המידע, החדירה וההברחה: מאחורי הקלעים של המבצע המודיעני המזהיר

מתי גילתה ישראל את הארכיון הגרעיני האיראני? כיצד חדרו אנשי המוסד לאתר הרגיש? האם החשיפה מסכנת מקורות מודיעינים? ומתי האיראנים הבינו שגנבו להם את החומרים מתחת לאף? קווים לדמותו של "ההישג המודיעיני מהחשובים שידענו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הנאום הדרמטי של נתניהו אתמול והחומרים המטלטלים שנחשפו בו עוררו גל של פרשנויות והשערות שונות באשר לאינטרסים של נתניהו וישראל בהצגת הדברים.

אחת הזוויות המסקרנות ביותר קשורה לאופן שבו הצליחה ישראל להניח את ידה על "חצי טון מסמכים" שמספרים את סיפור ההונאה האיראנית הגדולה. "סוכני הארגון הצליחו להביא ארצה את הארכיון הגרעיני השלם של פרויקט עמאד החשאי, שטהרן הקפידה להסתיר מהעולם. מדובר בהישג חסר תקדים, בו מצליח הארגון להשיג את המסמכים המקוריים, לקחת אותם מלב טהרן, ולהבריח אותם אל מחוץ למדינה בלי שאיראן כלל מבחינה כי הם חסרים", כותב הבוקר העיתונאי רונן ברגמן ב'ידיעות אחרונות'.

בהמשך הוא מפרט את מה שהוביל למבצע המרשים: "מזה שנים ארוכות שישראל טוענת כי לפחות מ־1999, ואולי עוד קודם לכן, מנהלת איראן פרויקט צבאי גרעיני סודי שמטרתו ייצור פצצת אטום, טילים בליסטיים והתאמת הפצצה כך שתוכל להיות משוגרת על אותם טילים, כל זאת תוך הטעייה, מרמה, שקר וזיוף אל מול הקהילה הבינלאומית ותוך הפרה בוטה של חתימתה על האמנה למניעת הפצת הנשק הגרעיני. עיקרי הסיפור שנתניהו פרס אתמול במסיבת העיתונאים ידועים ואף הופיעו בפרסומים בתקשורת, בין היתר ב"ידיעות אחרונות".
//www.jdn.co.il/video/987749
עם זאת, עד עתה נשען העולם, המוסד וגם מרבית הפרסומים על ידיעות חלקיות, שנלקחו, בין השאר, ממקורות בעל פה. המוסד גם לא יכול היה "להלבין" את הידיעות הללו, שבאו ממקורות חסויים ביותר, ולכן בשיחות הרבות שניהלו נציגי ישראל עם אנשי הקהילה הבין לאומית בניסיון לשכנע שאיראן משקרת, היו בעיקר מבוססות על האמון במוסד ועל מעט מאוד מידע שישראל יכלה לחלוק, מחשש לחשיפת מקורות.

כל זה השתנה בעקבות המבצע האחרון של המוסד. כבר מחתימת הסכם הגרעין JCPOA נותרה ישראל כמעט לבדה במעקב אחר פרויקט הגרעין של איראן, כשבחוד החנית נמצא המוסד. הארגון המשיך את המעקב מתוך כמה מטרות, הראשונה שבהן לבדוק האם האיראנים מפרים את ההסכם, והשנייה – לאתר ולהבין היכן בדיוק עצרו האיראנים את הפיתוח הגרעיני הצבאי שלהם והיכן הם מחזיקים את הידע שצברו".

ברגמן מפרט את השתלשלות המבצע: "כמה אגפים של המוסד ניהלו במקביל מבצעים כדי לנסות ולקבל כמה שיותר מידע מתוך איראן. חשוב לומר כי בניגוד למה שהתרחש מאמצע העשור הקודם ועד חתימת ההסכם, תקופה בה נהנה המוסד משיתוף פעולה עמוק עם שורת סוכנויות ביון במערב, הרי שמרגע חתימת ההסכם הופסקו רוב המבצעים המשותפים, כולל חלק גדול מאלה עם ארצות הברית. במהלך השנה שעברה הגיעו למוסד ידיעות כי הארכיון הצבאי של פרויקט עמאד, שם הקוד של הפרויקט הצבאי הגרעיני הסודי, הועבר לאתר סודי בטהרן, כדי להסתיר אותו מגורמי פיקוח בין לאומיים, וזאת תוך יידוע מספר קטן מאוד של אנשים בתוך פרויקט הגרעין ובמשמרות המהפיכה האחראים על אבטחתו.
//www.jdn.co.il/breakingnews/987743
המוסד גילה את העברת הארכיון של הפרויקט הצבאי למתקן הסודי בטהרן בפברואר 2016, ומאז שם דגש על שני עניינים: מעקב מודיעיני המבוסס על מקורות אנושיים על המתרחש במתקן, ווידוא שהחומר לא יצא ממנו. לפני כמה שבועות הושלם מבצע אדיר וחובק עולם של המוסד, שבו היו שותפים גורמים רבים, ומעורב בו כסף לא קטן, הנוגעים במודיעין אנושי ומודיעין אלקטרוני, וכן במקצוע מודיעיני שפותח בישראל שמשלב את שניהם. אחרי תהליך ניתוח קצר של הממצאים הדרמטיים, יצא ראש המוסד יוסי כהן, עם כמה מלווים, לוושינגטון, כדי להיוועד עם הנשיא טראמפ, עם ראש ה-CIA פומפאו (המשמש כיום כמזכיר המדינה) ועם גורמים נוספים, ולהציג להם את מה שהושג".

הוא מפרט 6 מסקנות ברורות העולות מהחומרים: "ראשית, איראן התכוונה לייצר נשק גרעיני. שנית, היא החזיקה פרויקט אדיר ממדים כדי לממש את המטרה הזו. שלישית, היא עשתה הכול כדי להסתיר את הפרויקט הזה שלה, שהוא הפרה גסה של חתימתה על האמנה למניעת הפצתו של הנשק הגרעיני NPT. רביעית, היא החליפה את הפרויקט הסודי ב־2003 בפרויקט לכאורה אזרחי, אבל שבעצם כלל את אותם מרכיבים. חמישית, שהיא שיקרה בבוטות לקהילה הבינלאומית כל השנים. ושישית, שהיא עשתה מאמצים גדולים להסתיר את הארכיון".

ומה התרחש לאחר העברת החומרים לישראל? "מאז הגעת החומר לישראל נערכו שורת דיונים סביב מה לעשות איתו. היו כאלה שסברו כי כמו בפעמים קודמות ישראל צריכה להדליף אותו לגורמי תקשורת בין לאומיים שיפרסמו אותו בלי לייחס למקור, אך בסופו של דבר הוחלט אחרת מכמה טעמים. בקהילת המודיעין טוענים כי הדבר לא יסכן מקורות ושיטות פעולה. לפני כמה שבועות גילו האיראנים את דבר הפריצה ואת גניבת הארכיון ומאז הם כנראה מעריכים את מה שקרה – כי המוסד גנב להם את הארכיון מחתחת לאף. אתמול קיבלו לכך את האישור הסופי".

יצוין כי מקור ישראלי בכיר מסר ל'ניו יורק טיימס' גירסה דומה על הדרך בו הושג המידע. לדבריו, אנשי המוסד פרצו למבנה שבו אוחסן החומר והעבירו אותו בשלמותו לישראל.

//www.jdn.co.il/breakingnews/987703

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אל מערכת JDN
יש מצב להביא את הנאום המלא של ביבי כולל החלק באנגלית??

כנראה המהומות שהיו לא מזמן בטהרן זה היה כיסוי לפריצה הנועזת

חסדי השם.
כמה סיכונים יש בכל דבר. הצלחה וכישלון קרובים לפעמים כחוט השערה.
ב"ה שהצליחו. שיהיה בע"ה לטובה ולברכה.

בתור אתר דתי ..תכניסו קצת את השם יתברך לכתבות שלכם..אפשר לכתוב :" בסיעתא דשמיא המוסד ביצע..וכו'…"
אל תתקלקלו מהתקשורת החופשית

עכשיו יתבצע כנראה תפיסת קבוצה במעצר (אולי אפילו ח"ו מהיהודים הגרים באירן) בתור כביכול רשת ריגול שנעצרה
בכך ינסו האיראניים להביך את ישראל שכאילו סיכנו בנאום את מרגליה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture