זירוז או דחיה: איזו השפעה יש לחשיפת תוכנית הנקמה האיראנית?

בבוקר שאחרי חשיפת תוכנית הנקמה האיראנית נגד ישראל, חלוקות הדעות בישראל האם הדבר יזרז את הוצאתה לפועל של התוכנית, או שמא יוביל לאפקט הפוך. "ניתן לראות בשבועיים האחרונים חוסר עקביות ומבוכה בהצהרות היוצאות מאיראן"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


בוידאו: תיעוד של הפיצוצים העוצמתיים באחד הבסיסים שהותקף. סרטונים נוספים תמצאו כאן.

המתיחות הגוברת מול איראן: גורמי ביטחון סבורים כי דווקא חשיפת תוכנית הנקמה האיראנית היא זו שעשויה לדחות אותה. הפרשן הצבאי רון בן ישי טוען בטור שהוא מפרסם באתר YNET כי "סולימאני ובכירים אחרים של משמרות המהפכה, כנראה באישור המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, הגיעו למסקנה שטראמפ החליט כבר כנראה להשעות את הסכם הגרעין, ולכן אין טעם לחכות עד אחרי 12 במאי, בשבת הקרובה, שבה אמור טראמפ לפרסם את החלטתו. יתרה מזאת, האיראנים בפיגוע הנקמה שהם מתכננים, רוצים לאותת לטראמפ וגם לנתניהו כי השעיית הסכם הגרעין עלולה להצית מלחמה במזרח התיכון, וכי הם נחושים להילחם גם אם ישראל תמשיך לתקוף אותם. מכל הסיבות האלו נקבע העיתוי לשבוע הנוכחי, אבל מתוך כוונה ברורה שלא להפריע לחיזבאללה לנצח בבחירות בלבנון. פעולת נקמה איראנית שתגרור תגובה ישראלית, אם הייתה מתבצעת לפני הבחירות בלבנון, הייתה גורמת נזק ניכר לחיזבאללה, אפילו בקרב המצביעים השיעים".

בן ישי מפרט: "המידע על כוונת משמרות המהפכה לבצע פיגוע נקמה באמצעות ירי טילים, כנראה על בסיס צבאי בצפון, ידוע בצה"ל. ניתן להניח שבאגף המודיעין עקבו אחרי ההכנות בסוריה ובלבנון, והגיעו למסקנה שהאיראנים מנסים להרחיק מעל עצמם את האחריות לפעולה אחרי שתתבצע. הסיבה העיקרית לכך היא שהאיראנים אינם רוצים לעורר נגדם גם את האירופים, התומכים בהם בעניין הפרישה מהסכם הגרעין, ובעיקר מפני שפעולה ישירה של אנשי משמרות המהפכה מסוריה הייתה מאששת ומאשרת את טענות ישראל שגורמים צבאיים איראניים פועלים ישירות נגדה מאדמת סוריה".

"שני הצדדים, גם איראן וגם ישראל, אינם רוצים במלחמה, וישתדלו להכיל את האירוע. ייתכן שהחשיפה הישראלית אמש של מבצע הנקם האיראני, תביא לביטולו או לדחייתו לזמן ארוך, בידיעה ברורה שההפתעה אבדה, את זה עוד נראה. מה שברור הוא שגם אם האיראנים יחליטו לבצע את מטח הטילים על ישראל באמצעות המיליציות הסרות למשמעתן, הן לא יתפסו את צה"ל כרגע בהפתעה, וסביר לחלוטין להעריך שמערכות יירוט הטילים וההגנה האווירית של ישראל מסוגלות כרגע לטפל ללא שום קושי במטח טילים שיונחת על מטרה צבאית כלשהי בצפון.

זו הסיבה שאין הוראות מיוחדות לאזרחים לנקוט בצעדי הכנה וכוננות. בצה"ל סומכים על מערכות ההגנה האקטיביות של ישראל שיוכלו לטפל באיום, במיוחד כשהוא ידוע מראש. צריך גם לשים לב שככל הנראה שהאיראנים מגבילים את עצמם ואת שלוחיהם לפגיעה במטרות צבאיות בישראל ולא במטרות אזרחיות. זו סיבה נוספת שהאזרחים יכולים לישון בשקט. במועצה האזורית הגליל העליון ובקריית שמונה פרסמו הודעות לתושבים שבהם נכתב כי לא התקבלו הנחיות ביטחוניות חדשות ושהשגרה נמשכת", כך בן ישי.
//www.jdn.co.il/breakingnews/989659
לעומתו, הפרופסור עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, סבור שהנקמה האיראנית עשויה בסבירות גבוהה להתרחש כבר בימים הקרובים: "נראה שהאיראנים החליטו לפעול בחלון שבין ה-6 ל-12 במאי – בין הבחירות בלבנון להחלטת טראמפ בענין הסכם הגרעין. האיראנים כרגע נמצאים במקום בעייתי כי יש עליהם לחץ מצד האיחוד האירופי, והם שומעים את זה מהרוסים, למתן עמדות ולהצהיר שהם מוכנים לפתוח חלק מהסעיפים או ליצור הסתייגויות. מי שלוחצים הם אלו אנשי משמרות המהפכה – שאנשיהם נפגעו – שרוצים ליצור מצב של 'שן תחת שן, עין תחת עין'. סוג של חוקי חמורבי", כך רבי בראיון ל'ישראל היום'.

לדבריו, "הממשל האזרחי רוצה להגיע לעניין של הסדרה, ולכן כדי להציב אותו כגורם לא לגיטימי, אנשי משמרות המהפכה רוצים להגיב. ההיגיון שלהם הוא זה הישרדות של משמרות המהפכה. מבחינתם יהרגו כמה בסוריה, בלבנון, זה לא מה שמזיז להם. אנחנו נמצאים מול הראש האיראני שבנוי על כמה שכבות. רק כעת, הם נמצאים פה, ולא חייבים לפעול באמצעות חיזבאללה. אנחנו מבינים היטב שזה קרוב. אם אני האיראנים, הייתי הולך על "זילזאל". הם רוצים ליצור תמונה סטרילית – אומנם עם הרוגים, אבל בפגיעה שתהיה מכוונת לבסיס".

"ניתן לראות בשבועיים האחרונים חוסר עקביות ומבוכה בהצהרות היוצאות מאיראן, ושלא כמנהגו, המנהיג העליון, עלי חמינאי כלל אינו מדבר על המתיחות. האיראנים רוצים להגיב כדי לנקום ולהחזיר את כבודם לאחר המתקפות האחרונות של ארסנל הנשק שלהם בסוריה והרג חייליהם, אך בעקבות הפחד מעימות, פונים לתגובה נקודתית", מדגיש הפרשן צבי יחזקאלי בטור שהוא מפרסם באתר חדשות 10.

לדבריו, "הרעיון הוא להשתמש בטילים איראנים כבדים כמו ה"פאתח 110", תחת פיקוד ויעוץ של אנשי חיזבאללה, אבל ללא נוכחות של משמרות המהפכה. את ההכנות לפיגוע הם החלו כבר לפני כמה שבועות, וצברו מלאי של טילים כבדים בשטח סוריה. בשבוע שעבר התכניות שלהם השתבשו כששורה של תקיפות השמידו מאגר טילים באזור חמאה. אבל האיראנים לא ויתרו ובימים האחרונים רואים הכנות שלהם לממש את התכנית הזאת. מי שמוביל את המהלך הוא קאסם סולימאני, מפקד גיס אל קודס, ובישראל מצביעים גם על חאג'י זאדה, מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה ומוחמד אבאדי, מפקד יחידת הטילים שלו, כמי שבונים את המהלך".

"בישראל מאותתים לאיראן ולחיזבאללה שישנה הבנה של המתרחש בשטח. נתניהו, שר הביטחון ליברמן ושאר שרי הקבינט נראים מיושרים על המסר לפיו ימנעו התבססות איראנית בסוריה גם במחיר של מלחמה. אם יש מישהו מהשרים שחושב אחרת – קולו עד עכשיו לא נשמע. מוקדם יותר הסתיימה ישיבת קבינט המדיני-ביטחוני חריגה בנושא המתיחות בגבול הצפון ובהסכם הגרעין עם איראן. הישיבה הלא שגרתית נמשכה כשלוש שעות וחצי", הוא מוסיף.

//www.jdn.co.il/news/world_news/988497
//www.jdn.co.il/breakingnews/988118
//www.jdn.co.il/breakingnews/987613

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture