נתניהו וזמאן (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

נשיא צ'כיה: אעביר את השגרירות לי-ם – מי שמתנגד הוא פחדן

בטקס לכבוד מדינת ישראל הצהיר הנשיא זמאן על מינוי קונסול כבוד בבירה ועל העברת מרכז התרבות, הכלכלה והתיירות הצ'כי, אך לא נקב בלוח זמנים. ראש הממשלה הצ'כי הצהיר השבוע כי כרגע צ'כיה לא תעביר את השגרירות

נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, אמר היום (רביעי) באירוע יום העצמאות שארגנה שגרירות ישראל בפראג כי צ'כיה תעביר את שגרירותה מתל אביב לירושלים. זאת בניגוד לדברי ראש הממשלה אנדריי באביש, שהודיע בסוף השבוע האחרון כי ארצו לא תעביר את שגרירותה לירושלים בשלב זה.

זמאן הוסיף כי המעבר יתרחש בשלושה שלבים: בשלב ראשון צ'כיה תפתח, כבר בחודש הבא, קונסוליה בירושלים. בשלב השני צ'כיה תעביר מתל אביב לירושלים את מרכז התרבות ואת לשכת המסחר הצ'כית. בשלב השלישי תועבר השגרירות כולה, כך לפי הנשיא.

"אמרתי לפני ארבע שנים שצריך להעביר את השגרירות הצ'כית לירושלים. והזמן הזה הגיע", אמר הנשיא הצ'כי "יהיו שלושה צעדים בדרך להעביר את השגרירות לירושלים".

"הצעד הראשון – בחודש הבא תפתח קונסוליה צ'כית בירושלים. הצעד השני נוגע לכל המוסדות הצ'כים הפועלים בישראל, משרד התיירות, הסוכנויות הלכליות ועוד, כל הארגונים הללו צריכים לעבור מתל אביב לירושלים".

עוד ציין: "אני זוכר את הפגישה שלי עם ביבי נתניהו והוא אמר לי 'אם תעבירו את השגרירות לירושלים, אני אתן לכם את הבית שלי' ואני עניתי לו 'בסדר, צ'כיה היא לא כזאת מדינה עשירה כדי שתוכל לסרב להצעה שכזאת'. בכל מקרה אני מקווה שהוא יקיים את ההבטחה שלו".

יש לציין כי דברי נשיא צ'כיה הם הצהרת כוונות בלבד והצגה של חזון. הנשיא בצ'כיה הוא לא זה שמחזיק בסמכות להחליט על העברת השגרירות.

גורם מדיני בירושלים מעריך שלמרות שיש כבר החלטת פרלמנט – והערב הצטרפה הכרזה בדרג של נשיא – עדיין יש צורך בהחלטה מעשית של ראש ממשלה הצ'כי. אלא שזה עדיין לא מצליח כרגע להרכיב קואליציה.

למרות ההתבטאויות הסותרות בין מנהיגי צ'כיה, סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי צייצה: "חדשות טובות מנשיא צ’כיה, צ’כיה תעביר את השגרירות בשלבים". חוטובלי נכחה באירוע שבו דיבר זמאן, זאת במסגרת מאמצי משרד החוץ לקדם את העברת השגרירות.

גם שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בירך על הצהרת הנשיא. "אני מברך את נשיא צ'כיה מילוש זמאן על החלטתו להעביר את שגרירות צ'כיה לירושלים", כתב ליברמן בטוויטר, "הצעד המנהיגותי של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מבשר על שינוי ביחס של מדינות העולם לירושלים. ירושלים היא בירתנו הנצחית והאהובה, נמשיך לחזק אותה ולבנות אותה".

השר לענייני ירושלים והמורשת זאב אלקין אמר: "אני מברך על הכרזתו של נשיא צ'כיה על העברת השגרירות הצ׳כית לירושלים. מימוש ההכרזה הזאת, ללא ספק, יביא גם מדינות נוספות ללכת בדרך שהתווה הנשיא טראמפ ולהעביר את השגרירויות שלהם לירושלים. אנחנו במשרד ירושלים והמורשת נעשה הכל על מנת לסייע ולזרז את המעבר. כבר למעלה משנה שאנו, יחד עם משרד החוץ, מפעילים תוכנית בינלאומית נרחבת לשיפור מעמדה הבינלאומי של ירושלים, ואין ספק שתהליך העברת השגרירויות הזרות לירושלים הוא צעד חשוב במאבק על המעמד של ירושלים כבירת מדינת היהודים לאורך הדורות".

כאמור, דבריו של זמאן סותרים את דברי רה"מ הצ'כי, באביש, שטען כי נבחנים צעדים אחרים בישראל, כגון פתיחת קונסוליית כבוד בירושלים או פתיחת שלוחה בירושלים של מרכז התרבות הצ'כי שנמצא בתל אביב. באביש הוסיף כי ממשלת צ'כיה לא תחתור תחת העמדה המשותפת של האיחוד האירופי בנושא ירושלים, ולא תפר את החלטות מועצת הביטחון בנושא. הודעתו של באביש הגיעה בתגובה לעצומת תמיכה בהעברת השגרירות לירושלים, שהתפרסמה לאחרונה.

בינתיים, בישראל נערכים בהתרגשות שיא לקראת מעבר השגרירות האמריקנית לירושלים בחודש הבא. הבוקר נחשף כי בבית הלבן בוחנים את האפשרות שמזכיר המדינה המיועד, מייק פומפאו, יעמוד בראש המשלחת שתחנוך את השגרירות האמריקנית בירושלים. עם זאת הודעה רשמית טרם יצאה בשל העובדה שמינויו של פומפאו לתפקיד טרם אושר, ויובא מחר לאישור הסנאט.

צ'כיה: "לא נעביר את השגרירות" • הנשיא הרומני נגד העברת השגרירות

אחרי ארה"ב וגואטמלה: ייתכן שגם צ'כיה תעביר את השגרירות לירושלים

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו