יהודי מתפלל בשואה. צילום: יד ושם

הרוח היהודית ניצחה: תפילתו האחרונה של יהודי מספר 48273

לא ידענו מי הוא יהודי מספר 48273, אשר העניק שמות למסדרים במחנה ההשמדה כשמות התפילות, שחרית מנחה וערבית, על מנת שלא לשכוח את זמני התפילות. במהלך אחד המסדרים, נתפס על ידי המפקד הנאצי באמירת תהילים, וזו הייתה תפילתו האחרונה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הסיפור הבא, מתוך הספר "בית כנסת" של ל' פיינגולד, כפי שפורסם על ידי גנזך קידוש השם

במחנה ההשמדה בו שהינו, לא היה שם ליהודי, רק מספרים. בכל הענינים שפנו ליהודי שבמחנה פנו אליו במספרו. מיום בואו לכאן ועד גסיסתו, עד הובלתו לקרימטריום נכנס ויצא אך במספרו, בו נרשם במשרד המחנה. אף ביננו, היהודים הצללים, החיים – המתים, כינו איש את רעהו במספר ולא בשם לבל נשכח איש את מספרו.

עם הגיענו למחנה חייבים היינו, כהרף עין להתפשט ולהביא את הבגדים למחסן המחנה. אחת המטרות במסירת הבגדים והחפצים היתה להבטיחן לבל ישאר בידי יהודי כסף או שווה כסף. אחר רגעים מספר במחנה, חדלת להיות אדם בין אנשים, חדלת לחשוב על העבר והעתיד. לא נסית להחביא דבר. אף כשבאה הזדמנות לידך, חדלת.

הכל מסרו היהודים בשוויון נפש, אך על אלה לא ויתרנו: טליתות, תפילין וסידורים. המחסנאים אנשי הס"ס צריכים היו להכות ביהודים, להאבק עמהם ולגזול מהם בכח את טליתותיהם את תיקי התפילין שלהם ואת סדור התפילה שבידיהם. בהנאה סדיסטית גזלו את חפצי הקודש מקורבנותיהם. והמחסן- מלביש ערומים. עם מסירת בגדים, נתנו בגדי המחנה. בעפרון היו רושמים את המספר על הכתונת מצד שמאל- זה מספרך. מעתה לא שם לך ולא שם משפחה. במספר אתה בא ובמספר אתה יוצא, ואם יקרים לך חייך- זכור את מספרך זכור ואל תשכח!

היהודי מספר 48273 קבע למסדרי המפקד שמות עבריים לפי זמני התפילה היהודיים: שחרית, מנחה ערבית. שמות אלו נתקבלו על דעתנו ונכנסו לסגנוננו, סגנון עדה יהודית גוססת, שחפצה להתאמץ לבל תשכח את זמני התפילה. אך בנוסף למפקדים הקבועים, היו מתקימים מסדרים יוצאים מן הכלל. פעמים היה המפקד נמשך יממה תמימה. בל תניע אבר, בל תפליט הברה. למפקד אתה ניצב! קור – כפור, אנשי גסטאפו.

מפעם לפעם היתה פורצת זעקת אימים, שהיתה מקרישה בנו כל טיפת דם, ויהודי נופל… גוסס, מת…

פעם הבחנו בו, ביהודי 48273, יהודי נמוך קומה, בעל הדרת פנים, עינים דולקות בוערות – בידו אוחז ספר תהילים קטן, קורא בו, תוך השמעת קול ונעימה דקה מן הדקה: "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים, ובדרך חטאים לא עמד…"

הוא בער כולו באש התלהבות, ואנו- עמדנו נכלמים. בושנו בפני עצמנו. הסתכלנו בו מתוך קנאה עזה. יהודי יקר זה, אף בשעה שטמאי הדם מתעללים בו, עוסק הוא בענייני מעלה. בספר תהילים, תפילות דוד בן ישי, נעים זמירות ישראל… וכך נהג בכל מפקד ומסדר. כשלא השגיחו בו, הרים קולו וקרא, וכשהשגיחו בו, משפיל היה קולו ומלחש.

משארכו הימים חפצנו לדעת מי הוא היהודי מספר 48273? מה שמו ומה שם משפחתו? אך לשווא היו כל חקירתינו-דרישתנו. לכל השאלות היינו מקבלים תשובה דומה- לעת כזאת אין יחידים בישראל. כולנו צבור אחד, המקריב את חייו על קידוש השם, ללא "קדיש" וללא דורות יורשים. ליחיד מביננו- מספר בלבד, ומספרי הוא 48273 ,ודומה לי, במספר זה אף אעמוד לפני בית דין של מעלה…

אור ליום רביעי היה הדבר. ניסינו לנמנם ולחטוף שינה בחשכת הליל. הקור היה גדול, נקשנו שן לשן ורעד עבר בבשרנו. לפתע- שריקת יללה פלחה את האפילה. למסדר, למפקד.

הנאצים בשוטים שבידיהם, הזעיקו אותנו למפקד. עמדנו שבורים ורצוצים. רוחות החלו נושבות. מרגע לרגע הלכו וחזקו, הלכו וסערו, טפות גשם, ואחר כך גשם שוטף. עומדים אנו ללא מחסה ומסתור, אך כתונת לעור, ללא נעל וללא מעיל, עמדנו עדה אחת, דבוקים איש לרעהו, ואז הבחנו ביהודי מספר 48273.הוא עמד חוור כולו. מתחת לכתונת הרטובה הוציא את ספר התהילים הקטן, והחל קורא מזמזם את הפסוקים הקדושים, איש מאתנו לא הוציא הגה. עמדנו פעורי פה ונשאנו עינינו ליהודי 48273 כאל גואל ומושיע.

הוא לא הבחין בכך, היה מלא התלהבות עליונה, עיניו להטו, שפתיו דובבו. נעימתו- מנגינתו כקול דממה דקה, אך אנו שמענו כל הגה. ולפתע עדת עריצים הופיעה. המפקד גבה קומה ורחב כתפיים ובעל פנים מושחתות, עבר בין השורות, דחף ודחק, סטר על הלחי, בעט והכה בחגורה שבידו.

כולנו עמדנו ורעדנו, דימינו כי הנה הגיעונו רגעינו האחרונים, לפתע שמענו קול צעקתו: "מה אוחז אתה שם יהודון? קרב הנה! הדברים היו מכוונים לבעל התהילים, והנה- תוך שליפת אקדחו, קרב הנאצי לבעל התהילים שנשאר עומד על מקומו, ממשיך ומתנועע.

הפסק את ניגונך, והפסק לדובב את שפתיך, מכשף ארור. אתה משגע אותי ומערער את עצבי. – קרא הנאצי.

המספר 48723 לא שם לב לכל הנעשה והנאמר, והמשיך להתנוענע בהתלהבות, הרים קולו וקרא פסוקיו. המפקד הנאצי עצר מהלכו, אקדחו מופנה היה ליהודי המתנועע ומתפלל. כלבו שרבץ לרגלי בעליו, התרומם על רגליו וקפץ לעבר היהודי בעל התהילים. כולנו עמדנו כמאובנים. לא האמנו למראה עינינו. ולפתע – כרע היהודי ונפל, ללא רוח חיים באפו. המפקד הנאצי הוריד ידו פנה עורף והתרחק. ואנו עדה שכולה עמדנו סביב סביב, כשפיותנו פעורים ולשוננו דבוקה לחיך. נשמעה שריקה חדה סימן לחזור לצריפים.

לבנו בוכה ליהודי מספר 48723 אחינו בעל התהילים, ובטרם התפזרנו לצריפינו שמענו את הצעיר שבחבורתנו קורא: "קל נקמות ה', קל נקמות הופיע".

ניצחון הרוח על החומר • מנכ"ל גנזך קידוש השם בראיון

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מצמרר!!!!
אנא בכח גדולת ימינך תתיר צרורה….
התר צרורותיהם של עם ישראל, שחרר אותם מעול הגלות ואז תראה כי אליך אנו שבים.
למקור מחצובתך אנו משתוקקים, ולעשות רצונך אנו רצים.
קבל רינת עמך – תפילותיהם וזעקתם. שגבנו, שגבנו, שגבנו…

ולמה אתה מספר את זה היום? כי?….
כי כמה שונאי דת החליטו שהיום זה היום לספר על השואה ולסיים עם הדבר הזה עד שנה הבאה?

לברסלבער, כן שיהיה לך תשובות מוכנות כשתפגוש אנשים מבחוץ, מחוץ לענן, כמה ואיך אנחנו מקדשים את קדושי השואה ואיך אתם עסוקים בשטויות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture