בית הדין הבינלאומי בהג

מאות הרוגים בסוריה? בית דין בהאג: "לסיים את האלימות בעזה"

התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג התייחסה למתיחות בגבול הרצועה. הרמטכ"ל מינה היום את תת אלוף מוטי ברוך לעמוד בראש צוות הבדיקה מטכ"לי לבחינת אירועי ההפגנות בגבול רצועת עזה. האם חוסל עיתונאי או פעיל חמאס.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, התייחסה היום למתיחות בגבול הרצועה, על רקע הפגנות של ארגון הטרור חמאס סמוך לגדר המערכת. "יש לסיים את האלימות בעזה", הצהירה בנסודה בהודעה מיוחדת, בה ציינה כי על הצדדים לפעול להרגעת הרוחות באזור.

בפתח דבריה ציינה בנסודה כי היא עוקבת בדאגה אחר האירועים שהתרחשו בשבועיים האחרונים בגבול הרצועה, "במהלכם נהרגו לפחות 27 פלסטינים (על פי צה"ל, רובם מחבלים) ונפצעו יותר מאלף, כתוצאה מירי אש חיה של כוחות צה"ל". בנסודה הזהירה כי אלימות נגד אזרחים כפי שנצפית בעזה, כמו גם שימוש באזרחים כמגן אנושי למטרות צבאיות, עלולים להיות בגדר פשע על פי אמנת רומא המהווה מקור הסמכות לפעילותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי.

התובעת הראשית ציינה כי "המצב ב'פלסטין' נתון לבדיקה מעמיקה" של משרדה, ואף ציינה כי כל אירוע דומה באזור עלול להיות נתון לביקורת המשרד. "אני אף מודעת לכך שההפגנות ברצועת עזה מתוכננות להימשך", אמרה. "המשרד שלי ימשיך לעקוב ולתעד כל מקרה של ההסתה או שימוש בלתי חוקי בכוח. אני מפצירה בכל הנוגעים בדבר להימנע מהסלמה נוספת של המצב הטראגי הזה".

בנסודה אף הזהירה: "כל אדם המסית או עוסק באלימות, לרבות בעידוד ובתרומה בכל צורה אחרת לביצוע עבירות עלול להיות מועמד לדין בינלאומי".

הצהרתה של בנסודה מצטרפת להודעת האיחוד האירופי אתמול, שהתייחס להרג הפלסטינים ולטענתם בדבר מותו של עיתונאי מאש צה"ל. "הדבר מעלה שאלה רצינית לגבי השימוש המידתי בכוח באירועים", אמרו באיחוד. עם זאת הדגישו כי "יש לבדוק גם את הדיווחים על זריקת האבנים ובקבוקי התבערה על כוחות צה"ל, והניסיונות לפגוע בגדר".

"אני חוזרים על קריאתנו הקודמת לאיפוק מרבי", אמרו. "העדיפות צריכה להיות הימנעות מהסלמה ואובדן חיים. על הפלגים הפלסטיניים לפעול כדי לאפשר לרשות הפלסטינית לחדש את מלוא האחריות שלה בעזה, שהיא חיונית לשיפור מצבם של תושבי הרצועה", הדגישו. "האיחוד האירופי מוכן להמשיך לתמוך בתהליך בכל הכלים העומדים לרשותו".

מוקדם יותר היום מינה הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט את תת אלוף מוטי ברוך, ראש החטיבת התורה וההדרכה בצה"ל, לעמוד בראש צוות הבדיקה המטכ"לי לבחינת אירועי ההפגנות בגבול רצועת עזה. הצוות יכלול מוקדי ידע מתחומים שונים כדי לבחון את ההכנות להפגנות מבחינת הכוחות סמוך לגדר, וכן את תפקודם.

הרקע להחלטת הרמטכ"ל למנות את תא"ל ברוך (שבקרוב יועלה לדרגת אלוף במטה הכללי – א"ב) הוא הביקורת בזירה הבינלאומית ובשמאל הקיצוני על מדיניות הוראות הפתיחה באש של כוחות צה"ל. אל פעלו בקו הגבול מול מפגינים אלימים וניסיונות חדירה לשטח ישראל. כמות ההרוגים עליה דיווחו הפלסטינים, כ-30 בני אדם, ולמעלה מ-1,500 בשבוע האחרון, שימשו כבסיס לביקורת.

לביקורת התווסף האירוע בו לטענת הפלסטינים נורה למוות עיתוני פלסטיני שסיקר את האירועים סמוך לגדר, אירוע שנסיבותיו טרם התבררו. שר הביטחון אביגדור ליברמן טען כי מדובר בצלם שהפעיל רחפן מעל כוחות צה"ל, בעוד שבצה"ל מתעקשים כי לא מתבצע ירי לעבר עיתונאים. יצוין, כי בתמונות שהפיצו הפלסטינים נראה העיתונאי פצוע מירי כשהוא לובש שכפ"צ עליו נכתב: PRESS (עיתונות).

"צלם, לא צלם, מי שמפעיל רחפנים מעל חיילי צה"ל צריך להבין שהוא מסכן את עצמו", אמר אתמול שר הביטחון ליברמן בנוגע לאירוע. "היה שם מצעד טרור, אותם פעילי זרוע צבאית של חמאס מחופשים לאזרחים ניסו לפגוע באזרחי ישראל ובריבונות, לא נסכים לזה. ראינו עשרות מקרים שחמאס משתמש באמבולנסים. מתחפשים לאנשי הסהר האדום, מתחפשים לעיתונאים – לא ניקח פה שום סיכונים. צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם", אמר השר. "חצי מיליון נרצחים בסוריה, אף אחד לא מתרגש. רק כשאנחנו פועלים בהגנה עצמית מול הטרור – כולם נזעקים".

הבלוג "אינטלי טיימס" חשף הבוקר פרטים נוספים על זהותו של צלם העיתונות העזתי ומעלה סימני שאלה באשר למניעיו. מורתג'א, צלם מקצועי המוכר על ידי עיתונאים רבים ובעל חברת ההפקות "Ain Media", הצליח לרכוש ולהבריח לתוך רצועת עזה רחפנים הנושאים מצלמות איכותיות ביותר המסוגלות גם לאסוף מודיעין ברזולוציה גבוהה וב-360 מעלות על פעילות כוחות צה"ל בשגרה ובמהלך מבצעים קרקעיים וימיים.

פעילות זו אסורה על פי החוק וצה"ל, יחד עם השב"כ ורשות המעברים של משרד הביטחון, סיכל לא מעט פעולות כאלו מאז מבצע "צוק איתן". על פי הבלוג "אינטלי טיימס", את הרחפנים רכש מורתג'א כבר בסוף 2016 ומאז המשיך ושכלל את יכולת האיסוף והצילום ברמה שעל פי תפיסת הביטחון של ישראל, מסכנת את ביטחון הכוחות והאזרחים בעוטף עזה.

הבלוג פרסם גם תמונות שצולמו על ידי מורתג'א, בהן ניתן לראות איך סיפקו לארגוני הטרור ברצועה תמונת מודיעין ברמה גבוהה מאוד.

בספטמבר 2017, העלה מורתג'א פוסט לעמוד הפייסבוק של העסק שלו בו כתב: "המטוסים שלנו בשמיים (רחפנים) והחיילים שלנו (מחבלי החמאס) על הקרקע… מוכנים לכל תרחיש", מה שמחדד את ההשערות אודות מניעיו של מורתג'א.

ברשת Pal.Info.Center‎, המזוהה עם חמאס, הפך מורתג'א כבר לשאהיד. בקריקטורה שפורסמה היום, הוצגה מצלמת העיתונות כנשק.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ביה"ד בהאג? א נ ט י ש מ י ם ששונאים יהודים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture