צילום: משרד הבטחון

הכנסת אישרה: רה"מ ושר ביטחון יוכלו לאשר יציאה למלחמה בנסיבות קיצון

מליאת הכנסת אישרה הצעת החוק שמעבירה מהממשלה לידי הקבינט את הסמכות להכריז על יציאה למלחמה או למבצע צבאי. בנסיבות קיצוניות יהיו רשאים ראש הממשלה ושר הביטחון ללא נוכחות מלאה של חברי הקבינט. "החוק מצלם את המצב הקיים ממילא"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') את הצעת החוק שמעבירה מהממשלה לידי הקבינט את הסמכות להכריז על יציאה למלחמה או למבצע צבאי. מדובר בהצעה שמהווה תיקון לחוק יסוד: הממשלה, שיאפשר לראש הממשלה להסתפק באישור קבינט בלבד גם בלי נוכחות מלאה של חבריו.

62 חברי כנסת הצביעו בעד החוק מול 41 מתנגדים. במסגרת ההצעה שיזמה שרת המשפטים איילת שקד ויו"ר ועדת חוץ וביטחון אבי דיכטר (הליכוד) נקבע גם כי בנסיבות קיצוניות ואם הדבר הכרחי מטעמי דחיפות שאינם מאפשר לכנס את המניין החוקי בקבינט, יהיו רשאים ראש הממשלה ושר הביטחון לקבל את ההחלטה במניין חוקי מצומצם יותר.

שקד אמרה לאחר אישור החוק: "החוק מצלם את המצב הקיים ממילא. בעידן הרשתות החברתיות ומהירות המדיה וסכנת ההדלפות, עלינו להתאים עצמנו לתפיסת הביטחון המדינית ביטחונית הנוכחית ולייעל את עבודת הממשלה והקבינט ככל הניתן. זאת מטרת הצעת החוק והיא מתאימה את החקיקה למציאות הקיימת כבר שנים".

בדברי ההסבר נכתב: "בחודש יוני 2016 מינה ראש הממשלה ועדה לעניין עבודת הקבינט המדיני-ביטחוני (הקבינט), בראשותו של האלוף במיל' יעקב עמידרור. הוועדה התבקשה לגבש המלצות בנוגע להכשרת שרי קבינט חדשים, מידע לשרי הקבינט, הכנת השרים לישיבות הקבינט ודרכי פעילות הקבינט. המלצות הוועדה הוגשו לראש הממשלה בחודש דצמבר 2016 . דו"ח הוועדה כלל שורת המלצות שנועדו לשפר את תהליכי קבלת ההחלטות על-ידי הקבינט בסוגיות הביטחון הלאומי ויחסי החוץ של מדינת ישראל, באמצעות מיסוד תהליכים והטמעת כלים לייעול פעילותו".

דיכטר הדגיש כי אין קשר ישיר בין ההצעה לבין המתיחות הביטחונית שנוצרה ביממה האחרונה, והסביר: "כשמסתכלים על המציאות בשנים האחרונות ולא חשוב אם צפונה או דרומה, אנחנו בונים את יכולת ההרתעה בצורה מושכלת. הצעת החוק הזו נועדה לתת מענה סגור וחלוט לגבי איך מדינה תקינה רוצה לעבוד על פי חוק. בלי גמישות אין יכולת אמיתית לתפקד".

חבר ועדת חוץ וביטחון, עפר שלח, אמר מוקדם יותר היום על אישור החוק בוועדה כי "אני תומך ברעיון של העברת האחריות להחלטה על מלחמה או פעולה צבאית משמעותית מהממשלה לקבינט הבטחוני. אבל בהחלטה שכזו, החשובה ביותר שיכול גוף שלטוני בישראל לקבל, קריטי שיהיה מספר מינימלי של חברי קבינט בדיון והצבעה. לכן העלינו, ח"כ עומר בר לב ואני, הצעה ברוח זו לדיון בוועדה שדנה בחוק. רוב מוחלט של חברי הועדה תמכו בה, ואף אמרו כך בדיון הרציני שהתנהל בה במשך ימים".

"אבל בלחצו של ראש הממשלה הצביעו חברי הקואליציה בניגוד לדעתם שלהם – בעניין הכי רציני שיש, בהחלטה שנוגעת לחיים של הנערים שאנחנו שולחים לקרב", המשיך ואמר, "הזלזול של נתניהו בכל מי שסביבו, ובכל מה שלמדנו מהמלחמות הרבות שלנו, גבר על הכרתם של חברי כנסת מנוסים וטובים. עכשיו החלטה כזו תוכל להתקבל עם שני אנשים בחדר. ומה יגידו חברי הקואליציה לעצמם אז? שראש הממשלה ביקש?"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יש כאן ריח של מלחמה אבל לא יהיה כלום כי אין כלום, והיושב בשמים ישחק

רוחות מלחמה—

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture