צילום: פלאש 90

הממשלה מציגה: הבנות עם האו"ם על גירוש מסתננים

ישראל הגיעה להבנות עם האו"ם בנוגע להעברת מסתננים מישראל למדינות שלישיות. ישראל תגרש כ-16 אלף מסתננים ותעניק מעמד ארעי לאלפים אחרים בתוך 5 שנים. מובילי המאבק לגירוש המסתננים מישראל תוקפים את המתווה "כישלון מוחלט של מדיניות הממשלה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אחרי מאמצים דיפלומטיים שנמשכו זמן רב – ישראל הגיעה היום (שני) להבנות עם האו"ם בנוגע להעברת מסתננים מהמדינה למדינות שלישיות. על פי ההסדר, ישראל תגרש כ-16 אלף מסתננים ותעניק מעמד ארעי לאלפים אחרים בתוך 5 שנים. בשל המתווה החדש תופסק ההוצאה בכפייה של המסתננים.

בין ישראל לבין נציבות האו"ם לפליטים סוכם כי יגורשו מהארץ למעלה מ-16 אלף מסתננים, בסיוען ובהתערבותן הישירה של מדינות מערביות. בתמורה, ישראל תתבקש להעניק מעמד ארעי בן חמש שנים ל-16 אלף מסתננים אחרים, בהתאם לקריטריונים שייקבעו בשיתוף פעולה בין ישראל לנציבות.

בלשכת ראש הממשלה אומרים כי המתווה מחולק לשלושה שלבים ומתפרש על פני חמש שנים, אשר בסיומן תשתפר באופן משמעותי מציאות החיים בדרום תל אביב ובשכונות.

כמו כן, ההסכם אושר על-ידי היועץ המשפטי לממשלה ועולה בקנה אחד עם הדין הבינלאומי והפרקטיקה המקובלת.

במקביל תוקם מנהלת מיוחדת שתעסוק בתכנית לשיקום דרום תל אביב. בראש המנהלת יעמוד אביגדור יצחקי וישולבו בה גם נציגי עיריית תל אביב ונציגי השכונות. התקציב והמשאבים שנועדו ליישום ואכיפת המתווה הקודם יושקעו בפיתוח ושיקום דרום תל אביב.

בנוסף, במסגרת ההבנות סוכם על ריכוז מאמץ לעודד פריסה גיאוגרפית מאוזנת יותר של האוכלוסיות שיישארו בישראל, תוך הכוונה תעסוקתית, הכשרה מקצועית, והתאמת מקומות עבודה.

בישראל רואים את ההסכם כחסר תקדים, זאת משום שהאו"ם לא ממהר להתערב באופן ישיר בהוצאה אקטיבית של מסתננים מתחומי מדינה, וזאת הודות לשיחות הדיפלומטיות שנערכו בחודשים האחרונים.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו ושר הפנים דרעי פעלו לקיום המתווה הקודם, אך בשל אילוצים משפטיים וקשיים מדיניים מצד המדינות השלישיות היה צורך להגיע להבנות חדשות ומשופרות שיבטיחו המשך יציאת אלפי מהגרים מישראל ומתן טיפול מקיף לבעיה".

לפני כשבועיים הוציא בג"ץ צו מניעה ארעי לגירוש המסתננים למדינות שלישיות בניגוד לרצונם. משמעות הצו: עד להודעה חדשה לא ניתן לגרש בכפייה מהארץ את מי שלא רוצה לעזוב מרצונו למדינה שלישית באפריקה. המדינה מיאנה לשתף את פרטי ההסכם מול רואנדה לאורך הדיונים בעתירה.

בעקבות שתי עתירות שהוגשו לבג"ץ בעניין גירוש המסתננים, עליהן חתמו 120 פונים, הודיע בג"ץ על צו מניעה זמני להסכמי ההרחקה ל"מדינות שלישיות" באפריקה. פסיקת בג"ץ מדגישה כי מדובר ב"צו ארעי", האוסר על המדינה לבצע הרחקה בפועל של מסתננים למדינות שלישיות. עם זאת, "הצו הארעי לא יחול על כל מי שמסכים לעזוב את הארץ מרצונו" – כלומר, מי שמעוניין לעבור למדינה שלישית בהתאם להסדר שכבר החל להתבצע, יוכל לעשות זאת בלא מניעה.

שפי פז, ממובילי המאבק לגירוש המסתננים מישראל, תוקפת את המתווה החדש להרחקת המסתננים ואמרה כי הוא "ביזיון למדינת ישראל ותוצאה ישירה של כישלון מוחלט של מדיניות הממשלה. ההצעה הזו הוגשה לראשי המאבק כעובדה מוגמרת והוצגה כ'ניצחון' תוך ציפייה שאנחנו ניתן לה את ההכשר המיוחל. תושבי דרום תל אביב ימשיכו את המאבק", הבטיחה פז.

חבר הכנסת אורן חזן (הליכוד) התייחס למתווה ואמר כי הממשלה התקפלה: "סוף ידוע מראש – המסתננים קיבלו הכשר בחסות החוק. הממשלה מנסה כעת למרוח את ההתקפלות שלה בעניין המסתננים במילים יפות שאין להן שום משמעות מעשית. בשורה התחתונה: קצת לחץ ציבורי והממשלה 'החזקה' הזו פשוט התקפלה. זה באמת היה יכול להיות מצחיק אם לא היה מדובר בנושא כל כך רציני וכאוב".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture