישראל ולחצות אותה. עם זאת ציינו כי בסופו של דבר העם הפלסטיני הוא שיחליט על גורלו ומהלכיו. אמש אמר סגן מנהיג חמאס ברצועה חליל אלחיה כי ההפחדות והאיומים של ישראל לא יסיטו את העם הפלסטיני מהשיבה למולדתו פלסטין.

ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, שיבח את המפגינים ואמר כי הצעדה היא בגדר תחילת השיבה לפלסטין, כלשונו. "אנחנו מודיעים שלא נקבל את נושא השיבה כסמל בלבד", הצהיר. "אנחנו פועלים בכל הרצינות להשיג זאת בכל הדרכים. עמנו פותח ביוזמה המחודשת ומציב את הנושא על סדר היום. לא נכיר בישות הציונית ולא נוותר על אף שעל מאדמת פלסטין. אין ויתור על ירושלים – היא שלנו. אין פתרון בלי זכות השיבה".

מנהיג חמאס בעזה יחיא סניוואר הגיע אף הוא לאחד ממוקדי ההפגנות בחאן יונס. "התהלוכות היום הן מסר של העם הפלסטיני למפעילי המצור כדי שיעשו חישוב מסלול מחדש", אמר.

שר הביטחון אביגדור ליברמן קרא היום לתושבי עזה שלא לשתף פעולה עם קריאות חמאס להפגין. "לתושבי עזה – הנהגת חמאס משחקת בחיים שלכם", צייץ ליברמן בערבית בחשבון הטוויטר שלו. "כל מי שיתקרב היום לגדר מעמיד את עצמו בסכנה. אני מציע לכם להמשיך בחייכם ולא להשתתף בפרובוקציה".

אלון שוסטר, ראש המועצה האזורית שער הנגב, שיגר מסר הרגעה לתושבים המתגוררים ביישובים הסמוכים לגדר. "צה"ל מוכן לאירוע הקרוב ולאלו שיבואו אחריו", אמר. "שגרת החיים והביטחון שלנו הינם מטרה מרכזית של צה"ל ושל כוחות הביטחון. אנו מצפים שהאירוע יתנהל עם השפעה קטנה עלינו, ככל הניתן. אין כל החמרה בהנחיות ההתנהגות ביישובים ובכבישי האזור. ובכל מקרה- צוותי החירום של המועצה כמו גם של הישובים, מוכנים בחג זה, כמו בכל תקופה אחרת. המועצה עומדת בקשר ישיר עם צה"ל וכוחות הביטחון".

במקביל לאירועים בעזה מתנהלים עימותים בין עשרות פלסטינים לבין כוחות הביטחון במחסום בית אל ליד שכם. המפגינים הבעירו צמיגים ומיידים אבנים לעבר הכוחות. צה"ל ומג"ב משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות. עימותים מתנהלים גם בשכונת באב זאוויה בחברון ליד חסם שוטר.

צילומים ווידאו: דובר צה"ל / פלאש 90 / תקשורת ערבית / צילום ערבי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture