בישראל מעריכים: אין לסוריה מספיק נשק כימי כדי לאיים על ישראל

המתקפה הכימית בפרברי דמשק העלתה שוב את החשש מפני הפניית הנשק הכימי שבידי סוריה לעבר ישראל, אך במערכת הביטחון מרגיעים כי בידי אסד נותר נשק כימי שאינו באיכות מספקת לפגיעה בישראל, וכי ייקח לו שנים לשקם את צבא סוריה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

על פי הדיווחים מפרברי דמשק, משטר אסד תקף בנשק כימי מהאוויר, עשרות נהרגו ועוד מאות נפצעו, כאשר בין הנפגעים נשים וילדים. זו עדות נוספת לפעילות האכזרית של אסד נגד בני עמו, והאלימות שהוא מפעיל גם בעזרת אמצעי לחימה בלתי קונבנציונאליים.

התמונות הקשות מעלות שוב את השאלה – האם ישראל נמצאת תחת סיכון בחצר האחורית שלה? התשובה, כנראה שלא. על פי הערכות במערכת הביטחון, כולל גורמים במערב, מדובר על נשק כימי טקטי, כזה שהוא מקומי ואינו יכול להטיל איום משמעותי מעבר לתקיפות מקומיות כמו זו אתמול באזור דומא.

אזור דומא שבסוריה הפך בסוף השבוע האחרון לזירת קרבות, אחרי קריסת הפסקת האש על רקע הימצאות כוחות מורדים סורים באזור. משטר אסד, שחיזק את כוחו בחודשים האחרונים בסיוע סוריה, חיזבאללה ואיראן, החל בתקיפת האזור וניסיון הכיבוש שלו, ולמרות הכחשות נמרצות משעות הבוקר, הוטל גם מה שנראה כנשק כימי שפגע באזרחים. לא ברור מה בדיוק הופעל שם, אך דרך הפעולה זהה לפעולות דומות שביצעו אנשי המשטר בעבר.

כפי שזה נראה, הוטל מהאוויר החומר שפגע באוכלוסייה המקומית, מה שמלמד מעט גם על איכותו. ההערכות הן כי מדובר בנשק כימי שהוא טקטי ובייצור מקומי, שהוטל בצורה חובבנית יחסית ולא בצורה מדויקת וממוקדת. לפני כשנה תקפה ארצות הברית בירי טילים נרחב את הבסיס הסורי שממנו המריאו המסוקים של משטר אסד אשר הטילו גז בצורה דומה ופגעו גם כן בעשרות אזרחים.

יוחאי עופר כותב ב'מקור ראשון' כי בינואר 2014, לאחר ההסכם לפירוק סוריה מנשק כימי שעליו חתום נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, החליט הקבינט המדיני ביטחוני להפסיק חלוקה של ערכות מגן, בהתאם להצעת שר הביטחון משה (בוגי) יעלון. ההחלטה התקבלה בהתאם להערכות מערכת הביטחון, שלפיהן חלה ירידה משמעותית באיום ירי נשק כימי על ישראל.

הערכת מצב מחודשת שהתקיימה בשלהי 2014 הותירה את ההחלטה על כנה, ועד לימים אלו סבורים בישראל כי אין איום כימי על מדינת ישראל. למרות זאת, בפיקוד העורף ישנה היערכות לשעת חירום ותוכנית מוכנה של חלוקת ערכות מגן במקרה הצורך ברמת הגולן, למקרה של התקפות כימיות בקרבת הגבול הישראלי.

בעבר, כאשר ניצב בשאר אל-אסד על כרעי תרנגולת, הופעל נשק כימי נגד אזרחים. באותם ימים, שהמשטר היה מפורק ומדמם, ידע השליט הסורי לעשות שימוש ביכולות הקטלניות שעוד נותרו בידו, ואותת לכולם כי למרות שאיבד נכסים רבים כוחו במותנו – כך הוא הבהיר כי אינו קורס או מוותר כל כך מהר על השלטון והאחיזה במדינה. ידוע גם כי ארגוני המורדים והמדינה האסלאמית שלחמו בסוריה וצברו כוח, פעלו להשיג נשק בלתי קונבנציונאלי, כדי לעשות בו שימוש.

אירוע כמו זה שאירע בסוף השבוע בדומא, שבפרברי דמשק, מציב, כאמור, שוב פעם שאלות במערכת הביטחון, שנראה כי יש להן תשובות ברורות. ההערכות, הן בישראל והן במערב, כי מעל לתשעים אחוזים מהנשק שהיה ברשות אסד הושמד כבר לפני כארבע שנים, אולם בידיו נמצאת עוד יכולת כימית קטנה, שלא מהווה איום ממשי על מדינות ריבוניות.

"אין יכולת מדינתית או יכולת בלתי קונבנציונלית שמאיימת על מדינת ישראל", העריך לאחרונה קצין בכיר. הערכה זו פורסמה בעיתון 'מקור ראשון'. לדבריו, חומרי לחימה כימית הוצאו מסוריה וברשות אסד נשארה יכולת מינורית וחומרים מנטרלים – כאלו שעלולים להסב נזק משמעותי לבני עמו, כמו בתקיפה האחרונה בדומא אבל לא יותר מזה. הערכות בישראל באשר ליכולת הכימית זהות ליכולות הצבאיות האחרות מאז מלחמת האזרחים, וגם בחודשים הללו אחרי תקופת השיקום של אסד וההשתלטות שלו מחדש על חלקים נרחבים בסוריה. "ייקח להם שנים לבנות מחדש את היכולות הצבאיות שלהם", הוסיף אותו קצין.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture