רוחות מלחמה • המערך האווירי האיראני בסוריה נחשף; צה"ל: מוכנים לכל תרחיש

החשיפה: באויר וביבשה - כך נראית ההתבססות האיראנית בסוריה. החשש: איראן תשגר טילים לעבר ריכוזי אוכלוסיה בישראל. האיום: תגובה איראנית תעמיד בסכנה את השליטה של אסד בסוריה • תמונת מצב לקראת התנגשות איראנית-ישראלית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


(בוידאו: הפלת המל"ט האיראני שחדר לשטח ישראל והשמדת קרון השליטה ממנו שוגר)

בישראל מעריכים כי מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, מתכנן פעולת נקם שתתבצע מבסיס איראני בסוריה נגד ישראל, אולי אפילו בזמן הקרוב. ההערכה היא שהפעולה, אם תתבצע, תיעשה באמצעות ירי טילים מדויקים לשטח ישראל או באמצעות שליחת כטב"מים חמושים ישירות ע"י משמרות המהפכה האיראניים ולא באמצעות 'שליחים' כמו בעבר.

גורמים ביטחוניים אומרים היום כי "צה"ל יעשה הכול כדי להבטיח שחג העצמאות יעבור בשקט ושאזרחי ישראל יוכלו להנות מהחג. צה"ל במוכנות למגוון רחב של תרחישים כדי שאזרחי ישראל יחגגו כראוי את יום העצמאות ה-70".

בתמונה: מל"ט איראני בשדה תעופה בדיר א-זור

בצה"ל הכינו כבר לפי כל הסימנים תגובה על תקיפת נקם איראנית אפשרית, והתגובה הזו להערכת מומחים עשויה לגרום לערעור השליטה השברירית שהשיג משטר אסד בתמיכת הרוסים והאיראנים בכ-70 אחוז משטחה של סוריה.

המוכנות והכוננות בישראל לפעולת נקם איראנית שתתבצע על ידי משמרות המהפכה ולא על ידי חיזבאללה או מיליציות שיעיות שנמצאות בסוריה נובעת מתופעה שמעוררת דאגה בישראל: התבססות בסוריה של הזרוע האווירית של משמרות המהפכה במטרה כמעט אחת ויחידה – לבצע פעילות טרוריסטית–התקפית נגד ישראל באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים ובאמצעות טילים ורקטות.

נראה שהאיראנים כבר אינם מוכנים להסתמך בלעדית על חיזבאללה ועל 'שליחים' אחרים, אלא מתכוננים לפעול בעצמם. מי שיזם את עליית המדרגה האסטרטגית הזו הוא סולימאני, שנהנה מקשר ישיר עם המנהיג הדתי והפוליטי העליון באיראן, עלי חמינאי.

הזרוע האווירית של משמרות המהפכה משמשת לסולימאני קבלן ביצוע. לחיל האוויר של משמרות המהפכה אין אמנם מטוסי קרב, אבל יש להם שלושה מערכים: מערך כטב"מים, שחלקם משמש לאיסוף מודיעין וחלקם חמושים ומיועדים לתקיפת מטרות מהאוויר.

מפקד המערך הזה, קולונל מהדי דהקאן, נהרג כאמור בשבוע שעבר בתקיפה המיוחסת לישראל בשדה התעופה T-4 מדרום מזרח לחומס שבחלקו התבסס כוח המל"טים של הזרוע האווירית של משמרות המהפכה.

בתמונה: צוות אווירי איראני בשדה תעופה בסוריה

המערך השני הגדול הוא מערך של טילי קרקע-קרקע לטווחים קצרים ובינוניים, כולל טילים מסוג פתח 110 ורקטות פאג'ר 5 וגם טילים בליסטיים מדגם שיעאב, שהטווח שלהם הוא יותר מ-1,300 ק"מ והם מסוגלים להגיע מאיראן לישראל.

בעבר כבר התבצעה פעולת נקם באמצעות רקטות וטילים של משמרות המהפכה נגד ישראל. הפעולה הייתה בפברואר 2015 ומי שיזם אותה ופיקד עליה היה בכיר בכוח קודס, סעיד איזדי, שהוא ראש המחלקה הפלסטינית בכוח הזה.

איזדי גייס אנשי ביצוע מהג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני השוהים בסוריה ואלה ירו משטח סוריה לשטח הגליל בישראל רקטות וטילים שקיבלו מאנשי משמרות המהפכה בסוריה. גם אז נעשה הדבר כפעולת תגמול ונקם איראנית על פגיעה בבכירים של חיזבאללה ותת-אלוף איראני שסיירו במטרה לבצע פעולות טרור על גבול ישראל ברמת הגולן.

אז גם ביצע חיזבאללה פעולת נקם משלו כי בפעולת הסיכול הממוקד הישראלית נהרג לא רק תת-אלוף איראני ובכירים סורים בצבא הסורי, אלא גם ג'יהאד מורנייה, בנו של עימאד מורנייה, שהיה ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה.

מפת שדות התעופה האיראנים בסוריה

הפעולה ההיא ב-2015 הייתה בעצם הפעם הראשונה שבה בכיר במשמרות המהפכה האיראניים היה מעורב ישירות ביוזמה ובהכוונה של פעולה נגד ישראל. אבל הפעם הראשונה שבה פעל חיל האוויר של משמרות המהפכה ישירות נגד ישראל הייתה ב-10 בפברואר השנה, כששיגר כטב"מ חמוש לעבר ישראל במטרה לפגוע במטרה בתוך שטח ישראל. צה"ל איתר את הכטב"מ, הפיל אותו ופעל להשמדת קרון השליטה שבו ישבו אנשי משמרות המהפכה.

ביום הקרב שהתפתח אז באותה שבת, הפילו הסורים בטיל נגד מטוסים את אחד ממטוסי ה-F-16 הישראליים שהשתתפו בתקיפה של קרון השליטה האיראני אבל שהו מעל שטח ישראל.

למשמרות המהפכה יש גם מערך שלישי של הגנה אווירית ואמצעי גילוי של מטוסים וכלי טיס אחרים. בראש המערך הזה עומד עלי אכבר צידון וגם חלקים ממערך זה של חייל האוויר של משמרות המהפכה הגיעו כבר לסוריה. בראש חיל האוויר של משמרות המהפכה והאיש שאחראי כיום להפעלת חיל האוויר הזה נגד ישראל הוא הגנרל חאג'י זאדה.

אנשי חיל האוויר של משמרות המהפכה התבססו בחמישה שדות תעופה בסוריה: T-4, חאלב, דיר א-זור, שדה התעופה הבינלאומי של דמשק ושדה התעופה צייקל מדרום לדמשק. בכל אחד מהמקומות האלו יש צוות של הזרוע האווירית של משמרות המהפכה, שקולט מטוסי תובלה צבאיים מסוג אליושין 76 (IL-76) מתוצרת רוסיה.

המטוסים האלו מביאים טילים וחימושים אחרים עבור חיזבאללה או טילים וכטב"מים לשימוש ישיר ע"י אנשי חיל האוויר של משמרות המהפכה. הם פועלים משדות התעופה האלה. בתחילת המלחמה בסוריה פעלו אנשי משמרות המהפכה נגד המורדים הסורים, אבל אחרי שנכנסה רוסיה למעורבות צבאית לטובת המשטר בסוריה, התמקדו אנשי חיל האוויר של משמרות המהפכה בהכנות לתקיפת ישראל משטחה של סוריה. אפשר להעריך שהכוונה הייתה שהזרוע הצבאית של משמרות המהפכה תשמש למעשה זרוע ארוכה נגד ישראל גם בעיתות מלחמה וגם לביצוע פיגועי טרור אווירים וטיליים נגד ישראל בשגרה. אפשר להבחין במגמה אסטרטגית איראנית ברורה בשנים האחרונות להתעמת ולהלחם בישראל על גבולה של ישראל, כדי להרתיע את ישראל מפני פגיעה בתכנית הגרעין הצבאית ובתכנית הטילים הבליסטיים האסטרטגיים האיראנים.

המחלוקת בתוך איראן

במילים פשוטות, האיראנים כבר פתחו למעשה בשיגור הזרוע האווירית של משמרות המהפכה כחזית ישירה נגד ישראל ברמת הגולן. בצה"ל הבחינו במגמה הזאת בשנים האחרונות ויש גם אנשי מקצוע בתחום שאומרים בסיפוק שלהתבססות האיראנית בסוריה יש גם יתרונות, כיוון שהתבססות הזאת מאפשרת לצה"ל להפעיל בקלות ובדיוק מירבי את מלוא עוצמתו מתי שהוא בוחר נגד הכוחות האיראניים.

בתמונה: מתחם חיל האוויר של משמרות המהפכה בשדה תעופה באיראן

אחד ממפקדי חיל האוויר הישראלי לשעבר אמר לא מכבר שכדי להגיע ל-T-4 ושדות תעופה אחרים שבהם האיראנים מבוססים, או מתקנים שבהם הם משכנים את המילציות, לא צריך לטוס מאות קילומטרים לתדלק באוויר ולהתמודד עם מערך הנ"מ האיראני הכבד. "אנחנו יכולים לעשות זאת בקלות יחסית ובאמצעים פשוטים יחסית ובזול כשהם נמצאים בסוריה ואנחנו לא צריכים להגיע אליהם", כלשונו.

הפעילות האיראנית הישירה בסוריה שישראל מבליטה היום בדעת הקהל העולמית, מאפשרת לישראל גם ללחוץ ולאיים על משטר אסד וגם על רוסיה, ואפילו על האיראנים עצמם ועל חיזבאללה. כל הגורמים האלה מעוניינים היום – וזה למעשה האינטרס העיקרי שלהם – לשמר ולקדם את היציבות היחסית בסוריה. כל הגורמים האלה: רוסיה, משטר אסד וגם איראן יוכלו לממש את הנכסים הכלכליים ואת ההכנסות משיקום סוריה רק במצב שבו תהיה בסוריה יציבות. במצב של לחימה פעילה קשה יהיה למשוך.

יצוין כי באיראן קיימת מחלוקת בין המחנה הפרגמטי בראשותו של הנשיא רוחאני, שמעוניין לשפר את מצבו הכלכלי של העם האיראני לבין משמרות המהפכה ובעיקר קאסם סולימאני שאימצו קו רדיקלי מיליטנטי ומעוניינים בעיקר במלחמה נגד ישראל ובהגמוניה איראנית במזרח התיכון.

כמו כן, יש לשים לב שהפרסומים בישראל לגבי המעורבות האיראנית הישירה התרחשו כשבועיים לפני שהנשיא טראמפ צפוי להכריז בוושינגטון אם הוא משהה את השתתפות ארה"ב הסכם הגרעין האיראנים חוששים מעניין זה ולכן ישראל מזכירה להם שפעולת נקם נגדנו עשויה להשפיע על הנשיא טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין. הפרישה הזאת תפגע אנושות מבחינה כלכלית באיראן.

קרא עוד בנושא
//www.jdn.co.il/breakingnews/982307
//www.jdn.co.il/breakingnews/980704
//www.jdn.co.il/breakingnews/951755
//www.jdn.co.il/breakingnews/917011

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הכל מודים שביבי הוא כישלון בכלכלה
מחירי הדירות הכפילו עצמם בכל הארץ בעת כהונתו
גם בביטחון הוא אפס מוחלט
אלא שיש הסבורים שהשמל גרוע יותר
וזאת טעות – כי ביבי הוא השפן היחיד בזירה

תפקידנו להיות עם הימין ולא להתפלג עוד יותר ועוד לכוון שהערבים יותר קרובים מאשר דתיים

צודק!
אילו השמאל היה נשאר בשלטון
כבר מזמן היה הגולן מאוכלס
בסורים, בדעא"ש, ובחיזבאלה
והם אלו שהיו צריכים להתמודד
עם האיום האיראני…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture