Sarah Schuman/ Flash90

צפירת העומר: על העומדים ושאינם / שמחה פשיטיק

"מה עשית? אתה מיתמם?" ממשיך שוּלֶעם לסנוט, ללא רחם ובלא כלימה. "אתה רואה אנשים עומדים, תעמוד גם אתה. אתה הרי המטיף הגדול לאי פגיעה ברגשות הזולת. אתה יודע מה עשית לי כשראיתי אותך הולך תוך כדי שאני מתפלל ועומד ל'קדושה'?!

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הואיל ותר שוּלֶעם בעיניו, וסרק וסקר את מודעות כל העיתונים בלוח 'דירות למכירה', ולמרות כל זאת לא מצא אחת שכזו במחיר נסבל, הריהו מתגורר בפרברי העיר החרדית, מקום בו מתגוררים בערבוביא חרדים ואנשי שלומנו, לצד שאינם כאלו. יען כי כן, הרי כמעט ואין מן הנמנע שייצוֹר הוא קשרי שכנים של: "שלום, שלום" (=כלומר: שלום לך, שוּלֶעם), והנהונים של ראש, ולא יותר מכך. רק לשם הנימוסין ולמען האווירה הטובה.

שָׁכֵן אחד ישנו בבניינו – ההוא בקומה שמעליו, עם הכלב והמוזיקה הסוערת באחת בלילה – ששוחר ידע הוא. או אולי שוחר ויכוחים. כי נוהג הלה בכל הזדמנות שנקרית לפניו, ואם לא נקרית אזי הוא גורם לה להיקרות, לפתח שיחת בירור עם שוּלֶעם, שכנו החרדי. באותן שיחות שמשוחחות כשיד שמאל אוחזת בשקית ירקרקה וחלב בתוכה, והשנייה נתמכת במעקה הרועד, דן השכן עם שוּלֶעם על ענייני היום והשעה ברוח היהדות.

שוּלֶעם, המתגורר בבניין המדובר כחצי מניין שנים, מודע היטב לעובדה הבאה: מדי שנה בשנתה, עם הגיע ימי ספירת העומר, בהם ישנן צפירות המבשרות על דקה או דקתיים של דומיה, ייקלע בדרכו אותו שכן בעל שאלות, ויזכהו בשאלה הנצחית: "למה החרדים לא עומדים בצפירה?" ובכל שנה ושנה, בהגיע תור השאלה להישאל, עונהו שוּלֶעם: "אתה חוטא לאמת. אתה מכליל את כל החרדים בטענתך, בעוד שרבים מהם עומדים בצפירה, ורק מיעוט אינו עושה זאת". אך תשובתו אינה מתקבלת על דעתו של השכן, והוא דורש לקבל הסבר על סיבתם של אלו שאינם נוהגים לעמוד. "קצת התחשבות ברגשות, קצת", רוטן הוא בנימה של טרוניה. "כולם עומדים – תעמוד גם אתה". ועל כך אין לשוּלֶעם מענה, למרות שלמד מעודו פרק ושניים בהלכות 'דע מה שתשיב'.

***

בשבוע מן השבועות וביום מימי ספירת העומר, צעד שוּלֶעם ברחובה של עיר ובסמטאותיה. בעוברו על יד בית כנסת צמוד קרקע שניצב מימינו, שמע את שליח הציבור ואף את הקהל אומרים 'קדושה'. שוּלֶעם בלם עצמו ונעצר על עומדו, מצטרף אל המניין כפי הנהוג. יחד עמו עמדו מחוץ לכותל בית הכנסת כמה עוברי אורח חרדים, שעצרו גם הם מהילוכם בכדי לומר 'קדושה'.

כשרגליו צמודות זו לזו ופיו ממלל את מילות ה'קדושה', הבחין שוּלֶעם בשכנו שממעל, זה עם השאלות בלי התשובות, כשהוא צועד סמוך ונראה אליו. השכן הביט בשוּלֶעם בתימהון לבב, והניד בראשו לשלום למרות שראהו ניצב כנטוע במקומו.

משנסתיימה ה'קדושה' וכל העומדים סביב נחפזו להמשך דרכם, נשא שוּלֶעם את רגליו בריצה קלה ומהירה, והשיגו לשכנו לאחר הכיכר.

"הלו, דני", נוקש שוּלֶעם קלושות בגבו של השכן.

"אה, שלום, זה אתה", מופתע השכן.

"אני בכבודי ובעצמי. אמור לי בבקשה, אתה לא מתבייש?! קצת התחשבות ברגשות, קצת". שוּלֶעם נושף אוויר, ואין לדעת האם מחמת הריצה ננשפת הנשיפה, או שמא מחמת הכעס שנשמע בדבריו, או אולי משום ההתרגשות שמפעמת בקרבי קרבו.

"למה-מה עשיתי?" לא מבין השכן.

"מה עשית? אתה באמת לא יודע, או שאתה מיתמם?" ממשיך שוּלֶעם לסנוט, ללא רחם ובלא כלימה. "אתה רואה אנשים עומדים, תעמוד גם אתה. אתה הרי המטיף הגדול לאי פגיעה ברגשות הזולת. אתה יודע מה עשית לי כשראיתי אותך הולך תוך כדי שאני מתפלל ועומד ל'קדושה'?! פגעת אנושות ברגשות שלי. איך אתה מסביר את זה?"

השכן ההלום ננער ממבוכת-מה. "תקשיב לי טוב", הוא מסביר לשוּלֶעם בניב מרוחק. "אין לי מושג מה זו התפילה הזאת, ואני לא מבין מה הרעיון לעמוד באמצע הרחוב ולהתנדנד. מה שלא מובן לי – אני לא עושה".

חיוך מנצחים פשה על של שפתותיו של שוּלֶעם. "ישמעו אוזניך מה שפיך מדבר", הוא אומר. "מה שלא מובן לך – אתה לא עושה. עכשיו נותר לך רק להסיק למה ישנם אנשים שלא עומדים בצפירה, ולא שאני מצדיק אותם. אבל מה שלא מובן להם – הם לא עושים. אלה שאכן עומדים, גם הם ממש לא מבינים מה העניין שבעמידת דום, אך הם מתחשבים קצת יותר ומשתדלים שלא לפגוע ברגשות של מי שזה פוגע בו. אבל לך? לך אין שום זכות דיבור בנושא. כל טוב לך, שכן יקר".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
10 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יפה מאוד, אגב יש להבדיל קצת בין יום השואה ליום הזיכרון, ביום השואה טיפש מי שעומד גם באיזור חילוני, כי הסבים שלנו נהרגו בשואה בדיוק כמו הסבים שלהם, כך שברור שזה שאנו לא עומדים זה לא בגלל שאנו מזלזלים בסבים שלנו, אלא בגלל שאנו לא מכירים בשגיונות של החילונים, שונה מכך הוא יום הזיכרון, ששם הנופלים הם רק חילונים, ומשכך עלול להיווצר תחושה כאילו זה שלא עומדים הוא בשל שבגלל שאנחנו לא בצבא ואין חללים לכן זה פשוט לא מעניין, לכן ביום הזיכרון יש להימנע מקונפליקט, אם כי באיזורים חרדים מובהקים אדרבה מי שעומד דום הוא זה שמזלזל ברגשות התושבים שסולדים מכל חוקות הגויים והלאומיות החילונית…

חזק ביותר. אהבתי ממש!
תודה רבה לכותב הטור, נהניתי מאד לקרוא. מלא טעם

חמוד

המאמר מטיף לאלו שאמורים להבין "התחשבות לזולת"
ואין זה כי אם התממות בהליכת שולל אחרי שותפי השואה הרוחנית (והגשמית)
אלו שהתירוץ שלהם לאי שמירת המצוות זה "כי עזב אותנו בשואה"… אפרא לפומיה, ואתם אני צריך להתחשב?! באלו רגשות בדיוק???
ואם אינם מתכוונים לרעה, החפץ חיים כבר אמר שחילול ה' זה לא מה שהגוי חושב אלא מה שהגוי צריך לחשוב,
אם הוא חושב שתפילין זה משהו לא נורמלי אז לא תניח מפני חילול ה'????!

אהבתי

פוסטע ליידיקא מיייעשס'

אתם רואים לאיזה ברוך המדינה הכניסה אותנו אחרי שטיפת מח של התקשורת במשך עשרות שנים? אוי לי מ… יוצרי המדינה, אוי לי מיוצרי. לכן צריך לעקוב בתקשורת אחרי שעת "צפירת אידם" ולא להסתובב בחוץ בזמן הזה. ואם אין ברירה, אז לוקחים לפחות ספר תהלים ביד כדי שבשעה ההיא, אם יזדמן באקראי לרחוב, יוציאו מחיקו ויעשה עצמו קורא בתהלים ויאמר,רבש"ע, גלוי וידוע לפניך שמרשעים יצא רשע ולא ניחא לי במה שהם עושים שצריך לעשות ההיפך. ורק בשביל השלום ולא יהיה חילול ה' לפחות בעיני הציבור, אל נא תשא עלינו החטא הגדול הזה. ואח"כ יאמר מזמור או שניים לעילוי נשמת החיילים שלפחות היתה כוונתם בתום לב שהם הולכים להגן כביכול על הארץ.

כדאי לשים לב שלא רק חילונים נפלו במלחמות ישראל. הרבה מן הנופלים שומרי תורה ומצוות. יש מעט נופלים חרדים בגלל היחס של כמותת המשרתים החרדים, אך לא רק חרדים הולכים בדרך התורה.

לדוד: הרב ישראל גולדווסר הוביל פעם קבוצה חילונית בגנזך קידוש השם אמר לו אחד מהם מה? השואה הייתה גם לחרדים??
לתשומת לבך!!

חזקקקקקקקקקקקקקקקקקקקקק!!!!!!!!!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture