בניין הרייכסטאג. צילום: נועם פנטון, פלאש90

קנצלרית גרמניה: "העובדה שלא הצלחנו למגר את האנטישמיות – מעיקה עלינו"

לרגל ציון 70 שנה למדנית ישראל העניקה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ראיון בלעדי ונדיר לכלי תקשורת ישראלי. על הסכם הגרעין עם אירן אמרה "הסכם הגרעין לא מושלם - אך נקפיד שיכובד". הקנצלרית הביעה את רצונה לבקר בישראל בקרוב

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הערב שודר ב'חדשות 10' ריאיון בלעדי עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ובו שורת התייחסויות של מנהיגת גרמניה, לסוגיות המרכזיות שביחסי ישראל-גרמניה והמזרח התיכון.

מרקל התייחסה למתיחות הגוברת בין ישראל לאיראן ואמרה: "אני יכולה להבין את הדאגה הגדולה בישראל ממה שאיראן עושה. יש לנו דעות שונות בקשר לשאלה אחרת – איך ניתן הכי טוב למגר את זה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סבור שהסכם עם איראן לא מספק את הביטחון שהוא היה רוצה עבור ישראל. אנחנו בדעה שעדיף שיש לנו את ההסכם הזה, גם אם הוא לא מושלם, מאשר בלי הסכם בכלל. על כך נמשיך לדון. גרמניה תקפיד מאוד על כך שההסכם יכובד, אבל זה לא מטפל בכל הבעיות. אנחנו מאוד מודאגים מתוכנית הטילים הבליסטיים של איראן. לכן אנחנו מנהלים שיחות, גם עם בריטניה, צרפת וארה"ב בנושא הזה".

בריאיון נשאלה מרקל על אודות החלטה שלא לקחת חלק במתקפה האמריקנית-בריטית-צרפתית לפני כשבוע בסוריה, בתגובה לשימוש שעשה נשיא סוריה, בשאר אסד, בגז נגד בני עמו. "זה חשוב בעיניי שאנו עושים הכול למנוע את התפוררות אמנת הנשק הכימי. כלקח ממלחמת העולם הראשונה, ולאחר מכן שוב, שמו את האיסור על שימוש בנשק כימי מאוד גבוה על סדר היום. בברית המערבית יש לנו חלוקת עבודה, יש דברים שמדינות כמו צרפת, בריטניה וארה"ב עושות, כמו במקרה הזה (המתקפה האמריקנית-בריטית-צרפתית על אסד). יש דברים אחרים שבהם ארה"ב, או מדינות אחרות מברכות אותנו על כך שאנו עדיין באפגניסטן, למשל, או על כך שאנחנו לוקחים אחריות במאלי… אנחנו אמרנו שהפעולה הזאת (המתקפה,) הייתה הכרחית והייתה גם מידתית", אמרה.

בהתייחסות נדירה ל"פרשת הצוללות", שעומדת במרכז חקירת המשטרה בתיק 3000, אמרה מרקל: "זו שאלה שצריך לברר בישראל, ואכן בודקים את הנושא שם. ישראל היא מדינת חוק והיא תספק לכך את התשובות. בשבילי חשוב מה הייתה המוטיבציה, מדוע גרמניה תמכה בישראל ע"י אספקה של צוללות כאלו. זאת מסורת ארוכה שלא התחילה בכהונתי, אלא כבר בזמן קודמי בתפקיד. אנחנו מרגישים מחויבים לביטחון ישראל במסגרת המסורת הזו. זו תרומה קונקרטית לכך, כל דבר אחר צריך להתברר בישראל עצמה".

צילום: קובי גדעון פלאש 90

מרקל התייחסה בריאיון גם להתחזקות האנטישמיות באירופה בכלל ובגרמניה בפרט ואמרה: "העובדה שלא הצלחנו עדיין למגר את האנטישמיות לחלוטין – מעיקה עלינו. יש לנו תופעות חדשות, כמו הפליטים, או בני אדם ממוצא ערבי אשר מביאים עמם צורה שונה של אנטישמיות ללגרמניה. אבל לצערנו, אנטישמיות הייתה גם קודם לכן. אנחנו עצובים מהעובדה שגם עשרות שנים לאחר הקמת הרפובליקה הפדרלית אין גן ילדים יהודי, אין בית ספר ואין בית כנסת ללא שמירה משטרתית".

כאשר מרקל נשאלה מדוע לא תפעל כפי שפעל הנשיא טראמפ, ותודיע אף היא על העברת שגרירות ארצה לירושלים, השיבה: "אני סבורה שאנחנו צריכים להמשיך לעבוד לכיוון של פתרון 'שתי מדינות לשני עמים', למרות הקושי הרב ומיעוט ההצלחות. הסטטוס של ירושלים יכול להיקבע רק בהקשר הזה, לכן אנו לא מעבירים את השגרירות לירושלים. אנחנו רוצים מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית, אבל אנו רוצים גם מדינה בת-קיימא עבור הפלסטינים". בהמשך, כשנשאלה "עם ירושלים כבירה פלסטינית?", השיבה: "על זה צריך לנהל מו"מ. זה הרי בדיוק הקושי, והייתי רוצה שהיו מתנהלות שיחות פוליטיות בנושא". קנצלרית גרמניה התייחסה גם לקיפאון במגעים בין ישראל לפלסטינים והמשך הבנייה בהתנחלויות ואמרה כי "המצב חייב להדאיג אותנו".

בסוף הריאיון, הפתיעה מרקל כאשר עדכנה שבכוונתה לבקר בישראל בחודשים הקרובים: "כבר זמן רב שלא הייתי בישראל. לכל המאוחר אגיע לישראל במחצית השנייה של השנה הזו. אני רוצה למסור בשמי ובשם הממשלה שלי איחולים למדינת ישראל לכבוד יום ההולדת ה-70. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. לכן ישראל היא מדינה שבה השיגו הרבה הישגים ע"י האבות המייסדים, אבל גם ע"י האזרחים היום. ישראל שוב ושוב מאוימת בביטחונה, ולכן אני שוב ושוב הדגשתי, גם בשל האחריות המתמשכת שיש לנו בעקבות השואה, שהביטחון של ישראל הוא חלק מהאינטרס הלאומי של גרמניה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא הצלחנו… בשביל זה הכנסתם את הסוס-טרויה הזה בדמות מהגרים… ועכשיו מס שפתיים וכסות עינים לתקשורת ולישראלים לאמר, זה מעיק עלינו כשברקע מתנגנת לה הסימפוניה של ואגנר האנטישמי שלכם שהיטלר ימ"ש כ"כ העריץ…

ימח שמם של הגרמנים הארורים בשואה דיברתם באותה אלגנטיות לאבותינו טרם הכנסתם לגזים לא נשכח ולא נסלח רוצחים הייתם ושונאי ישראל נשארת מנודים אתם מצורעים נבזים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture